2020-03-16, 22:01
Medlem
Äh. Om alla bostäder tappar i värde, så spelar det ju ingen roll. Om man ska köpa eller sälja så är det ju ändå samma diff vi pratar om, oavsett om man vill bo billigare eller byta upp sig.
Citera
2020-03-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Det är väl självklart att det är mer hus för pengarna att köpa samma villa för 3 miljoner än tidigare 5 miljoner? Hur kan 3 miljoner för samma hus inte vara mer hus för pengarna?!
Därför att du nyss sålt ditt hus som tappat lika mycket i värde. DU är lika fattig som innan. Att huset i sig är billigare är väl totalt ointressant i sammanhanget
Citat:
Oavsett om du bodde hyresrätt, bostadsrätt eller radhus tidigare så är samma villa mer hus för pengarna när den kostar 3 miljoner än när den kostade 5.
Ja.
Citat:
Det är lättare att få låna till en villa för 3 miljoner än att få låna till en villa för 5 miljoner. Det finns inget som säger att du har eller inte har kontantinsatsen mer eller mindre för att du ägde ditt boende innan du köper villan för 3 miljoner. Villan som har blivit 2 miljoner billigare har helt enkelt blivit 2 miljoner billigare. DET är grundläggande matematik.
Men vi utgick från ett specifikt exempel där man hade ett hus som tappat lika mycket i värde. Att du inte kan mer matte än 3-5=2 gör inte det du säger mer sant. Men för all del, sälj ditt hus och köp ett nytt om det får dig att må bättre.
Citera
2020-03-16, 22:10
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbaker
Därför att du nyss sålt ditt hus som tappat lika mycket i värde. DU är lika fattig som innan. Att huset i sig är billigare är väl totalt ointressant i sammanhanget

Ja.

Men vi utgick från ett specifikt exempel där man hade ett hus som tappat lika mycket i värde. Att du inte kan mer matte än 3-5=2 gör inte det du säger mer sant. Men för all del, sälj ditt hus och köp ett nytt om det får dig att må bättre.

Ja, precis som jag sa, du är lika fattig men du bor nu i ett finare hus. Du blir inte rikare, men du bor bättre. Oklart om man mår bättre av att bo i ett finare hus, men det känns så. Att huset är billigare är allt annat än ointressant i sammanhanget, för att huset blivit billigare är ju det som gjorde att du kunde köpa det. Du resonerar hela tiden som om man skulle sakna kontantinsatsen, medan jag har utgått från resonemanget att du HAR kontantinsatsen, även EFTER att ditt boende fallit i värde, vilket ju är fullt möjligt och troligt. (Till exempel genom att man haft sitt nuvarande boende belånat till 50 % eller har kapital på annat håll än i sitt boende)

Ditt resonemang är ganska konstigt faktiskt. Du blir rikare om du bor i en pappkartong på gatan än om du bor någonstans du måste betala för. Om boende inte har något annat värde än det som mäts i kronor för dig, varför bor du inte i en pappkartong på gatan? Du blir ju rikare? (Förutsatt att du inte redan gör det, isf är ditt resonemang helt stringent)
Citera
2020-03-16, 22:18
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Äh. Om alla bostäder tappar i värde, så spelar det ju ingen roll. Om man ska köpa eller sälja så är det ju ändå samma diff vi pratar om, oavsett om man vill bo billigare eller byta upp sig.

Förutom att många kommer sitta med höga lån där säkerheten är värd mindre än lånet. Vad tror du banken tycker om det?
Citera
2020-03-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Förutom att många kommer sitta med höga lån där säkerheten är värd mindre än lånet. Vad tror du banken tycker om det?

-Det suger förstås. Alltså detta är ändå en bostadsbubbla som hållit på i en evighet.
Och jag ska erkänna att jag inte trodde att det skulle totalrasa, eftersom det ständigt behövs bostäder.
Men någon slags självbevarelsedrift måste ju folk ha när de ska investera i sitt livs största affär.

Men det gör de ju inte.
Citera
2020-03-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Ja, precis som jag sa, du är lika fattig men du bor nu i ett finare hus. Du blir inte rikare, men du bor bättre. Oklart om man mår bättre av att bo i ett finare hus, men det känns så. Att huset är billigare är allt annat än ointressant i sammanhanget, för att huset blivit billigare är ju det som gjorde att du kunde köpa det. Du resonerar hela tiden som om man skulle sakna kontantinsatsen, medan jag har utgått från resonemanget att du HAR kontantinsatsen, även EFTER att ditt boende fallit i värde, vilket ju är fullt möjligt och troligt. (Till exempel genom att man haft sitt nuvarande boende belånat till 50 % eller har kapital på annat håll än i sitt boende)

Ditt resonemang är ganska konstigt faktiskt. Du blir rikare om du bor i en pappkartong på gatan än om du bor någonstans du måste betala för. Om boende inte har något annat värde än det som mäts i kronor för dig, varför bor du inte i en pappkartong på gatan? Du blir ju rikare? (Förutsatt att du inte redan gör det, isf är ditt resonemang helt stringent)
Ett exempel för dig så du förstår konceptet procent: jag har en tröja som kostar 100 kr. Du har en tröja som kostar 50 kr.

