2020-03-16, 18:11
Medlem
p.norths avatar
Hur var denna historien med Sigge?
https://m.youtube.com/watch?v=GSdVGgH5rzw

Väntade volvon in GM för sen kunna plocka upp honom? Därför hade GM tid på sig att ta blicka bak vid trappkrönet för att han ser bilen komma? Volvo = ib? Knarkspan?
Citera
2020-03-16, 18:13
Medlem
p.norths avatar
Bästa var ju med vapendetektor 😆
För mycket spik.. Historien var ju små skön. 50 mille är inte helt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av spec120
I swebbtv talas det i början av intervjun om att det ska ha hittats ett vapen på en vind i Spånga under sommaren/hösten 2019.

- Är det någon som vet något mer om detta vapen?
- Har det hittats ett vapen?
- Har det provskjutits?
- Var hittades det?
- Vem hittade det?
- Varifrån kommer ryktet eller informationen?
Citera
2020-03-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Självklart, ingen vill se en rotebroare åka dit igen!

Min poäng är att om GM inte finns i materialet från tiden vid mordet så går han inte idag att knyta till MP. Då blir det svårt att åtala även om man hittar vapnet hos denne.

Edit: Jag gjorde en lista på tänkbara bevis som KP skulle behöva för att åtala (https://www.flashback.org/):

1. Man har hittat mordvapnet, matchar kulorna.
2. Mordvapnet hittas hos en potentiell GM (kan knytas till denne idag)
3. GM saknar alibi för MOP
4. GM erkänner MOP
5. Mordvapnet kan knytas till denne 1986-02-28,
6. GM är knuten till MP

Under diskussionen om blodstänk igår lade någon fram iden om ”back spatter” på GMs kläder. Detta kanske skulle kunna utgöra ett alternativ (1b). Sannolikheten att någon skulle ha behållt en blodstänkt jacka/rock i 34 år är väl iofs närmast obefintlig.

Om man inte utgår från MP så tappar man direkt (6). Då tänker jag att man behöver (1)+(3) samt (4) eller (5). Det sista förutsätter såvitt jag kan se licensvapen, och även då kan det bli knepigt efter 34 år.

Någon tänkte det finns DNA på Palmes kläder från gärningsmannen.
Citera
2020-03-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tänker att det också beror på vad man vill uppnå. Om man vill förstå eller förklara vad som hände och varför kan man leta efter motiv och tänkbara inblandade organisationer och sammansvärjningar.

Om man vill polisiärt klara upp MOP så vill jag hävda att man bara kan göra det med utgångspunkt från MP och de bevis och förhör som finns från tiden vid mordet. Även om man skulle hitta vapen eller ammunition nu så måste en GM också bindas vid MP år 1986, och någon ny sådan bevisning kommer inte dyka upp efter 34 år. Jag vet t.ex. var jag var 1986-02-28, men jag kan inte bevisa det idag.

Det blir då tyvärr lite som fyllot som bara letar under gatlyktan: tittar man längre bort så kan man ändå inte hitta något.

Edit: ta dagboken t.ex. Låt säga att OP skrivit att han orolig för att NN är ute efter honom. Om inte NN redan finns i materialet, hur skall PU juridiskt binda honom till MP idag?

Det mest troliga är att man börjat gräva i de olika grupper som utförde olika spaningsuppdrag kring mordplatsen. Deras namn finns dokumenterade och det började komma upp till ytan för några år sedan efter 3 decennier av lögner. Lögner, bortförklaringar om bandyklubbor, osanningar och mörkläggning samt cp skadade spår.
Att ingen av dessa har trätt fram och nystat ngt tyder på att locket ligger, tills KP nu lyft detta.
OP blev skjuten av dom som skulle skydda honom. Kommer bli skakigt, men sanningen ska fram vem som sköt våran statsminister.
Citera
2020-03-16, 18:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Någon tänkte det finns DNA på Palmes kläder från gärningsmannen.
Det kom dock att visa sig att det fanns det inte:

Citat:
Mördaren sägs ha lagt sin hand på Olof Palmes axel, han kan ha sagt något och saliv kan ha stänkt. Men det tog tid för utredarna i polisens Palmegrupp att få besked om dna-spår som fanns på Olof Palmes nedfrusna överrock. När de väl kom 2008 visade sig dna-profilen vara Olof Palmes egen.
https://www.nyteknik.se/innovation/ny-kriminalteknik-kan-ge-svar-i-palmeutredningen-6335628
Citera
2020-03-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

https://www.nyteknik.se/innovation/ny-kriminalteknik-kan-ge-svar-i-palmeutredningen-6335628

Mycket har utvecklats sen 2008.
Citera
2020-03-16, 19:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag är 100% säker på att förstå skottet var ett vådaskott under förflyttning som råkade stryka LP. Rekonstruerar man flödet i förloppet, tekniska fakta, skottvinklar, vittnesanalys mm så finns ingen annan slutsats. Jag har förklarat det ett otal gånger. Använd gärna sökfunktionen.

