2020-03-11, 12:15
Bannlyst
I musikgenren 300M+-viewz-på-youtube kan jag säga att jag älskar den här låten också.

Den håller dock INTE öht. i en bra stereo. Produktionen suger verkligen om man studerar den ordentligt. Kör den i Marshall-lurar, i leksaksdator, på tunnelbanan på "spottan"! Det är bäst så.

Swedish House Mafia ft. John Martin - Don't You Worry Child (2012)
https://www.youtube.com/watch?v=1y6smkh6c-0
Citera
2020-03-11, 19:33
Bannlyst
13th floor elevators i allmänhet och Roky Erickson i synnerhet är så gravt överskattad att det är löjligt. Finns absolut inget hos bandet som inte alla andra psych/garageband gjorde oerhört mycket bättre och intressantare och Roky själv har ALDRIG gjort nåt intressant eller ens småbra. Tramsig jävla kult och myt bara.

Ingen skulle bli gladare än jag om deras gnissliga jävla sketlåtar plockades bort från varenda psychsamling i hela världen.
Citera
2020-03-12, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittarministern
13th floor elevators i allmänhet och Roky Erickson i synnerhet är så gravt överskattad att det är löjligt. Finns absolut inget hos bandet som inte alla andra psych/garageband gjorde oerhört mycket bättre och intressantare och Roky själv har ALDRIG gjort nåt intressant eller ens småbra. Tramsig jävla kult och myt bara.

Ingen skulle bli gladare än jag om deras gnissliga jävla sketlåtar plockades bort från varenda psychsamling i hela världen.

Jag tycker att 13th Floor Elevators är ganska mediokra, men Roky Erickson solo väldigt bra. Fast framför allt Roky är inget jag orkar lyssna på idag direkt (gör det dock i skrivande stund för första gången på säkert 7-8 år), och jag förstår inte hur någon kan orka älta (lyssna på) Roky Erickson 2020. Riktigt bra låtar, grym röst, härliga knepiga texter och otroligt bra kompband bitvis. Sen har ju Roky ett livsöde som var väldigt intressant. Minst sagt.

Jag såg honom i England 2007 och det var ju magiskt: att se Roky där, till slut. Det trodde man ju aldrig. Sen såg jag honom 2009 i Austin på SXSW. Det var en tragisk tillställning där bandet (troligen Okkerville River) fick börja om X antal gånger på "You're gonna miss me" för att Roky var helt borta, i princip.

Såg någon/några låtar (kanske tom. hela spelningen, har förträngt det) på Münchenbryggeriet något år senare. Det var tragiskt. Ändå fortsatte Roky komma till Sverige och "folk" fortsatte gå på det. Konstigt... Det hade varit värdigt om Roky hade fått avsluta livet på ett värdigare sätt, eller något.

En amerikansk kompis som bodde i Austin länge brukade f.ö. se Roky spela, i mycket dåligt skick, på lunchen på en restaurang i närheten av där han bodde innan han gjorde "comeback".

Asså, det här är ju inget annat än otroligt bra (jag har den på bildskiva f.ö.) om man gillar någon slags ockult + psykotisk/schizofren rockenroll:

Roky Erickson & The Explosives - The Wind and More - Live (1980)
https://www.youtube.com/watch?v=R6Ie_aMnYUM
Senast redigerad av realFEZ 2020-03-12 kl. 02:19.
Citera
2020-03-12, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag tycker att 13th Floor Elevators är ganska mediokra, men Roky Erickson solo väldigt bra. Fast framför allt Roky är inget jag orkar lyssna på idag direkt (gör det dock i skrivande stund för första gången på säkert 7-8 år), och jag förstår inte hur någon kan orka älta (lyssna på) Roky Erickson 2020. Riktigt bra låtar, grym röst, härliga knepiga texter och otroligt bra kompband bitvis. Sen har ju Roky ett livsöde som var väldigt intressant. Minst sagt.

