2020-03-16, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men, jag tycker att den svensk som gjort som Allra mest för att Förstöra populärmusiken överlag är ingen mindre än Max Martin.

Oklar kontroversialitetsstatus för mig, men jag tycker egentligen hans CV är rätt medioker. Det är inte många av hans låtar jag tycker är bra direkt.

1999 – "...Baby One More Time" (Britney Spears)
2000 – "It's Gonna Be Me" (NSYNC)
2008 – "I Kissed a Girl" (Katy Perry)
2008 – "So What" (P!nk)
2009 – "My Life Would Suck Without You" (Kelly Clarkson)
2009 – "3" (Britney Spears)
2010 – "California Gurls" (Katy Perry featuring Snoop Dogg)
2010 – "Teenage Dream" (Katy Perry)
2010 – "Raise Your Glass" (P!nk)
2011 – "Hold It Against Me" (Britney Spears)
2011 – "E.T." (Katy Perry featuring Kanye West)
2011 – "Last Friday Night (T.G.I.F.)" (Katy Perry)
2012 – "Part of Me" (Katy Perry)
2012 – "One More Night" (Maroon 5)
2012 – "We Are Never Ever Getting Back Together" (Taylor Swift)
2013 – "Roar" (Katy Perry)
2014 – "Dark Horse" (Katy Perry featuring Juicy J)
2014 – "Shake It Off" (Taylor Swift)
2014 – "Blank Space" (Taylor Swift)
2015 – "Bad Blood" (Taylor Swift featuring Kendrick Lamar)
2015 – "Can't Feel My Face" (The Weeknd)
2016 – "Can't Stop the Feeling!" (Justin Timberlake)

Men jag vete tusan vad det är med den här listan? T.ex. är inte "I Want It That Way" med Backstreet Boys med. Den är kanon. Inte "It's my life" med Bon Jovi heller. Den suger.

Jag tycker "I Want It That Way" är en kanonlåt iaf. Typ... hårdrocksballad i grunden? Den (kassa) texten är skriven av Lisa Miskovsky om jag inte minns fel. Det lär ha trillat in en och annan STIM-slant på den. Den suger. Verkligen.

Backstreet Boys ‎– I Want It That Way (1999)
https://www.youtube.com/watch?v=4fndeDfaWCg
743 413 671 visningar

Yeah-eh-heah
You are, my fire
The one, desire
Believe, when I say...
I want it that way

Tycker det här borde ha ratats av några som har engelska som modersmål (typ producenten kanske, minst, om det är så) men det gick tydligen igenom. Funkade säkert finfint med tanke på antalet viewz t.ex.
Senast redigerad av realFEZ 2020-03-16 kl. 12:47.
Citera
2020-03-16, 13:00
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Oklar kontroversialitetsstatus för mig, men jag tycker egentligen hans CV är rätt medioker. Det är inte många av hans låtar jag tycker är bra direkt.

1999 – "...Baby One More Time" (Britney Spears)
2000 – "It's Gonna Be Me" (NSYNC)
2008 – "I Kissed a Girl" (Katy Perry)
2008 – "So What" (P!nk)
2009 – "My Life Would Suck Without You" (Kelly Clarkson)
2009 – "3" (Britney Spears)
2010 – "California Gurls" (Katy Perry featuring Snoop Dogg)
2010 – "Teenage Dream" (Katy Perry)
2010 – "Raise Your Glass" (P!nk)
2011 – "Hold It Against Me" (Britney Spears)
2011 – "E.T." (Katy Perry featuring Kanye West)
2011 – "Last Friday Night (T.G.I.F.)" (Katy Perry)
2012 – "Part of Me" (Katy Perry)
2012 – "One More Night" (Maroon 5)
2012 – "We Are Never Ever Getting Back Together" (Taylor Swift)
2013 – "Roar" (Katy Perry)
2014 – "Dark Horse" (Katy Perry featuring Juicy J)
2014 – "Shake It Off" (Taylor Swift)
2014 – "Blank Space" (Taylor Swift)
2015 – "Bad Blood" (Taylor Swift featuring Kendrick Lamar)
2015 – "Can't Feel My Face" (The Weeknd)
2016 – "Can't Stop the Feeling!" (Justin Timberlake)

Men jag vete tusan vad det är med den här listan? T.ex. är inte "I Want It That Way" med Backstreet Boys med. Den är kanon. Inte "It's my life" med Bon Jovi heller. Den suger.

