2020-03-16, 22:58
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tänker så jag med. Inser allvaret men är långt ifrån panikslagen trotts att jag har nära anhöriga som sitter i karantän i Norge.
Treåringen mår förhållandesvis bra, vad jag vet.
I början tänkte jag äsch ett vanligt virus likt alla influensor åren runt där en halv miljon dör varenda år, och var också aggressivt inställd, ungefär som låt det gå åt helvetet så får skitstövlarna i eliten gå på knäna.
Nu tycker jag mer att det är så luddigt. Man ser skräcken, skyddsmunderingar, gränser som stängs mm samtidigt som man i Sverige lullar på och " tvätta era händer och sprita dem" , det är inte så farligt. Håll dig hemma. Ja men hur länge då och när skall man ta beslutet. Jag håller mig hemma. Ska ringa chefen i morn och diskutera om jag skall komma till mötet på Torsdag eller inte.
Jag har en hemsk torrhosta, kliar i halsen, och täppt i luftrören. Det tycks aldrig gå över. Haft det sedan December. Går i vågor.
Har dock innan haft lite problem med luftrören och har medicin mot det. Blivit värre.
Känns så jäkla dubbelt allt. Ingen panik, ta det lugnt men man visar panik.
Tänker ibland att media är duktiga på att skapa panik men samtidigt måste de informera.
Tycker också ibland att det verkar som man mörkar mycket.

Tror inte man ska lyssna så mycket på media. De vill sälja in sina tidningar och TV-sändningar genom "häftiga" nyheter. Är inte det minsta orolig för egen del mer för gamla föräldrar isf. Jag tänker lite att det som sker det sker och på något vis kommer jag ändå att dö även om jag självklart vill leva så länge jag kan, men om döden kommer av ålderdom i framtiden eller av detta coronavirus är inget jag själv råder över så det är inget att oroa sig över heller.
Hoppas du blir kvitt dina luftrörsproblem. Det är i alla fall ganska säkert att det inte är corona om du haft det sedan december men självklart jobbigt ändå att ha det under så lång tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag ögnade ifenom rapporten om kryssningsfartyget men jag tycker inte den är så intressant. Dels är passagerarna inte et tvärsnitt av befolkningen åldersmässigt eller socioekonomiskt (Inte så många usk elller rörmokare) och inte heller är miljön densamma som i samhället i stort.

Så jag drar inte (möjligen felaktigt) inte så stora växlar på den studien.

Jag vill se studier på hur många som har antikroppar mot virus och sedan titta tillbaka på hur många som dog för att få ett vettigt närmevärde på letaliteten.

Men visst alla uppskattningar ger ju en fingervisning men tro att dessa ger exakta värden, stämmer inte, anser jag.

Ok tack. Fattar.
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Frågan är om ens ni kommer få tillräckligt med gäster nu i Corona tiderna?

Vad gäller din fråga angående sänkningen av hur många som får vistas på samma ställe så är det svårt att säga och beror mycket på hur det utvecklar sig. Men jag skulle inte bli förvånad om FHM sänkte det till 50.

Skit nu i din djävla värdelösa uteservering, självupptagna idiot.

Gamlingar och redan sjuka kommer dö som flugor.
Citera
Medlem
kredos avatar
Sent ska synden vakna inse att ni sitter i den kollektiva apburen allihop.
Citera
2020-03-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Eller så har han ljugit hela tiden. Har lite svårt att bestämma mig för vilket som är värst.

1. Han har haft fel hela tiden - i.e. Han är totalt inkompetent och livsfarlig.
2. Han har medvetet fört oss bakom ljuset - i.e. Han har total hybris som tycker att han har något slags jävla mandat att sitta och skruva på vår befolknings överlevnad som på en volymknapp. Dvs han är livsfarlig.
Bägge är rätt. Han är inkompetent och ljuger.

Det är symptomatiskt för offentlig sektor att de uslaste - de som inte kan sina jobb och ingen vill jobba med - blir chefer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Är ganska säker att man sa till henne att inte ställa följdfrågor om 10k utan få bort samtalet från vad han berör...

Hon fick uppenbarligen ganska omfattande instruktioner i örat, eftersom hon så fullständigt tappade bort sig och knappt kunde räta upp intervjun igen. Det var mer än bara: "Vi tar inte det nu. Gå vidare till nästa fråga!"

Ingen kommer att nämna några förmodade dödstal i SVT igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du har alltså bevis och källa på att barn och ungdomar inte kan smitta andra och äldre, eller? Kan du visa mig denna källa, tack!?
.

Barn och ungdomar ska undvika äldre. Tanken är att äldre ska undvikas överhuvudtaget i största möjliga utsträckning och att personer som har hand om äldre får utgå ifrån en annan levnadspraxis än övriga. Annars så smittas de bara av omhändertagaren och hela strategin faller.

I fall med självgående äldre kan en vuxen handla och ställa mat utanför dörren några gånger i veckan. Äldre får en slags Wuhan-karantän tills friska smittat ner varandra tillräckligt.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Skit nu i din djävla värdelösa uteservering, självupptagna idiot.