Skott ett snett uppåtriktat från strax över höfthöjd stryker LP riktning samma som gms rörelseriktning. Oavsiktligt. Skott 2 från högt läge snett nedåtriktat riktat mot t-nedgången dödande. Oavsett vilket skött som var dödande dör OP men det är inte utan betydelse.
Instämmer. Jag tror att Borgnäs drar för stora växlar på att GM var för rutinerad för att missa första skottet + att hans förklaring om att GM bara ville skrämma LP dels är ologisk (bättre att i så fall tysta vittnet för gott) och dels är osannolik givet att det i så fall handlar om att medvetet placera ett skott någon millimeter från ryggraden och en säker död.

Så exakt finns det ingen som skjuter, helt oavsett rutin.
Citera
2020-03-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Bästa var ju med vapendetektor 😆
För mycket spik.. Historien var ju små skön. 50 mille är inte helt fel.

I detta fall känns det som att PM borde göra mer än att konstatera att deras metalldetektor indikerade/"pep" hela tiden, och då lämna detta utan att kunna avgöra om det fanns något där eller ej..!
En van tekniker måste kunna avgöra om det är en liten spik eller en järnvägsräls som indikeras.
Den aktuella pangen är en 1,2 kg metallklump, som borde kunna urskiljas från spik och nubb.

Om det t.ex. är på en vind som använts eller stått orörd så kan/bör vapnet vara gömt i isolering eller i vägg eller golv.

Vill man hitta vapnet så måste man väl undersöka alla indikationer för att utesluta att det inte är Vapnet med stort V som ligger där och väntar på att hittas.

Töm vinden, öppna väggarna och lyft på golvet!

Att inte följa upp detta ordentligt, och sen avsluta utredningen, måste vara tjänstefel!

Vet vi nåt om adressen?
Vem bor där idag?
Gäller LGWP's belöning på 10 Mkr fortfarande?
Citera
2020-03-16, 19:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spec120
I detta fall känns det som att PM borde göra mer än att konstatera att deras metalldetektor indikerade/"pep" hela tiden, och då lämna detta utan att kunna avgöra om det fanns något där eller ej..!
En van tekniker måste kunna avgöra om det är en liten spik eller en järnvägsräls som indikeras.
Den aktuella pangen är en 1,2 kg metallklump, som borde kunna urskiljas från spik och nubb.

Om det t.ex. är på en vind som använts eller stått orörd så kan/bör vapnet vara gömt i isolering eller i vägg eller golv.

Vill man hitta vapnet så måste man väl undersöka alla indikationer för att utesluta att det inte är Vapnet med stort V som ligger där och väntar på att hittas.

Töm vinden, öppna väggarna och lyft på golvet!

Att inte följa upp detta ordentligt, och sen avsluta utredningen, måste vara tjänstefel!

Vet vi nåt om adressen?
Vem bor där idag?
Gäller LGWP's belöning på 10 Mkr fortfarande?

Kan det inte vara så att PU har så mycket i sin lösning att man faktisk vet att exmaken inte är inblandad?
Citera
2020-03-16, 20:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Spännande med ny teknik...
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.731794/svensk-polis-clearview-ai
Citera
2020-03-16, 21:05
Medlem
iamnotsures avatar
Anders Jallai skriver på sin blogg 2011 :
Citat:
"Bakgrunden till mordet på vår statsminister kommer att presenteras om 25 år ( 50 år efter mordet år 2036 ) , är uppgifter jag fått. Till dess får vi hålla till godo med det här. Förstår att det är frustrerande men det är bestämt så och det är därför mina källor talar till mig."

Så min känsla eller gissning är att det som kommer att presenteras nu av PU inte kommer
att vara så omfattande , alltså det får inte vara för känsligt , kanske något med en mordkomplott med anknytning till Sydafrika , men de svenskar som är inblandade som anstiftare/medhjälpare och som har sysslat med övervakning av Palme före och på morddagen/mordkvällen ej kommer att komma fram.
Kanske någon svensk , nu död , kommer att presenteras som inblandad.
Citera
2020-03-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Hur var denna historien med Sigge?
https://m.youtube.com/watch?v=GSdVGgH5rzw

Väntade volvon in GM för sen kunna plocka upp honom? Därför hade GM tid på sig att ta blicka bak vid trappkrönet för att han ser bilen komma? Volvo = ib? Knarkspan?

Jepsson borde väl ha sett den vita volvon
och sigge i backen borde ha sett den springande mördaren sigge hörd ju skotten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in