Du vill ha min tröja så du tänker sälja din för att du ska köpa min. Helt plötsligt kommer Corona som magiskt gör att alla tröjor tappar halva sitt värde. Min tröja är nu värd 50 kr, och din 25 kr. Du säljer för 25kr och lånar 25 kr (50%) för att köpa min.

Ponera nu att corona aldrig kommit, och våra tröjor var värda 50 respektive 100 kr. Då måste du låna 50 kr (50 %). Det har alltså 0 betydelse att det är dyrare. Du har samma andel av det totala beloppet till hands.

Jag sa redan från början att det är en bra affär om man har pengar på banken, kolla själv så får du se. Du kanske glömde det i din iver att ha rätt.
Citera
2020-03-16, 22:27
Medlem
Citat:
Och säljer på samma, så vad tjänar man på det?

Som en annan skrev en bättre bostad helt enkelt, säg att min lägenhet är värd 2 milj idag 1 milj efter krash då har ju en annan lägenhet som innan kosta 4 milj i samma område med samma kvadratmeterpris troligtvis gått ner till säg 2 milj så i slutändan behöver jag mindre kontanter efter en krash för att byta upp mig
Citera
2020-03-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Som en annan skrev en bättre bostad helt enkelt, säg att min lägenhet är värd 2 milj idag 1 milj efter krash då har ju en annan lägenhet som innan kosta 4 milj i samma område med samma kvadratmeterpris troligtvis gått ner till säg 2 milj så i slutändan behöver jag mindre kontanter efter en krash för att byta upp mig
Okej, lycka till.
Citera
2020-03-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Tror folk att det kommer bli en bostadskrasch i och med Coronavågen som nu går?

Just nu ligger fokus på att rädda företag och arbetstillfällen på sikt.

Man presenterar olika lösningar på anställningar.

Problemet kommer lite längre fram om några månader när anställda får gå med betydligt lägre inkomst..
Max beloppet hamnar ju på 804:- om dagen i bästa fall. skatt på detta såklart... Det motsvara i dryga kronor 100 kr i timmen.

De som då har tjänat betydligt över detta har givetvis inrättat sin kostym efter inkomst och står där med höga hyror, bolån och andra skulder. Dessa skall betalas oavsett hur mycket Corona det än är. Fordringsägarna vill ju ha sitt annars vankas det kronofogde..

Någon form av påverkan på bostäder kommer det att bli.. Banker kommer stå där med en massa kreditförluster till privatpersoner.

Vi som då har kapital att ta ur får ju möjlighet att köpa billigt när kreditorer jagar pengar. O därmed i förlängningen stärka avståndet på sikt mellan vem som har pengar och inte.

Första tecken på de privata hushållen lär vi se direkt efter semestertider och månaden där efter. Samt att företag får problem att överleva ekonomiskt för att de ska punga ut med semesterersättningar och därmed förgör sina likviditet.
Citera
2020-03-16, 22:29
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
-Det suger förstås. Alltså detta är ändå en bostadsbubbla som hållit på i en evighet.
Och jag ska erkänna att jag inte trodde att det skulle totalrasa, eftersom det ständigt behövs bostäder.
Men någon slags självbevarelsedrift måste ju folk ha när de ska investera i sitt livs största affär.

Men det gör de ju inte.

Men i så fall utlöser det ju en bostadskris, vilket föregående alias menade. Alltså inte att du får behålla ditt boende med skillnaden att det är lite billigare.
Citera
2020-03-16, 22:33
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ett exempel för dig så du förstår konceptet procent: jag har en tröja som kostar 100 kr. Du har en tröja som kostar 50 kr.

Du vill ha min tröja så du tänker sälja din för att du ska köpa min. Helt plötsligt kommer Corona som magiskt gör att alla tröjor tappar halva sitt värde. Min tröja är nu värd 50 kr, och din 25 kr. Du säljer för 25kr och lånar 25 kr (50%) för att köpa min.

Ponera nu att corona aldrig kommit, och våra tröjor var värda 50 respektive 100 kr. Då måste du låna 50 kr (50 %). Det har alltså 0 betydelse att det är dyrare. Du har samma andel av det totala beloppet till hands.

Jag sa redan från början att det är en bra affär om man har pengar på banken, kolla själv så får du se. Du kanske glömde det i din iver att ha rätt.

Det är ju du som har sagt att jag har fel hela tiden utan anledning samt diverse andra påhopp om bristande matematisk förmåga? Förutsatt att en tröja för 100 kr är finare än en tröja för 50 kronor (inte helt säkert när det gäller tröjor, däremot rätt säkert när det gäller hus), så har jag ju vunnit en finare tröja?

Det är långt ifrån säkert att jag kunde ha köpt din finare tröja när den fortfarande kostade 100 kronor, för då hade jag behövt låna 50 kronor. Jag kanske inte får låna 50 kronor, men däremot 25 kronor. Så skillnaden för mig blir att jag får ha en fin tröja istället för en ful tröja. Det är många som skulle vilja bo i finare bostäder i Sverige, och gärna skuldsätter sig så mycket de får för att uppnå det.
Citera
2020-03-16, 22:33
Medlem
Citat:

problemet är ju att eventuell skuld inte tappar i värde utan kvarstår och med risk för alla kreditförluster så blir det en smaskig ränta på skulden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in