2020-03-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Vet vi om det var likhund/kriminalsökhund, personsökhund/ID-hund eller hund inriktad på blodspår/spårhund? Det är olika kategorier av träning och en likhund är inte tränad för att fungera som ID-hund eller blodspår, som exempel. Det kan vara "fel" hund som gjorde att man missade kroppen vid bullerplanket. Letade man efter en död person då?

Tack för svar. Då kan valet av hund ha varit avgörande alltså. Minns inte om det stod i fup, ska kolla senare.
Citera
2020-03-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tror å min sida att Picasso2 har helt fel.
SD uppvisar såpass mycket av abnormitet, så att det nog med säkerhet blir en RPU om det landar i en fällande dom.
Där sätter jag mina 5 Krùgerrand..
Det kommer inte hända. För att hamna i RPV så gäller kriterier som är lika hårda som Lagen om psykiatrisk tvångsvård. Du begriper inte vad du talar om.
Citera
2020-03-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det är inte olagligt om det sker inom ramen för ett vanligt partjaffs eller groll eller allmänt dåligt beteende. Det är dock olagligt om parten som smger, stalkar och fotar uttalat dödshot mot den avfotade. Särskilt när det förekommer mer än en polisanmälan om våld från "fotografen" getemot den avfotade, särskilt i kombination med dokumenterade mordhot mot den som fotas utan samtycke.

Jag vet som sagt inte hur fotobiten bedöms juridiskt i detta sammanhang, vilken betydelse som den har,
det handlar ju om en sammanvägning.
Moraliskt är ju hela scenen förfärlig och borde kunna gå till åtal.

De kan absolut vara olagligt även inom ramen för partytjafs och allmänt dåligt beteende -
dt beror på om fotografen gömmer sin kamera (ser till att personen som fotas inte vet om det)
samt avser att skända den han avbildar ...
Citera
2020-03-16, 22:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det vet jag inget om och har inte funnit något i fup som styrker ditt uttalande. Går jag efter fup så har man letat hundrameter från LWs hus med hund och sen riktat all uppmärksamhet mot SD
Vem bestämde att sökandet skulle upphöra och att man inte skulle söka längre bort.
Vad jag minns var hundföraren missnöjd med att söket hade avbrutits.
Vilken polis avbröt och varför?
Det har man mörkat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Ja absolut..det beror på hur vinden ligger, och får inte hunden möjlighet att ta upp ett större sökområde så att den får möjlighet att markera för något så kan man gå bet. Hunden vet ju inte vad den söker, hunden kommer markera för det avvikande. Tror inte de hade speciella id/likhundar i början utan vanliga patrullhundar som också är tränade i eftersök av personer. Vanligtvis personer som avger adrenalin (flyende brottslingar, vilse i skogen) men de är också vana att markera för avvikande saker som ex varierande stöldgods. Det gäller också att föraren kan avläsa sin hund när den markerar för doft.

Tack, mycket intressant. Man gjorde sen ett sök hos Sd och senare bortåt vivallaskogen. I det senare fallet finns det en karta i fup som visar hur man gått. Stort område, hit å dit. Då sökte man också efter LW för man trodde hon hade satt upp eller var ute vid en cache. Vet du varför man inte bifogat en sådan i första söket?
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Varför är det ingen då som åtgärdar psykopaten? Det är ju där det största problemet ligger. Han kommer ju att fortsätta i samma spår, eller?
Det är inte brottsligt att vara psykopat.
Däremot kan psykopatens gärningar vara brottsliga.
Citera
2020-03-16, 22:39
Medlem
Citat:
Nu pratar vi nog om olika dagar. Lördagen ringer hon ett kommunnummer mitt i natten och jag undrar vem som tog emot det samtalet, finns kanske i fup men jag har inte hittat det.

Ah .. jag tänkte om det var den kvällen hon lånade en kastrull på jobbet.
Undrar i vilken aktbilaga om det där telefonsamtalet till kommunen står.
Något hade kanske hänt då! Ska hålla ögonen öppna.
Men inte brukar någon svara så sent på kommunens nummer ...
Gick samtalet fram?
Senast redigerad av Moschata 2020-03-16 kl. 23:33.
Citera
2020-03-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vem bestämde att sökandet skulle upphöra och att man inte skulle söka längre bort.
Vad jag minns var hundföraren missnöjd med att söket hade avbrutits.
Vilken polis avbröt och varför?
Det har man mörkat.

Tror du? Det kanske finns i slasken som allt annat som inte är av intresse för just den här rättegången.
Citera
2020-03-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ah .. jag tänkte om det var den kvällen hon lånade en kastrull på jobbet.
Undrar i vilken aktbilaga om det där telefonsamtalet till kommunen står.
Något hade kanske hänt då! Ska hålla ögonen öppna.

Jag sökte på numret och det gick till Örebro kommun, reagerade på att hon kommer hem från kalas, chattar frenetiskt med BX om att hon inte vill ha någon annan än honom i tältet och ringer sen ett kommunnummer mitt i natten.
Citera
2020-03-16, 22:43
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Vid den tiden hade ärendet väl gått från försvunnen person till människorov, så det var väl en människa man sökte helt enkelt. Knappast blod eller kroppsvätskor.
En levande människa dessutom vilket det inte alltid är med försvunnen person.
Det går inte kidnappa/människoröva en levande människa. Därför blev eftersöktet i närområdet inte av intresse vid ändringen av rubriceringen.
Citera
2020-03-16, 22:46
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Sant. Hon är ju en skör natur och skulle kanske inte klara av att deltaga.

17 slag mot huvud och ansikte.
17 loggar som HD raderas ifrån av LW.
Det dryper av symbolik.

En sjuksköterska på en strokenhet på ett stort universitetssjukhus... ... h*n klarar med all säkerhet av människor som varit med om en trafikolycka eller svår misshandel mot huvudet, när de kommer in söndertrasade med en stroke, eller flera som vanlig påföljd.

Tror inte HD alls är känslig eller har någon större empatiförmåga. Dessutom hatade hon LW. Så att vara delaktig på mordet, det hade HD nog klarat minst lika bra som SD. Om inte bättre.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Du får fotografera i skolor och köpcentra om inte ägaren förbjudit fotografering. SDs fotografering från en mörk plats in i en tänd lägenhet är dock med stor sannolikhet olaglig. Att han sedan skickar bilderna till henne och skriver att han varit där 6 gånger och nog kommer att gå dit igen bör nog dessutom räknas som ofredande.

OK! Det var tydlighet som behövdes på den punkten.
Men tidigare, före lagändring, så kvittade det visst vad ägaren tyckte ...?
I alla fall i Sverige har jag för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in