2020-03-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Här har du helt rätt, det handlar mycket om att sälja mer läkemedel. För att få ut 100% av önskad effekt så bör man ta dem innan bäst före datum, sedan går de ner till 99% och kan ligga på den nivån rätt länge, utan att för den skull någonsin bli overksamma. En medicin som är tio år gammal kan ändå ofta ha kvar 90% av önskad effektivitet. Att kasta gammal medicin är därför sinnessjukt, undantaget antibiotika och andra "levande" substanser såklart.

Naturligtvis sätter man dessa datum för att sälja fler läkemedel, men det är sällan något man bör bry sig om som privatperson om man har gammal medicin hemma, den fungerar bra ändå.
Ja. Det ante mig.
Citera
2020-03-17, 00:06
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det var inte detta jag menade, såg på nyheterna idag att dom filmar folk som går förbi en installerad kamera och det hela sköts automatiskt i videobilden som spelas upp på en monitor.

Aha, låter som en IR-kamera.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Du kan ta fram hur många du vill. Problemet är inte tekniska hjälpmedel det är personalbristen.

Du förstår i Sverige är det otänkbart att en läkare har hand om ett helt rum med intensivvårdspatienter. Regelverket säger ju 2 patienter per läkare. Och inte ska du tro att en sköterska ska kunna ta hand om ett helt rum patienter tillsammans med några undersköterskor. Nej nej nej nej! Absurd tanke vetu!

Enligt svensk praktisk så ska det vara på ett visst sätt även om det nu råkar vara kris.

Du förstår. Att det viktiga är upplevelsen och kvaliteten på vården som ska garanteras, inte hur många du lyckades rädda.

Det är viktigt att ha eget isolerat rum med helt eget team av personal och där du får välja antalet smörgåsar du ska ha till kaffet.

Instämmer med professor och infektionsläkare Björn Olsen. Vårda för i helvete alla patienter i samma sal och spara därigenom på massor av skyddskläder och personal.

Måste finnas läkare som arbetat utomlands med katastrof, krig o epidemi.

Någonstans så har ju tricket med att operera 3 par patienter med endast 2 par handskar kommit ifrån.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Ja de hade riktigt dålig koll i början. De lät festivalen Las Fallas pågå under flera dagar med bekräftade coronafall i regionen och miljontals besökare. Gjorde nog sitt.
Du tror inte att turismen var orsaken? Vi snackar om över 80 miljoner årligen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Tack kära syster nu känns det mycket bättre. Skönt att ha en sista utväg om det bärsta skulle hända...
Vassego
Citera
2020-03-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Sverige är inte självförsörjande på mat. Vad händer nu när alla länder nu stänger sina gränser?
Hur skall vi klara "just-in-time" matleverans från hela världen?
Hur skall vi försörja Sverige på mat?
Hur länge klarar vi oss?

Jag tänker också hur mycket kommer det att kosta? Har på känn att matkostnaderna kommer skjuta i höjden inom kort.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag tänker också hur mycket kommer det att kosta? Har på känn att matkostnaderna kommer skjuta i höjden inom kort.

Ja verkligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Gamlingar och sjuka kan förstås hållas i karantän tills ett botemedel hittas.

Så är det, men är ingen riskgrupp. Jag gör ett aktiv val att stötta näringslivet så långt jag kan. Äter oftare ute och fortsätter gå till mitt lokala gym. Väldigt noga med hygienen. Känner mig pigg och frisk, jag tar förgivet att jag kommer bli smittad förr eller senare. När jag får symtom för sjukdom så lägger jag om min livstil tills mina symtom är över.
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Aha, låter som en IR-kamera.
Hittade info... väldigt intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=VnpjUbSInk8
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Vad är planen egentligen?
Citera
2020-03-17, 00:08
Medlem
WHO har tidigare uppgett en dödlighet på 3,4 procent. Men denna siffra är det ingen insatt som tror på, eftersom WHO endast hade utgått från personer intagna på sjukhus. Sydkorea, däremot, är ett land där man genomför cirka 20 000 tester om dagen. Och där har dödligheten uppskattats till cirka 0,7 procent, vilket stämmer överens med andra uppskattningar.

Det kan tyckas som en låg siffra, men i realiteten kan det innebära att tusentals svenskar, framför allt äldre, kommer att duka under.

– Så kan det absolut bli och vi vet att det kommer att bli betydligt svårare att rädda människor om alla kommer samtidigt. Därför är det jätteviktigt att fördröja smittspridningen så mycket som möjligt, speciellt till de äldsta, säger Jan Albert.
Citera
2020-03-17, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Sant, och hade det gällt Ebola så hade det varit en faktor. Detta virus ligger dock kvar på ytor i flera timmar och t.om dagar ibland, är luftburet, och smittar på 4.5 meters håll enligt studier.

Ett andetag i ett rum som någon hostade till i för en halvtimme sedan kan räcka.

Det kommer möjligtvis gå lite långsammare här, men det finns all anledning att vara försiktig ändå.

Hörde om en superspridare som gick genom ett väntrum på en akutmottagning vilket tog runt 15 sekunder och smittade 19 personer. Så ja det kan gå illa. Frågan är hur vanliga dessa superspridare är. R0 har uppskattats till någonstans runt 3 har jag hört vilket är högre än influensa. Siffran kanske är lägre i Sverige i enlighet med ovan nämnda omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in