2020-03-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Johan Giesecke, professor emeritus epidemiologi, säger i Aktuellt att Sverige gör exakt rätt.

"Stänga skolor. Jaha. När ska man öppna dom igen då? Om tre veckor? Då får man en enorm våg av smittade igen".

Finns en nackdel med Sydkorea t.ex. Folket blir inte immuna. När andra vågen kommer så är dom lika körda fortfarande.

Sverige kommer selvfølgelig til å stenge skolene i løpet av uken. Sverige kommer til å følge etter om kort tid.

Hva kommer Giesecke m.fl. til å si da? Nå har de jo argumentert så sterkt i mot å stenge skoler, så da regner jeg med at de har intellektuell ærlighet nok til å kritisere regeringen når de tar det åtgärdet.
Citera
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Resurser finns såklart som i alla andra länder i europa, Sverige väljer att inte göra tester på alla misstänkta.

En provtagning låser upp 2 vårdpersoner i 40 minuter.
Skyddskläder på
Provtagning + hantering av provet
Vårdpersonal måste gå till ett speciellt rum
Klä av sig i en speciell ordning
Rummet steriliceras
Skyddsmasker steriliceras
Nya kläder nästa.

Istället för detta kan dessa personer vårda folk som är sjuka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
15% är siffran på dom som kräver sjukvård .

Var får du den siffran ifrån?
Citera
Medlem
Sverige är ju lite som under 2:a världskriget
Vi kör "visslar som ingenting"
Citera
2020-03-16, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Jag är inte ett dugg ironisk, men jag misstänker att du är?

Nej jag är inte ironisk. Men du menar alltså att du känner dig lugn för att Anders Tegnell säger att det kommer fler åtgärder "längre fram"?
När och var sa han det förresten?
Jag blir iallafall inte lugnad av det, "längre fram" kan ju betyda tex till sommaren.
Citera
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skrev i en artikel igår att USAs president Donald Trump ska ha testat negativt för coronaviruset. Detta ska presidentens läkare sean Conley ha sagt i ett uttalande under lördagen.

Presidenten valde under fredagen att ta testet, för att se ifall han bär på viruset och han ska ha fått provsvaret på lördagskvällen. Detta ska Conley ha skrivit i ett memo som släppts av Vita huset. Testet kommer bara dagar efter det att presidenten stod bredvid en brasiliansk tjänsteman som hade testat positivt för viruset.

"En vecka efter att ha haft middag med den brasilianska delegationen i Mar-a-Lago, så fortsätter presidenten att vara symptomfri," ska Conley ha sagt i sitt memo. "Jag har varit i daglig kontakt med CDC (Centers for Disease Control and Prevention) och Vita husets arbetsgrupp vad gäller coronaviruset, (White House Coronavirus Task force) och vi uppmanar till att de genomför alla sina rutiner för att minimera exponeringen och minska smittospridningen."

Trump ska ha fotograferats vid sin privata klubb i Florida, ståendes bredvid Fabio Wajngarten, pressekreterare till Brasiliens president Joir Bolsonaro, efter det att brasilianska tjänstemän förra veckan ska ha genomfört ett besök. Wejngarten ska senare ha testat positivt för viruset.

Man skriver att p.g.a. USAs försök att dämpa spridningen av viruset, vilket har visat sig vara oproportionerligt dödligt för äldre människor, så ska skolor och museer fått stänga ned, och många anställda har uppmanats att arbeta hemifrån för att träna sig på "social distansering."

Viruset har dödat mer än 50 amerikaner. Det har infekterat mer än 154,000 personer världen runt, och dödat runt 5800 sedan det först uppstod i Kina i december.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-trump-test/trump-tests-negative-for-coronavirus-white-house-doctor-statement-idUSKBN21117R
Citera
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
”Alla kommer få det” ???
Så de som inte klarar det och går bort, kommer ändå gå bort förr eller senare?
Corona har ju inte 100% dödlighet som tur är. Han menar att alla som får det och blir friska kommer vara immuna mot framtida corona-attacker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Då kanske det är de fall som åkt in till sjukhus och velat bli testade då? Pga. att de undrar om de har corona?
Men det emotsäger ju lite det som rapporterats i media att inga människor kommer in på sjukhus, med lätta symptom. De blir ju hemskickade med rådet att självisolera sig, och blir inte testade.

Vilka testas tror du from denna vecka?

Jag tror ju inte någon riktigt vet vad de har om de inte vet att de träffat någon som är känt Coronasmittad och av den anledningen testar sig. Jag tror också att det är få som vet vilka mottagningar som ingår i sentinelsystemet, så det kommer nog ganska väl spegla hur stor andel av de med förkylningssymptom som har influensa, corona eller någon annat förkylningsvirus. Jag vet inte i detalj hur dessa tester går till, mer än att det är ett antal mottagningar runtom i landet som deltar varje år i dessa tester. Min gissning är att storstadsområden och framför allt Stockholm kommer att ha en del positiva i rapporten på torsdag.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Kan du länka?

Vad jag förstått räknar han med att cirka 5-6% kan behöva vård och resten alltså får lindrigare symptom.

Det är från dagens presskonferens. Han kan slänga ur sig vad som helst, ingen kommer någonsin kunna bevisa om han har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det saknas nog både resurser och förstånd bland de styrande i Sverige. Hur kan vi ha världens mest inkompetenta regering och myndigheter samtidigt som vi har världens högsta skatter?
Ja efter detta är över så måste myndigheter som FHM, MSB och regeringen straffas, ingen beredskap finns, ingen plan finns i Sverige medan hela europa agerar.
Citera
2020-03-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Exakt.
Folket behöver visas att nu är det allvar. Många har inte fattat det. Iaf i Sverige.

Sverige är väl nu det enda land som inte följer WHOs rekommendationer att testa alla med symptom

"You cannot fight a fire blindfolded. Test, test, test': World Health Organization attacks countries which DON'T routinely test all suspected coronavirus patients".
Citera
2020-03-16, 21:45
Medlem
Så länge det fortfarande finns människor som inte tar denna pandemi på allvar utan till och med hånskrattar åt den uppmärksamhet det fått tycker jag absolut att tvångskarantän är en berättigad åtgärd. Och mot de som då bryter karantären ska polisiära och även, om nödvändigt, militära tvångsmedel sättas in.

Att stänga Konungariket Sveriges gränser vore mycket bra. Då får nämligen endast svenska medborgare samt de individer med permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd stanna i landet. Alla individer som saknar svenskt medborgarskap eller permanent/tillfälligt uppehållstillstånd måste då med omedelbar verkan lämna landet. Alla rumänska romer, de som inte gömmer sig samt de som gömmer sig omfattas alltså av detta. De som gömmer sig och har gått under jord skall polisen och vid behov militären få extra resurser att leta reda på så att de omgående utvisas från Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in