2020-03-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sant? I vilken media gjorde han det yttrandet?

Länk? Tack.

Han sa det under FHM dagliga pressträff tidigare idag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Med rätt vård är dödligheten relativt låg vad gäller covid-19.

Vad är rätt vård? Andningshjälp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Exakt, det vi ser är icke-populistiska åtgärder.

Sverige har den modigaste regeringen och de modigaste myndigheterna i VÄRLDEN.

Och när Sverige väl känner sig manade att helt gå på grannländernas linje kommer Löfven utropas till frälsaren som räddade oss från Corona.
Partiet har ju aldrig fel och har alltid valt rätt linje, bara att den linjen råkade vara den motsatta ... men det stämmer ju egentligen inte.....
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag kan berätta att hustrun och jag insjuknade med relativt milda symtom i fredags. Ringde sjukhuset (ett länssjukhus) i lördags och frågade vilka grupper av patienter man tar prover på. Svaret blev endast inneliggande patienter samt vårdpersonal som uppvisar symtom.

Förklarade att jag är konsult på sjukhuset och valsat runt på varenda avdelning under hela inkubationstiden, och det kanske var av intresse att testa mig.

Fick rådet att fortsätta isolera mig i hemmet. Fick också frågan om jag varit i kontakt med någon som har känd smitta. Orkade inte förklara att smittan sprids i samhället nu.

Sanningen är att det på de flesta håll inte finns reagenser kvar för att analysera prover med. Siffrorna över antalet smittade är ren fantasi, om ni frågar mig.

Mörkerantalet är sannolikt några gånger större än den officiella siffran på 1.000 smittade. Tror vi ligger på 3-5000 smittade i Sverige. Får hoppas du och frugan repar er. Stanna hemma och ta hand om varandra.
Citera
2020-03-16, 22:37
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jones says we can expect more strains to emerge. Epidemiologists generally agree that, once a person is infected with the coronavirus, they are unlikely to be infected again – unless the virus mutates to allow it to overcome the immune system’s defences.

This “selection pressure” could lead to the outbreak of a new strain, says Jones. This is the case with seasonal flu – new variants crop up every year that can infect people whether or not they’ve had flu in the past.

We could see the same pattern emerge for the new coronavirus in the coming years, says Jones. “I don’t see it going away any time soon.”

Vem är Jones?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det, i kombination med att jag tror de togs lite på sängen, inte insåg hur illa förberett Sverige faktiskt var. Hade vi resurserna skulle vi givetvis också testat som Sydkorea. Men det har vi inte. Då får man försöka hitta näst bästa väg.
Men jag tycker de skulle vara MYCKET tydligare med att vi faktiskt måste ta detta på allvar. Minska 500-gränsen rejält. Jag vet inte hur månag jag stött på som lever precis som vanligt, letar upp konserter och events med 499-gräns osv. Det kommer leda till att vi också tvingas stänga ner helt. Italien ville inte det heller, men folk sket i restriktioner och rekommendationer. Tyskland och Frankrike likaså. Som alla andra. Macron var tydligt upprörd över att tvingas ta till än skarpare restriktioner, sa det ju rätt ut att folk måste skärpa sig, för det är krig.
Här tonas det FORTFARANDE ned. Det dräller av folk som inte fattar ett jota hur illa det är/kan bli.

Ja jag håller med borde införa striktare förhållningsregler på vissa plan. Publikgränsen är för hög helt klart.
Citera
Medlem
Covids avatar
Som i Wolf of Wall street då. Knarket de käkade var gammalt och hade därför fördröjd effekt. Men det visste de inte om, så de tog en näve piller istället för ett enda, eftersom de inte kände något.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Rent allmänt tror jag att mediciner är verksamma låååångt efter sista förbrukningsdatum. En del preparat kan man märka att de förändra, de ändrar konsistens eller börjar lukta surt eller så men för klorokin tror jag att de har ganska lång hållbarhet.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det här var inte speciellt trevligt, men det är transparent i Finland.

https://www.friatider.se/i-finland-kommer-10000-do-har-forsager-sig-svts-utsande-i-direktsandning

10.000 döda räknar man med på en befolkning av 5.5 miljoner

Nu är det på riktigt, gränser stänger för att slippa upplopp och säkra befolkning.

