2020-03-16, 23:00
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Video https://twitter.com/lindbergpolemik/status/1239277447994056708
Mycket intressant. Är hon månne en av skribenterna i denna tråd?
Gapar efter fler åtgärder men kommer inte med ett enda konkret exempel. Flickstackarn är i chocktillstånd.

Och de åtgärder föregående expert pratar om är redan vidtagna.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Riktigt. En normalbegåvad individ kan lära sig enkla handgrepp på den tiden. Man behöver inte ha läst medicin och uppsatsskrivning i åratal för de vanligaste vårdinsatserna (som att ordinera alvedon).
Ja en andningsmask lär man sig använda på en timme gissar jag, eller på några minuter? Men i idiotsverige är det väl bättre att maskiner står oanvända och folk dör av kvävning än att en "odiplomerad" får göra en vårdinsats.
Politikerna antar vi hellre dör än vårdas till liv av en smutsig outbildad?
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Den uppdateras typ hela tiden. Bästa sidan jag vet.

Jaa va Worldometers va suverän. Hur många registrerade svenska fall får du om du går in på den sida nu?

Vänligen ..
Citera
2020-03-16, 23:01
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ursäkta mig men: menar du allvar? Det här handlar om grundläggande logik.
WHO = World Health Organization
+ Tyskland
+ Italien
+ Frankrike
+ Spanien
+ Kina
+ Sydkorea
+ USA
plus de flesta andra länder i världen. Ja, i princip alla.
Alla, jag upprepar, ALLA har genomfört mer eller mindre samma strategi och stängt ner hela landet trots ödesdigra ekonomiska konsekvenser (och allt för en vanlig influensa, vilka nötter).
Alla tar prov.
Alla skyddar hela befolkningen från att smittas av viruset.

Och så kommer Mr. Anders Tegnell, den oslagbare, den smartaste, den skarpaste, den mest intelligenta och säger i tur och ordning:

Har ni varit på alperna? Nä men det är lugnt, gå till jobbet
Ska man jobba hemifrån? Nä, men vafan, ska man smittas så ska alla smittas
Ska man fortsätta ta prov på folk? Nä fan, det är inte det som är viktigt
Ska man lämna ut statistik? Nej fan, fokus är på annat
Ska man stänga skolor? Nä, barn smittar inte
Ska man stänga landet? Nä det tjänar man inget till
Ska man ha på bälte i bilen? Nä det ska man ha bara om man krockar

Han har alltså gång på gång, hela jävla tiden sagt saker som bevisats vara fel. Man måste vara blind eller extremt korkad för att inte inse det.

Inte nog med det. Han har gång på gång backat. Dvs han har sagt emot sig själv, det han hade sagt tidigare. Och ingen jävla journalist har haft balls att konfrontera honom med alla fel han har haft.

Och när journalisten idag frågade honom:
"Jag bor i Stockholm. Min pappa är över 70. Ska jag låta honom gå och handla?"
Fick han svar av supersmarta Tegnell "Nej"

Om man utgår ifrån hur han betett sig, vad han har sagt tidigare kan vi enkelt utgå (förutsatt att man har grundläggande logik vilket jag inte är säker min interlokutör besitter) ifrån att för bara några dagar sedan så hade svaret varit "Ja för fan, låt honom gå ut i friska luften".

Tegnell är en av de värsta idioterna som fötts i detta land, troligtvis största idioten (annat kan man inte vara när man ser ut som han gör). Och jag skiter fullständigt i vilken position han har, vilka meriter han har samt att jag kan 0 om hans ämne. Han fortsätter vara en jävla idiot. Och det samma gäller för alla som tror på va denna mongoloiden säger.

Du glömde:

Kommer det smitta utanför Kina? Nä för fan, ingen risk att det händer.
Kan smittan överleva på föremål? Näää, inte då, ha, ha, ha
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Ja, detta borde ju bli en "klassiker"
https://www.youtube.com/watch?v=oNdhVrIiAzQ

Undrar just vad de skrek i kontrollrummet till hennes öronsnäcka:

- "dölj, dölj, gå vidare!!!!! Inga följdfrågor!!!!"

Tycker också synd om den där finlandreportern. Han är alltid trevlig att lyssna på, men nu har man ju sett honom för sista gången i rutan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Och syfylis är ett problem även idag, ett par hundra år senare - det var min "poäng".