Jag tycker "I Want It That Way" är en kanonlåt iaf. Typ... hårdrocksballad i grunden? Den (kassa) texten är skriven av Lisa Miskovsky om jag inte minns fel. Det lär ha trillat in en och annan STIM-slant på den. Den suger. Verkligen.

Backstreet Boys ‎– I Want It That Way (1999)
https://www.youtube.com/watch?v=4fndeDfaWCg
743 413 671 visningar

Yeah-eh-heah
You are, my fire
The one, desire
Believe, when I say...
I want it that way

Tycker det här borde ha ratats av några som har engelska som modersmål (typ producenten kanske, minst, om det är så) men det gick tydligen igenom. Funkade säkert finfint med tanke på antalet viewz t.ex.
Det jag menade var ju att Max Martin övertygade industrin om den ekonomiska vinsten i att överge den tidigare okontrollerade låtskrivare - som inte kunde Garantera höga listplaceringar.
Och pga det övergav industrin idén med att banden hade den kreativa kontrollen själv.

Max Martin har alltså stor skuld i populärmusikens död.
Hans entreprenörskap (inte musikaliska geni alltså) lyckades knipa den plats i produktionsledet som tidigare bestått av fria förmågor - och han ställde sig till industrins förfogande.
Nu behöver de inte längre vänta på att banden elelr artisterna ska bli färdiga med låten, skivan, eller ens längre behöva oroa sig för hur det ska gå med deras nya skivor.
Utan nu, med Max Martins introduktion, så har de fått säkerhet - oavsett genre.

Det går alltså att styra hela processen, från styrelserummet, från början till slut.
Egoistiska, själviska och bortskämda "rockstjärnor" blev ett minne blott.
Nu slipper direktörerna fjäska för slutkörda idioter som tror de är något, nu är allt bara en löpande-bandproduktion.

Det är inte Max Martins "fel" kanske, men hans skuld går inte att bortse från.
Utan Max Martin hade det kanske inte sett ut som det gör.
Citera
2020-03-16, 13:02
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Jag förstår inte vad det kontroversiella i det ligger? Tommy tycker om mig är ju t.ex. en riktig höjdare.

Alla heter inte Tommy

Carola har inte gjort någonting bra..Enda hon gjort är att knulla runt på kristna läger och bli fetare och fetare..
Citera
2020-03-16, 13:13
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:

(PS utvecklade Tomas L som du bad om på föregående sida).
It's my life är hemsk. Ogillar såklart mycket musik och många sånger fast de är få då man måste byta kanal. Och ändå har jag köpt två Bon Jovi skivor.

Fast att dissa Max Martin- soppan är väl inte kontroversiellt? Det som är kontroversiellt är väl att påstå att musikskribenters kelgrisar är endast de som inte heller fick ligga på festen Ex. Elvis Costello.
Att det finns inget större djup hos Bob Marley än hos Madonna trots bättre musik.
Att Blackie Lawless igenkännande sjungande och sound (Headless children och framåt) är inte mindre värt än Iron Maidens musikaliska identitet.
Eller värre: att många skulle inte ha haft något emot om Elvis Presley hade lyckats förbjuda The Beatles i USA.
Citera
2020-03-16, 21:17
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Vet inte om det kan klassas som kontroversiellt, men 99% av allt Bon Jovi har släppt efter 90-talet är ren skräp. Jon Bon Jovi har tappat det totalt....

Från att i början ha varit ett lysande arenarock-band har de på senare år förvandlats till ett urvattnat light-rock band som gång på gång försöker modernisera sig med usla resultat. Och jag vill inte ens tänka på (men kan samtidigt inte låta bli) deras vidriga countryexperiment Lost Highway från 2007.
Burr...

