2020-03-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tack, mycket intressant. Man gjorde sen ett sök hos Sd och senare bortåt vivallaskogen. I det senare fallet finns det en karta i fup som visar hur man gått. Stort område, hit å dit. Då sökte man också efter LW för man trodde hon hade satt upp eller var ute vid en cache. Vet du varför man inte bifogat en sådan i första söket?

jag kan bara spekulera men tror inte de tog det på så mycket "allvar" - vi har ju inte så många kriminalsökshundar i sverige som är inriktade på just lik och det är möjligt att de hade tänkt använda sån kompetens ifall inte allmänheten hade hittat Lena. I fallet Kim Wall var man ju övertygad om att hon fanns till havs s a s och därför kopplades likhundar in för att söka efter likdelar - i fallet Lena visste man väl inte om hon var vid liv eller inte. Jag tror man använde "vanliga" patrullhundar.
Vet inte heller om man använde kriminalsökhundar i SD s trädgård heller eller om man använde vanliga patrullhundar. Finns ju hundar som är inriktade på lik, blod, sperma, saliv t ex men vanliga patrullhundar , oftast med tilläggstjänst t ex vapen och narkotika - ska/brukar markera allt avvikande (ex kreditkort, kläder, allehanda stöldgods etc)
Citera
2020-03-16, 22:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Kan vara en anledning men jag tycker hela hundsöket luktar surt. Varför skulle en hundförare avbryta ståendes på en trottoar? Även om order om detta har kommit. Verkar mer logiskt att ta sig hela gatan ner och andra sidan upp vid ett avbrott. Försöker kolla på google hur långt men kan komma med hundra meter från LWs bostad. Men generellt är jag förvånad över att ett hundsök har gjorts i närområdet. Ett enda.
Det enda hundsöket gjordes väl i vivallaskogen där mobilen plingat?
Det fanns bilder på det i Aftonbladet eller Expressen vill jag minnas.
Chefen för hundenheten Mats Rupla var inte så glad i det..
Citera
2020-03-16, 22:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tror du? Det kanske finns i slasken som allt annat som inte är av intresse för just den här rättegången.
Det är kanske inte intressant när det gäller att veta vem som är skyldig.
Men det är troligen intressant för att få veta en orsak till att mordet är svårlöst eftersom LW inte hittades inom rimlig tid.
Citera
2020-03-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Om man inte kan backa upp källan så mynnar det hela ut till en trådsanning och det i sin tur startar en massa tjafs och OT i tråden... Bara en tanke.
Ja, för det stämmer inte. Han öppnade inte när polisen knackade på. Han svarade när de ringde, 2:a gången tror jag, då var han på jobbet och lovade komma in till stationen.
Citera
2020-03-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det enda hundsöket gjordes väl i vivallaskogen där mobilen plingat?
Det fanns bilder på det i Aftonbladet eller Expressen vill jag minnas.
Chefen för hundenheten Mats Rupla var inte så glad i det..

Enligt fup har man gjort tre hundsök. Ett vid LW, ett hos SD och ett i Vivallaskogen.
Citera
2020-03-16, 23:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Enligt fup har man gjort tre hundsök. Ett vid LW, ett hos SD och ett i Vivallaskogen.
Ok.
Men dom andra hundsöken tror jag var efter att SD och HD häktats i deras trädgårdar i höstas väl?

Hundar med speciell kompetens rekvirerades från Sthlm vill jag minnas.
Citera
2020-03-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Som sagt, väl resonerat ang. SD.

Jag kan dock inte sluta reflektera över att HD haft en aktiv roll i det hela. Finns dock inga egentliga bevis för att hon var närvarande dock. Men motiv har hon med ju.

Och de usla svaren HD ger i förhören under häktningen hösten -19 kan ju tolkas som att hon skyddar SD eller sig själv. Eller dem båda..

Ja det är klart att HD gör. Men nånstans måste hon väl ändå begripa att så svävande intetsägande och/eller suspekta svar om ovetskap eller minnesförlust i förhören bara ger förhörsledarna ännu större anledning att begripa att hon ljuger hej vilt. Och varför skulle hon ljuga om hon var oskyldig till allt, vit som snö och dessutom trodde att SD var det?
Aldrig i livet.

Den kvinnan måste ha blivit extremt hårt tuktad av SD under deras 20 år (! ) tillsammans. Hårt influerad och säkerligen även hotad av sin sorgliga make.

Ytan betydde allt och hemligheterna var många.
Citera
2020-03-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ok.
Men dom andra hundsöken tror jag var efter att SD och HD häktats i deras trädgårdar i höstas väl?

Hundar med speciell kompetens rekvirerades från Sthlm vill jag minnas.

Så kan det absolut vara. Har förmodligen inte hunnit så långt i fup. bara läst om de initiala söken
Citera
2020-03-16, 23:21
Medlem
Citat:
Jag sökte på numret och det gick till Örebro kommun, reagerade på att hon kommer hem från kalas, chattar frenetiskt med BX om att hon inte vill ha någon annan än honom i tältet och ringer sen ett kommunnummer mitt i natten.

Kanske ville hon ta reda på något i automatiskt meddelande, te.x. öppettider eller någon annan upplysning, ingen svarar väl på kommunens nummer mitt i natten?
Citera
2020-03-16, 23:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hundsöket i Vivallaskogen kan ju ha gjorts med anledning av "fyndet av ett föremål" på lördagen som Aftonbladet skrev om efter att allmänheten hade hittat något där (eller kanske att någon granne hade sett HD där), och det lutar väl nu åt att det inte var LW:s telefon det handlade om. För enligt FUP gav väl LW:s telefon ifrån sig de sista livstecknen vid Baronbackarna på andra sidan E18, men gjorde man då inga hundsökningar där?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-16 kl. 23:34.
Citera
2020-03-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Möjligt beroende på vindriktning. Men hur som helst så skulle hundpatrullen ha fått fortsatt sitt sökande och inte blivit beordrade att avsluta så tidigt som skedde.

Läste i ett tidigt skede att en hundförares jycke ivrigt strävade mot bullerplanket, då de och övriga poliser på plats blev avbrutna och beordrade att avsluta av spaningsledaren P. Springare.
Citera
2020-03-16, 23:24
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, för det stämmer inte. Han öppnade inte när polisen knackade på. Han svarade när de ringde, 2:a gången tror jag, då var han på jobbet och lovade komma in till stationen.

Tack Picasso2 Nu undvek vi en jädra massa OT och tjafs helt i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in