Jag såg honom i England 2007 och det var ju magiskt: att se Roky där, till slut. Det trodde man ju aldrig. Sen såg jag honom 2009 i Austin på SXSW. Det var en tragisk tillställning där bandet (troligen Okkerville River) fick börja om X antal gånger på "You're gonna miss me" för att Roky var helt borta, i princip.

Såg någon/några låtar (kanske tom. hela spelningen, har förträngt det) på Münchenbryggeriet något år senare. Det var tragiskt. Ändå fortsatte Roky komma till Sverige och "folk" fortsatte gå på det. Konstigt... Det hade varit värdigt om Roky hade fått avsluta livet på ett värdigare sätt, eller något.

En amerikansk kompis som bodde i Austin länge brukade f.ö. se Roky spela, i mycket dåligt skick, på lunchen på en restaurang i närheten av där han bodde innan han gjorde "comeback".

Asså, det här är ju inget annat än otroligt bra (jag har den på bildskiva f.ö.) om man gillar någon slags ockult + psykotisk/schizofren rockenroll:

Roky Erickson & The Explosives - The Wind and More - Live (1980)
https://www.youtube.com/watch?v=R6Ie_aMnYUM

Du ser?
Merparten av det du skrev ovan handlar betydligt mer om Rokys "öde" än om nån musik. Precis som vanligt. Trams och fjams. Case closed.
Citera
2020-03-12, 12:40
Bannlyst
Citat:

Du ser?
Merparten av det du skrev ovan handlar betydligt mer om Rokys "öde" än om nån musik. Precis som vanligt. Trams och fjams. Case closed.

Jo. Han är ju mer intressant som person än musikaliskt. Han har ju inte kommit med något "nytt under solen" - framför allt solo - direkt. Det finns ju en oändlig mängd rockenrollmusik som är minst lika bra, och bättre. Om man inte är insatt i honom som person är det antagligen inte skitspännande, men hans bakgrund ger lite mer scwhung till texterna.

Att det dessutom är en schizofren/psykotisk person som (ota) sjunger framgår nog för dom lite mer finkänsliga lyssnarna på något vis (men det går ju kanske att ställa en diagnos enbart på Rokys musik och texter? ). Men det är ju inget man orkar lyssna på år ut å år in. Om man säger så.

Roky är väl inte öht. lika stor i t.ex. USA (eller knappt någon annanstans alls) som han är i Sverige, framför allt? Av någon anledning (kanske via den trötta/rätt dåliga Night of the Vampire?) blev han ju rätt populär bland sk. "hårdrockare" här. Och det är ju en grupp människor som inte direkt ändrar sig i musiksmak, åsikter och liknande. En säker, trogen, publik!

Jag skickade förresten pengar (ca$h) till Roky någon gång på 90-talet för den där bootleggen som jag har. Han hade det inte så fett. Minns inte summan.

Asså, det här är ju inget annat än otroligt bra om man gillar någon slags ockult/satanistisk + psykotisk/schizofren poppubrock:

Roky Erickson & The Aliens - I Think of Demons (1980)
https://www.youtube.com/watch?v=50k-dCwV6SU
... självaste "Big P" (Per Gessle) hade nog varit mkt nöjd med en sån där låt till Gyllene Tider!
Citera
2020-03-12, 15:27
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
I musikgenren 300M+-viewz-på-youtube kan jag säga att jag älskar den här låten också.

Den håller dock INTE öht. i en bra stereo. Produktionen suger verkligen om man studerar den ordentligt. Kör den i Marshall-lurar, i leksaksdator, på tunnelbanan på "spottan"! Det är bäst så.

Swedish House Mafia ft. John Martin - Don't You Worry Child (2012)
https://www.youtube.com/watch?v=1y6smkh6c-0

Texten är väldigt fin
Citera
2020-03-12, 23:50
Bannlyst
Citat:

Roky är väl inte öht. lika stor i t.ex. USA (eller knappt någon annanstans alls) som han är i Sverige, framför allt?

Troligen inte och det säger mer om Sverige än om Roky. Fjantar i kubik.

