2020-03-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igl0
Kan bara förlora de du köpt för, köper du bear X20 omx och börsen går ner 1% går du upp 20%. Skulle börsen gå upp 5% blir dina cert värdelösa då värdet minskar med 100%

Jag sökte upp Bear Nasdaq certifikat och de flesta är minus 80% och vissa minus 99% idag, inte en enda på plus. Hur kommer det sig när Nasdaq backade 13% idag och varför hittar jag inte bear dow Jones certifikat?
Citera
2020-03-16, 22:02
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Inte så många som har pengar kvar när århundradets börsrally väl börjar.
Det är väl då man skall ha noll pengar kvar och full aktieportfölj?
Citera
2020-03-16, 22:04
Medlem
Hittade ett SAS bear certifikat med hävstång X5, varför är den plus 216% idag ? Av vad jag förstått så är det (hävstång * % ändring) men SAS har bara gått back 7% idag. Så vinsten borde vara 35%+ ?
Citera
2020-03-16, 22:05
Medlem
Ser ut att vara många perosner här som kan mycket om aktier. Jag är helt grön i detta. Skaffat konton hos Avanza. Vill investera mellan 3-6.000 kr i månaden och sakta bygga upp en fin portfölj för framtiden. Kan någon ge mig sina bästa tips och råd. Gärna utan massa förkortningar eftersom jag inte kan alla ännu Tack
Citera
2020-03-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knutbyknut
Ser ut att vara många perosner här som kan mycket om aktier. Jag är helt grön i detta. Skaffat konton hos Avanza. Vill investera mellan 3-6.000 kr i månaden och sakta bygga upp en fin portfölj för framtiden. Kan någon ge mig sina bästa tips och råd. Gärna utan massa förkortningar eftersom jag inte kan alla ännu Tack
Jag hakar gärna på!
Citera
2020-03-16, 22:13
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
När Q1-siffrorna börjar trilla in om en dryg månad får vi en första indikation på vad det här kostar. De initiala siffrorna för de två första månaderna från Kina är väldigt oroande.
Frågan är varför Q1-siffrorna skulle spela någon roll. Om P/E helt plötsligt blir 30 istf 18 (S&P) så är aktier fortfarande den enda tillgången som ger real avkastning. Samma gäller om corona-epidemin skulle vara i 3 år. Alla skulle stå på kö till aktiemarknaden och när alla panikslagna sålt finns ingen att köpa av och priserna tar hissen. De som satsat på guld i 10 år har bara åkt berg- och dalbana utan avkastning.
Citera
2020-03-16, 22:15
Medlem
Belavias avatar
Hur mycket sjönk börsen i kölvattnet av 9/11? Någon som minns? Kan vara intressant ur jämförelse-synpunkt..
Citera
2020-03-16, 22:16
Medlem
Ni som påstår att vändningen kommer så snart antal smittade i EU klingar av eller ett vaccin lanseras - tänker ni inte längre än näsan räcker?

Effekterna på börsen har inte enbart med rädslan för viruset att göra. Några fler exempel än i mitt tidigare inlägg följer nedan...

Stängda gränser och flygplatser som gapar tomma innebär en risk att flygbolag kursar.

Vidare innebär tomma flygplatser att samtliga butiker, restauranger, barer, caféer mm på flygplatserna går med enorm förlust, precis som närliggande hotell.

Transporter som flygtaxi och flygbussar går med förlust.

Hotellen gapar tomma i storstäderna och tvingas varsla.

Stora evenemang för turistnäringen, t.ex Göteborgsvarvet, spelningar på nöjesfält och stora arenor, andra internationella evenemang som hålls i Sverige ställs in.

Enskilda näringsidkare och mindre företag tappar försäljning pga minskad efterfrågan och leveransproblem. Kanske tvingas de till karantän och försäljning blir helt omöjlig men hyror skall betalas -> direkt effekt på hyresvärdarna när detta inte sker.

Det är bara ett axplock av alla effekter som kommer till följd av Coronavirusets åverkan på samhället. Det har inte bara med skräck och panik att göra, utan vad denna skräck och panik faktiskt får för ekonomiska följder för svenskt och internationellt näringsliv.
Citera
2020-03-16, 22:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Långt långt kvar till denna botten. Det finns massor med indikatorer att vänta in först.
.
Landar vi på 75% fall från toppen i februari?
Citera
2020-03-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Frågan är varför Q1-siffrorna skulle spela någon roll. Om P/E helt plötsligt blir 30 istf 18 (S&P) så är aktier fortfarande den enda tillgången som ger real avkastning. Samma gäller om corona-epidemin skulle vara i 3 år. Alla skulle stå på kö till aktiemarknaden och när alla panikslagna sålt finns ingen att köpa av och priserna tar hissen. De som satsat på guld i 10 år har bara åkt berg- och dalbana utan avkastning.

-Det är därför märkligt att Sverige skickar trupp till Mali för att vakta guldgruvor åt USA.
Citera
2020-03-16, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Landar vi på 75% fall från toppen i februari?
Nånstans där
Citera
2020-03-16, 22:26
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Det är därför märkligt att Sverige skickar trupp till Mali för att vakta guldgruvor åt USA.
Jo, jag erkänner att guldinvesterare blir rika på konspirationsteorier men inte pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in