2020-03-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag undrar hur snabbt man kan få fram ett par tusen respiratorer i Sverige. Länderna runtom i världen börjar väl producera nu så kanske svårt att få tag på när alla vill ha.

Du kan ta fram hur många du vill. Problemet är inte tekniska hjälpmedel det är personalbristen.

Du förstår i Sverige är det otänkbart att en läkare har hand om ett helt rum med intensivvårdspatienter. Regelverket säger ju 2 patienter per läkare. Och inte ska du tro att en sköterska ska kunna ta hand om ett helt rum patienter tillsammans med några undersköterskor. Nej nej nej nej! Absurd tanke vetu!

Enligt svensk praktisk så ska det vara på ett visst sätt även om det nu råkar vara kris.

Du förstår. Att det viktiga är upplevelsen och kvaliteten på vården som ska garanteras, inte hur många du lyckades rädda.

Det är viktigt att ha eget isolerat rum med helt eget team av personal och där du får välja antalet smörgåsar du ska ha till kaffet.

Instämmer med professor och infektionsläkare Björn Olsen. Vårda för i helvete alla patienter i samma sal och spara därigenom på massor av skyddskläder och personal.
Citera
2020-03-16, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Min gissning är att man använder en narkosmask för operation, det är ingen assisterad andning.

Jag har opererats sövd ett antal gånger och alltid intuberats. Alltså slang ner i luftröret. Jag har upplevt att det är standard.
Citera
2020-03-17, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Om jag lever fortfarande och kan röra mig, så skall jag gå omkring med kniv på mig och vända mig om stup i kvarten när jag går utomhus och lyssna extra aktivt efter prassel i buskage, möjliga steg och diverse andra ljud.. det blir nog en väldigt stressande tillvaro att hålla sig vid liv.

Du bör nog satsa på att träna kondition istället så du kan springa om det behövs.
Citera
2020-03-17, 00:00
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack!
Jag kommer åt dessa data via andra sidor men har mist överskådligheten som Worldometers ger.

Inga problem om det är något särskilt lands statistik du undrar över så säg till så svarar jag om jag ser eller säkert någon annan i tråden.
Citera
2020-03-17, 00:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EulersIdentitet
Du menar att det är en pistol som dödar och inte mördaren?

En mördare mördar men det gör väl knappast Tegnell. Skärpning! Tappa inte sans och vett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Enligt expertmyndigheterna 1177 osv är hög feber i sig inte farligt. Jo det står så.

Försökte läsa på 1177 men det står inget.

Kry låter hälsa att
Citat:
Hög feber hos en vuxen brukar räknas från 39-40 grader och när febern överstiger 41 grader kan temperaturökningen i sig vara skadlig.

Vid 40 är man inte så pigg. Men helt ok att mata Corona i grind alltså.
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inte fel, så länge du också tänker på hygien och att hålla dig hemma om du känner minsta symptom. Men vi kan givetvis inte alla sitta i karantän resten av året.

Gamlingar och sjuka kan förstås hållas i karantän tills ett botemedel hittas.
Citera
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nä, det bästa är masstestning och självkarantän så vitt jag kan se.
Masstestning kommer ta alldeles för lång tid, dessutom väldig kostsamt om det ens finns tillräcklig med utrustning. Så håller inte med dig, dom här nya kamerorna är "grejen" som vi måste ha, omedelbara svarsresultat ifall någon har feber.
Citera
2020-03-17, 00:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Inga problem om det är något särskilt lands statistik du undrar över så säg till så svarar jag om jag ser eller säkert någon annan i tråden.

Bugar ..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Haha exakt som min, 86 bast och cyklar omkring och lallar i affärer. Säger man något så blir svaret ääsch jag har haft bältros, hongkong flunsan, borrelia osv osv inte orolig.

Helt rätt inställning!
I den åldern dör man lika gärna av den vanliga influensan. Man kan ju inte hålla sig i karantän i 15 år för att man riskerar att dö.
Lika bra att leva livet
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast italienarna kindpussas, bor typ 100 gånger så trångt som vi och älskar att kramas i bara överkroppar på fotbollsmatcher.

Svenskar gillar att bo själva och umgås med ytterst få utan onödig kroppskontakt. Tror det kommer märkas i antalet döda.

Sant, och hade det gällt Ebola så hade det varit en faktor. Detta virus ligger dock kvar på ytor i flera timmar och t.om dagar ibland, är luftburet, och smittar på 4.5 meters håll enligt studier.

Ett andetag i ett rum som någon hostade till i för en halvtimme sedan kan räcka.

Det kommer möjligtvis gå lite långsammare här, men det finns all anledning att vara försiktig ändå.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Du kan ta fram hur många du vill. Problemet är inte tekniska hjälpmedel det är personalbristen.

Du förstår i Sverige är det otänkbart att en läkare har hand om ett helt rum med intensivvårdspatienter. Regelverket säger ju 2 patienter per läkare. Och inte ska du tro att en sköterska ska kunna ta hand om ett helt rum patienter tillsammans med några undersköterskor. Nej nej nej nej! Absurd tanke vetu!

Enligt svensk praktisk så ska det vara på ett visst sätt även om det nu råkar vara kris.

Du förstår. Att det viktiga är upplevelsen och kvaliteten på vården som ska garanteras, inte hur många du lyckades rädda.

Det är viktigt att ha eget isolerat rum med helt eget team av personal och där du får välja antalet smörgåsar du ska ha till kaffet.

Instämmer med professor och infektionsläkare Björn Olsen. Vårda för i helvete alla patienter i samma sal och spara därigenom på massor av skyddskläder och personal.

Vid en eventuell kollaps av sjukvården så kommer man att tvingas till att tumma på alla dessa regler. Vi kan hamna i ett läge då vi måste vårda 100.000+ patienter på nästan samma gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in