2020-03-16, 22:40
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Worldometers uppdateras ju inte längre!?? Vid senaste uppdateringen hade Sverige 15 konstaterade fall.

Eller hur bär ni er åt för att liv i ”eländet”. Har testat i flera webbläsare, med samma nedslående resultat.
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Den uppdateras typ hela tiden. Bästa sidan jag vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tittar på Aktuellt.

Det pratas mycket om att platta till kurvan så inte alla ska bli sjuka samtidigt. FHM har någon slags föreställning om sjukvårdens kapacitet kontra antal personer som behöver läkarvård. Skala saknas dock alltid på antal och tid. Ni vet säkert vilket diagram jag menar. 5% av de insjuknade behöver intensivvård. 15-20% behöver lättare vård. Ska 70% bli smittade har vi 7 miljoner. 5% är 350 tusen människor som behöver vård i kanske 4 veckors tid. I stockholm finns 100 platser som kan bli 150. Vad finns i Sverige? Totalt 500 platser om ens det? Efter ett år skulle 6000 personer kunna bockas av. Det skulle ta ett halvt sekel med den kapaciten att bocka av 350 tusen personer. Vad har man för svar på det? Är det något jag missar?

Dessutom tycks det ju vara väldigt osäkert om man ens blir immun.... ser inte hur det här skulle fungera....
Fattar inte heller.

Sverige har 526 intensivvårdsplatser enligt en snabb googling. Redan idag är sjukvården alldeles för underdimensionerad och intensivvårdsplatserna är ofta fullbelagda, om jag är rätt informerad. Men säg att vi i bästa fall kan skaka fram lika många till då.

Om varje individ i genomsnitt behöver 17 vårddygn på intensiven kan vi vårda 11046 personer per år på de 526 platserna om jag har räknat rätt. Om 60 procent av befolkningen insjuknar kommer 5 procent som behöver intensivvård motsvara 220 920 individer. Då skulle vi behöva sprida ut smittan över lite drygt 27 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Givetvis har du rätt. Även om inte fullt så många behöver intesivvård så skulle man behöva ägna sig åt halvdan isolering ohållbart länge. Nu ska 70+ isoleras. Jaha hur länge? 12 månader?
Till och med de gravt vänsterblivna mongoliderna och grupprunkarna på FHM inser att det är ohållbart men de presenterar nu detta, i detta skede. Det är ju så de jobbar där. Trappar upp gradvis lixåm.

Initialt hette det att det var alldeles för dyrt att stoppa resandet etc. Ok, nu är inte bara resandet snart stoppat men också alla produktion. Staten öser coronas åt höger och vänster.

Det går att släcka bränder. Ebola är vad jag vet utrotad från den mänskliga populationen. Visst kan den komma tillbaka om dindus börjar käka bush meat igen men det är inte ödesbestämt att varje virus utvecklas till en pandemi, som de dreglande pedofildårarna som styr det här landet så bestämt hävdar. (Det lät som vi alla vet väldigt annorlunda angående nCoV bara för några veckor sedan varför man inte ska tro på något pösmunkarna på FHM och annorstädes spyr ur sig. Dessa är de läkare som var alltför värdelösa att jobba kliniskt så de sparkades snett uppåt tills de hamnade på en samhällsfarlig myndighet)
Det verkar vara FHM:s primära uppgift att hålla "ekonomin" vid god hälsa, medborgarnas hälsa har varit en bisyssla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad har du att komma med som säger att det finns en koppling mellan milda fall och ingen immunitet?

I det här fallet så är det ju ett nytt virus, så det är svårt att säga.

Hade en klasskompis som fick vattkoppor två gånger, den första hade han kanske 3 blåsor, men andra gången fick han det mer normalt.

Skulle alltså vara att immunförsvaret inte hinner bygga antikroppar så att den kan klara av en större mängd virus/bakterier.

I det här fallet finns det ju smittade som knappt känner några symtom och det måste ju bero på att kroppen håller viruset i schack ändå.
Senast redigerad av Dolche 2020-03-16 kl. 22:58.
Citera
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
EU kan slänga sig i väggen om unionen inte klarar den här krisen.

När vi behöver den som bäst går unionen från ”alla för en” till ”rädda sig den som kan”.