Ja Finland gör ju allt för att stoppa smittan så det kanske landar på 10000 döda. I Sverige handlar det dock om flera 100000 med den strategin som vi håller nu. Slår vi helt om kan det kanske bara bli 100000. Dock tror jag att så många är smittade i Sverige i dagsläget att det blir svårt att begränsa dödsfallen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ironiskt nog så kanske det är Sverige som startar vågen för vi inte testar och andra länder utrotar.

Tänk om andra länder helt isolerar Sverige från omvärlden tills de har ett vaccin haha

Det är i stort sett omöjligt att utrota en pandemi. Man skulle behöva hålla hela världen i karantän i månader.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sant? I vilken media gjorde han det yttrandet?

Länk? Tack.

I dagens presskonferens sa han det
Citera
2020-03-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Gillar Johan Gieseckes totala no-nonsense attityd. Han stammar inte fram något otydligt precis, låter mest irriterad av frågorna och skjuter ner tvivlet på direkten.
Det är som det brukar i sk krislägen, Public Service ger serviliteten ett ansikte. Kritisk journalistik finns inte, man ger fullt stöd åt landets makthavare.
Citera
2020-03-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tänkte försöka mig på att vara snäll mot Tegnell och FHM och förstå deras perspektiv. Om läget är som det är, vilka alternativ har man?
- Vaccin: Kommer inte att vara ett alternativ förrän om minst 1-2 år, så det kan man räkna bort i nuläget.
- Hoppas på vårvärmen: Det kommer ändå att ha gått långt med smittspridningen. Sen vet vi inte om det hjälper.
- Drakoniska nedstängningar: I och med att allt kommer att fortsätta att bli värre åtminstone fram till början av juni, så är detta faktiskt svårt. Ska man ha folk sittandes hemma i ett kvartal? Dessutom, när man någon gång släpper ut folk, så börjar spridningen igen. Man kan göra som i Kina, och långsamt släppa på och ha total övervakning via appar osv. Men frågan är om det funkar i Europa och folk är inte immuna.
- Eller helt enkelt satsa på det man gör, alla ska bli smittade. Men skydda äldre under tiden.

Men:

a) Detta måste synkas i hela världen. Om övriga länder satsar på att stoppa upp spridningen, så förstör ju Sverige för dem.

b) Man måste bli mycket bättre på att kommunicera. Låt Tegnell och Johan Carlsson sitta och räkna på det hela i bakgrunden. De är totala katastrofer när det gäller att inge förtroende i en svår stund. Istället behövs en trygg, lugn äldre man i kavaj, som kan förklara på ett pedagogiskt sätt. Typ Jan Albert, professor i smittskydd vid Karolinska institutet.

En sak jag inte förstår är hur man ser på flatten the curve. Om man inte gör något, så kommer ju toppen att bli alldeles för snabb ändå. Så måste man ändå inte införa åtgärder för att få ner takten, typ stänga skolor och vissa arbetsplatser?
Ja, flatten the curve är ett dilemma av de skäl du nämner. Det funkar inte att folk sitter hemma i månader, men man måste ju agera för att platta ut kurvan och det innan något större utbrott sker på t.ex en skola. Sker de större utbrotten är det ju redan försent, vården i området hamnar då i en rejäl knipa vilket är vad vi försöker undvika.

Oavsett hur man gör är det här viruset något alla får förhålla sig till i åtminstone 18-24 månader tills ett vaccin kommer (såvida sjukdomen inte försvinner på något magiskt vis, vilket inget talar för). Kina och Sydkorea lär få jobba stenhårt för att spåra nya utbrott, och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in