Skip Spence är fan så mycket intressantare än Roky både musikaliskt och personligt.
Citera
2020-03-13, 07:29
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:

Nja, tycker faktiskt Roky och Elevators bitvis är riktigt fängslande - tex The Evil One är full av spännande låtar. Och jag älskar Monkey Island från Elevators debutplatta. Fast visst finns aspekten av "tramsig jävla kult och myt" där också...
Citera
2020-03-13, 08:32
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Jag börjar med en kort då (har många på lager):
Miles Davis hade varit riktigt bra. Bitvis. Om det inte vore för den där jävla trumpeten. Det är ett jävla tutande.

Härlig tråd. Man tackar.

David Bowies verk är inte genialiskt.
Amerikanarna var först med punken.
Alla Tomas Ledin låtar växer med tiden.
Det finns mycket bra bland Tupac musiken som har släppts efter hans död.
Huey Lewis & The News bör aktas lika mycket som Eagles.
Det finns inget kvar av äckliga 90- talets britt pop våg (Blur, Oasis osv.)
Sextisju sextisju och Olalala jag vill ha dig! är Ulf Lundells ballaste texter.
Johnny Van Zandt har i dag lika stor vikt i Lynyrd Skynyrds musikhistoria som Ronny.
Tar man tid att gräva bland KISS 80- tals plattor finns det skitbra låtar.
All Springsteen musik suger efter Ghost of Tom Joad- plattan.
Ingen hetero man lyssnar friviligt på ABBA- musik.
Det finns mycket bra new country.
All musik från Prince är bra och alla gillar den.
Sverige ska vara stolt över och värna sin raggar- kultur.
Citera
2020-03-15, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Härlig tråd. Man tackar.

Välkommen hit. Till avgrunden!

Det var några heta potatisar här...

Citat:
Alla Tomas Ledin låtar växer med tiden.

Personligen tycker jag att dom blir värre, men jag kan förstå att dom växer. Om dom växer från att vara extremt sjukt värdelösa till något lindrigare förstår jag det. Utveckla gärna lite!

Citat:
Huey Lewis & The News bör aktas lika mycket som Eagles.

Nice!

Citat:
Sverige ska vara stolt över och värna sin raggar- kultur.

Antagligen kontroversiellt, men jag håller med. Till stora delar. Kräver troligen en separat tråd egentligen. Som säkert finns.
Citera
2020-03-15, 21:15
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Personligen tycker jag att dom blir värre, men jag kan förstå att dom växer. Om dom växer från att vara extremt sjukt värdelösa till något lindrigare förstår jag det. Utveckla gärna lite!

Hej RealFez. Jo det här med Tomas Ledin är ett mysterium för mig i jämförelse med medias kelgrisar. Lyssnar på mycket som du kan ana fast en dag köpte jag ett TL samlingsalbum och sedan dess så förstår jag inte denna mobbing. Dessutom tillhör han ju svensk musikhistoria och varit med om mycket. Vem kan påstå att hans gamla rockdängor har åldrats värre än alla de artister som är kulturkorrekta och som tillåtts att hyllas?

Hur kommer det sig att Stockholm och media verkar inte stå ut med honom? Är det inte en orättvis behandling? En dålig vana att hacka på honom? Jag menar, själv är jag inte musiker och förstår att de svenska briljanta artister som också står för detta fantastiska musikunder kan ha svårt för någon som har varit högaktuell i över 40 år, ingen skandal och som bara lyckas. Kanske är det också någon Allsång på Skansen- stämpel fast jag älskar då svenskar får vara glada tillsammans.
Senast redigerad av TuffRobban 2020-03-15 kl. 21:29.
Citera
2020-03-16, 11:57
Medlem
Ambelains avatar
Jag vet inte hur "kontroversiellt" det kanske är ...

Men, jag tycker att den svensk som gjort som Allra mest för att Förstöra populärmusiken överlag är ingen mindre än Max Martin.
Han blev lite av en ledstjärna i förstörelsen av musiken.

Och konstigt nog blev han så högt hyllad, med Polar-pris och allt.

Hur kan man ge ett Musikpris till någon som deltagit i Förstörelsen av musiken ???
Egentligen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in