Kan endast hoppas o drömma om korruptionens nästes förfall.
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Bra tomt i tunnelbanan om morgnarna. Mest uppenbart blir det på promenaden till uppgången då jag i vanliga fall brukar få parera ett enormt lämmeltåg av kontorsarbetare i färd mot ett ett komplex i närheten av där jag bor. I morse hade jag inget möte alls.
Citera
2020-03-16, 22:41
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det är inte mycket du kan göra, bli smittad sen kan du chilla. Din slitnödiga oro kommer inte förändra något.

Vad bidrar ditt gnäll om luftrörskatarr när det finns äldre som kämpar för sina liv i lunginflammation?
Så korkad kan du ändå inte vara att du missat att tråden inte handlar om din luftrörskatarr. Jag lider verkligen med de som utsätts för ditt självcentrerade ego, även i vården.

Hmm, nu är vi på Flashback, här kan inceln Lasse helt plötsligt har mer kompetens mer än professorer, läkare och epidemiologer. Mer ryggmärgsreflexer än logiskt tänkande.
Klart han har rätt, så inget vaccin finns är det bara en dust med viruset som gäller.
Nu är ju inte du herr eller fru DRULLKNULL någon läkare. Sett till namnet ditt definitivt inte.
Nej jag har inte luftrörskatarr. Kollat upp det i December. Kollat astma, kol ( finns många fall i min släkt) genomgått spirometri osv.
Jag är mest utav allt rädd att smitta ner andra med något jag inte vet vad är.
Det är du DRULLKNULL som är en egocentrad skitstövel. Punkt slut.

Låt medlemmar här inne prata om det de vill utan kunskaper, med sina källor, sina funderingar i frågorna vad gäller coronaviruset.
Du gör dig bara löjlig när du drullknullar loss.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn

I Italien ligger dödligheten på långt över 40%. Så alla klarar sig verkligen inte.

Är du helt efterbliven eller? Dödlighet på över 40%?

Läste du ens vad jag skrev?

Gamla och/eller folk med underliggande sjukdom är i störst risk. De ska isoleras.

Alla andra (unga som är friska OCH hälsosamma(t.ex. icke-rökare)) har en dödlighet på <0,1%. Din halvapa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En sak jag inte förstår är hur man ser på flatten the curve. Om man inte gör något, så kommer ju toppen att bli alldeles för snabb ändå. Så måste man ändå inte införa åtgärder för att få ner takten, typ stänga skolor och vissa arbetsplatser?

De diskuterar koordinerade insatser för att isolera eller åtminstone kontrollera isolerande åtgärder för, äldre. Men i stora drag har de uttryck en förhoppning om att äldre tar till sig de skarpa uppmaningarna.

Skolans spridning är helt oväsentlig eftersom barn emellan tar inte kål på varandra av att smitta runt corona. Det gör däremot äldre (se Italien).

Vad gör vi då med den genomsnittliga gruppen som bör överleva corona och inte vara i behov av sjukvård? Dessa ska vi successivt utsätta för spridning under en väldigt lång period genom begränsningar i samhället.

Huvudproblemet med strategin är att den känns för långsam för att vara helt vattentätt. Men det är nog det bästa vi har långsiktigt.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vilken dödssiffra kan vi räkna med i Sverige dessa dagar? När är man uppe på 100?

Finland räknar med 10 000 döda i slutändan. Så 20 000 här då? enligt deras modell
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Vem är Jones?

Ingen viktig typ. Nån random på ett universitet. Men var argumentet och tanken ja ville belysa
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det här var inte speciellt trevligt, men det är transparent i Finland.

https://www.friatider.se/i-finland-kommer-10000-do-har-forsager-sig-svts-utsande-i-direktsandning

10.000 döda räknar man med på en befolkning av 5.5 miljoner

Nu är det på riktigt, gränser stänger för att slippa upplopp och säkra befolkning.

Ja, jag såg detta inslag. Det är helt tydligt att det var något som INTE ska få komma ut:
a) Dels kvinnans minst sagt märkliga reaktion, det var ju som ett skådespel, en sketch...
b) Dels att hon inte gav någon som helst följdfråga till denna minst sagt uppseendeväckande siffra

Jag tror vi går in i tidernas propagandasituation nu från alla "etablerade media". Man ser det redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in