Och ja, det är ett balansgång. Men en till sak som sätts på spel är ju tron på välfärdsstaten, att betala skatt etc.

För att göra en mjuklandning behövs extrem kontroll över antalet smittade och spridningen. Skulle väl kräva perioder av total avstängning av delar av samhället så att smittan hölls i schack. Det ser vi ju inte nu, snarare ser vi Italien för 2-4 veckor sedan.

Bortsett från att vi idag kan bota syfilis så jo visst. I relation till massutrotning så måste det nog anses vara ett rätt så trivialt problem dock.

Välfärdsstaten är ifrågasatt konstant, kan inte säga att jag uppfattar särskilt stor skillnad i diskussionen. Men kanske är pga att massmedia har en hypnotiserande effekt.

Är det säkert att det krävs extrem kontroll? Om man jämför den här sjukdomen med andra sjukdomar mänskligheten har genomlidit så går det säkert att göra rimliga uppskattningar av hur framtiden kommer se ut ifall man har den kompetensen. Modellering mha datorer, massövervakning och breda kommunikationsnät är bara några av flera kraftfulla verktyg vi har tillgång till idag.
Citera
2020-03-16, 23:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Finnarna räknar på en dödlighet på 0.6%. Jag tror man lyckas begränsa spridningen mer än så.

Okej..(o hoppas givetvis du har rätt)

Men, vad får dig att tro det ?
Citera
Medlem
-GGs avatar
Kan viruset komma ner i t ex en höna som köttindustrin hanterar, och sedan mutera och gå ut i maten, och sedan gå över till den som äter det och ställa till ett bibliskt kaos?

Hur säkert är köttvaror i dessa dagar?
Senast redigerad av -GG 2020-03-16 kl. 23:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Herregud, nivån på flashback.

Du förstår alltså inte vad det innebär. Ska jag förklara för dig eller klarar du dig utan?

EDIT eller du kanske kommenterade på snubben jag svarade på...
Senast redigerad av CurbinDill 2020-03-16 kl. 23:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ursäkta mig men: menar du allvar? Det här handlar om grundläggande logik.
WHO = World Health Organization
+ Tyskland
+ Italien
+ Frankrike
+ Spanien
+ Kina
+ Sydkorea
+ USA
plus de flesta andra länder i världen. Ja, i princip alla.
Alla, jag upprepar, ALLA har genomfört mer eller mindre samma strategi och stängt ner hela landet trots ödesdigra ekonomiska konsekvenser (och allt för en vanlig influensa, vilka nötter).
Alla tar prov.
Alla skyddar hela befolkningen från att smittas av viruset.
Det finns en anledning till att vissa länder och WHO agerar så.

Du kan nog finna dessa intressanta om du vill ha lite (hemsk) kvällsunderhållning:
https://youtu.be/GCzhn326CiY
https://youtu.be/0ZgYqrZoXCs
https://youtu.be/IdnbfvlyreY
https://youtu.be/AwFTZawOc9k

Den senaste (översta) sammanfattar det ganska väl. Den äldsta från 22 feb (första) påvisar en del tveksamheter kring WHO. Att Kinas (för sena) kraftfulla åtgärder var bra ett narrativ som de gärna sprider, men man borde komma ihåg att de gjort helt sinnessjuka fel. Och att de själva inte bara var passiva utan bekämpade alla former av agerande — och kritiserade när andra länder ville införa reseförbud (något som de lustigt nog själva sedan införde)

Avfärdande eventuella argument i stil med ”Men X gillar inte Y, alltså har X fel” undanbedes, särskilt om du inte ser videon, har redan bemött det
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-16 kl. 23:16.
Citera
Medlem
Hur kommer det sig att de är så svårt att få fram ett vaccin, läste att de skulle kunna ta 1,5 at. Hur kan det egentligen vara så svårt det är väl bara att kartlägga virusets RNA och sedan odla den I labb osv...
Citera
2020-03-16, 23:03
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Hon fick uppenbarligen ganska omfattande instruktioner i örat, eftersom hon så fullständigt tappade bort sig och knappt kunde räta upp intervjun igen. Det var mer än bara: "Vi tar inte det nu. Gå vidare till nästa fråga!"

Ingen kommer att nämna några förmodade dödstal i SVT igen.
MSB medlyssnar? Psykologiska försvaret tränar sig att använda public service som propagandakanal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in