Ska det vara så svårt för karlhelveten att dista upp gitarrerna och börja rocka igen???
Citera
2020-03-17, 09:22
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Vet inte om det kan klassas som kontroversiellt, men 99% av allt Bon Jovi har släppt efter 90-talet är ren skräp. Jon Bon Jovi har tappat det totalt....

Från att i början ha varit ett lysande arenarock-band har de på senare år förvandlats till ett urvattnat light-rock band som gång på gång försöker modernisera sig med usla resultat. Och jag vill inte ens tänka på (men kan samtidigt inte låta bli) deras vidriga countryexperiment Lost Highway från 2007.
Burr...

Ska det vara så svårt för karlhelveten att dista upp gitarrerna och börja rocka igen???

The circle den plattan är kanon tycker jag
Citera
2020-03-17, 10:48
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
The circle den plattan är kanon tycker jag
Den skivan marknadsfördes som en återgång till rötterna (stor humor). När skivan väl släpptes visade det sig vara samma lightversion av rock igen. Enda skillnaden var att gitarrerna var längre fram i mixen.
Vedervärdigt...
Citera
2020-03-17, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det jag menade var ju att Max Martin övertygade industrin om den ekonomiska vinsten i att överge den tidigare okontrollerade låtskrivare - som inte kunde Garantera höga listplaceringar.
Och pga det övergav industrin idén med att banden hade den kreativa kontrollen själv.

Aha. Nu är jag med. Men det här var väl inget HELT nytt egentligen? Men kanske inte till den här graden.

Inom inte alltför lång framtid är väl hitlåtarna skrivna av googles, amazons osv. Algoritmer kanske? Må bästa Algoritm + autotune vinna på Billboard?
Citera
2020-03-17, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin

TL;DR: lyssna inte på Bon Jovi!

Senast redigerad av realFEZ 2020-03-17 kl. 12:45.
Citera
2020-03-17, 12:49
Bannlyst
Det här är bland den mest horribelt, sjukt jobbiga musik jag känner till. Står inte ut med skiten. Usch och fy - X 1000! Förstår inte hur någon kan stå ut att lyssna på det här eländet.

The Best of Edith Piaf - årtal = whatever
https://www.youtube.com/watch?v=IxJQ8VKc4k4
Citera
2020-03-17, 16:07
Bannlyst
Det här är lika bra som Kraftwerk. Om inte bättre. Och i liknande genre. Men inte lika banbrytande. Kanske lite kopierat tom. Fast ändå banbrytande? Vene... Jag lyssnade på dom en del när dom "kom", men det föll bort lite. Tebax lite nu igen.

Autechre - Slip (1994)
https://www.youtube.com/watch?v=Jp2RQErhnz0

EDIT: såg en kommentar på youtube:
lee pearson.
1 year ago
Music of my Asperger's syndrome

Det kan ju vara möjligt att det passar Aspergare (som mig då ) extra bra?
Senast redigerad av realFEZ 2020-03-17 kl. 16:11.
Citera
2020-03-18, 05:37
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
TL;DR: lyssna inte på Bon Jovi!

Jodå. Bon Jovi är fortsatt populära. De spelade på Tele2 Arena i Stockholm så sent som förra året, och fortsätter att fylla stadier världen över. I synnerhet i USA.

Jag såg dem i London förra året, på väldigt kort varsel. Jag skulle se Eagles på Wembley Stadium några dagar senare, och upptäckte dagen innan jag reste iväg att Bon Jovi skulle spela där samma dag som jag anlände. Jag kände att jag lika gärna kunde bocka av dem, så jag köpte en biljett i biljettkassan utanför arenan. Det var en bra konsert, trots att Jon Bon Jovis röst är mer eller mindre slut och att Richie Sambora saknas helt. Större delen av setlisten var dessutom från skivorna jag gillar, så även på den fronten var det en trevlig konsert.
Det är synd att de inte kan ge järnet lika hårt i studion numera, för live var de vitalare än de varit på skiva de senaste 25 åren.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2020-03-18 kl. 05:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in