Gamlingar och redan sjuka kommer dö som flugor.

Du vet om att du citerar fel person va? 👀👀👀
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
”Alla kommer få det” ???
Så de som inte klarar det och går bort, kommer ändå gå bort förr eller senare?

Vi kommer alla gå bort förr eller senare. Det återstår och se i vilka åldersgrupper Corona kommer vara vanligast dödsorsak. För dem över 80 år som blir smittade är det som att spela rysk rulett, en av fem smittade i den åldersgruppen kommer avlida i Corona. Många andra kommer under samma tid avlida i cancer, hjärtsjukdom eller vanlig influensa. Men även för yngre grupper riskerar Corona bli vanligaste dödsorsaken framöver.

Smittskyddsmyndigheterna i Sverige och England har nu gett upp att man ska kunna utrota viruset globalt. Deras strategi handlar istället om hur man ska uppnå en flockimmunitet till lägsta samhällsekonomiska kostnad. Jag tror att i denna cyniska beräkning inte äldres liv väger särskilt tungt eftersom det rent krasst är samhällsekonomiskt lönsamt att de avlider. Man vill nu endast fördröja att de smittas genom lagom isolering fram till sommaren, då man hoppas virusets smittsamhet går ner och antalet smittade toppar för denna säsong. En viss flockimmunitet har då byggts upp inom den yngre befolkningen och sedan hoppas man att vetenskapen ska ha hunnit ta fram ett vaccin för prioriterade grupper och effektivare behandlingar samt mer materiella vårdresurser tills nästa stora infektionsvåg kommer.

Sverige och Storbritannien menar således att Kinas lyckade bekämpning bara är tillfällig och att de stora samhälleliga uppoffringarna detta kostat är bortslösade i och med att spridningen nu är global. Resten av världen, speciellt fattiga länder har inte möjlighet att göra samma sak. Viruset kommer därför finnas kvar i övriga världen under många år och Kina kan inte isolera sig för evigt. Även i Kina måste ca 60% av befolkningen bli immuna på ett eller annat sätt för att viruset ska sluta vara en fara för det kinesiska samhället.

Jag förstår tanken bakom Sveriges och Storbritanniens strategi men att tro att man genom "lagom" åtgärder ska kunna kontrollera smittspridningen så noggrant att samhällskostnaden blir minimal är minst sagt hybris. Det är som att tro att man ska kunna kontrollera spridningen av en skogsbrand som redan består av otaliga brandhärdar, genom att använda "lagom" med vatten. Det är tvärtom stor risk att smittspridningen blir alltför snabb för sjukvården att hantera även om man tar i med tårna enligt kinesisk förebild och gör som i t.ex. Finland. Även då kommer viruset fortsätta att spridas då man inte kan införa totalt utegångsförbud eftersom samhället behöver fungera och även då kommer många av de mest sårbara smittas och dö eftersom de inte kan isoleras helt då de behöver hjälp. Men då har man i alla fall gjort allt man kunnat för att bromsa smittspridningen.

Jag är nu rädd att det inom tre veckor kommer se ut som i norra Italien på Stockholms sjukhus medan Finland med sina mer drakoniska metoder kommer ha en betydligt bättre situation, även sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Då har våra svenska myndigheter och politiker ännu en gång visat sin inkompetens i tron att de är smartare än andra. Förutom en kollapsad sjukvård, integrationsproblemen och vår historiskt svaga valuta kommer vi förlorat nära och kära helt i onödan ... om vi ens överlever själva. Men då har vi i alla fall Finland som referens för att ställa de skyldiga till svars.
Senast redigerad av DickeFix 2020-03-16 kl. 23:07.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Ett besök på italiensk sjukhus i epicentrum. Man ser hur patienter behandlas med ventilator o höra personalens berättelse. Vidrigt

https://www.youtube.com/watch?v=rfkbv_WQtn0
Citera
2020-03-16, 23:00
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Rent allmänt tror jag att mediciner är verksamma låååångt efter sista förbrukningsdatum. En del preparat kan man märka att de förändra, de ändrar konsistens eller börjar lukta surt eller så men för klorokin tror jag att de har ganska lång hållbarhet.

Vi brukar skoja om att läkemedelsföretagen sätter bäst-före-datum bara för att få sälja mer mediciner. Men det är fstss bara när vi är djupt oseriösa . . . och vi ger aldrig patienterna lkm som passerat sista förbrukningsdatum, givetvis.

Men för eget bruk är jag inte orolig för att ta preparat med några år på nacken.

Tack kära syster nu känns det mycket bättre. Skönt att ha en sista utväg om det bärsta skulle hända...
Citera
2020-03-16, 23:00
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Kan bara hålla med dig! Men hoppas att vi inte behöver gå in i en total ekonomisk kollaps innan detta är över. Hopps på ett snabbt vaccin och eller att sommar värmen eventuellt ska dämpa virusets förmåga att överleva. Allt gott!
Det är en myt att värmen skulle påverka spridningen nämnvärt, kolla södra halvklotet och ekvatorn så ser du att det sprids på bra där med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in