Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-14, 01:37
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Detta är en fråga som avhandats förut. Jag mins väl första gången du kom in i tråden. Vill du backa bandet på något sätt så säg det klart. Jag bryr mig inte så mycket om vad du har förtroende för bara vad som kan ledas i bevis. Kommer nuvarande PU att gå fram med något sådant är det rökta vare sig det påstår att det är ovesäntligt eller den felaktiga ordningen. Citat vid olika tidpunkter tolkas olika. Allt för många kloka människor har insett hur det ligger till för att det skall passera mytbildning från förr.

Nu är jag dock lugn i att det inte kommer att ske. De har nog sina skäl att vara diffusa på avgörande punkter men insatsen är hög.
Varför svarar du inte på min fråga?

Du blandar in mig personligen. Helt ovidkommande. Svara på min fråga istället.

Anser du att KP i sitt senaste offentliga uttalande om skottordningen säger att OP träffades av första eller andra skottet?
Citera
2020-03-14, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Tror du första skottet sköts mot lisbet?
Jag är 100% säker på att förstå skottet var ett vådaskott under förflyttning som råkade stryka LP. Rekonstruerar man flödet i förloppet, tekniska fakta, skottvinklar, vittnesanalys mm så finns ingen annan slutsats. Jag har förklarat det ett otal gånger. Använd gärna sökfunktionen.

Skott ett snett uppåtriktat från strax över höfthöjd stryker LP riktning samma som gms rörelseriktning. Oavsiktligt. Skott 2 från högt läge snett nedåtriktat riktat mot t-nedgången dödande. Oavsett vilket skött som var dödande dör OP men det är inte utan betydelse.
Citera
2020-03-14, 01:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ok så du är tillbaka som troll. Då vet vi. Lycka till....
Jag ställde en helt relevant fråga.
Citera
2020-03-14, 01:46
Bannlyst
Citat:
Jag är 100% säker på att förstå skottet var ett vådaskott under förflyttning som råkade stryka LP. Rekonstruerar man flödet i förloppet, tekniska fakta, skottvinklar, vittnesanalys mm så finns ingen annan slutsats. Jag har förklarat det ett otal gånger. Använd gärna sökfunktionen.

Skott ett snett uppåtriktat från strax över höfthöjd stryker LP riktning samma som gms rörelseriktning. Oavsiktligt. Skott 2 från högt läge snett nedåtriktat riktat mot t-nedgången dödande. Oavsett vilket skött som var dödande dör OP men det är inte utan betydelse.
Det här om något är ren desinformation.
Citera
2020-03-14, 01:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Endast GM är 100 % säker på det du beskriver.

Sug på den du.
Citera
2020-03-14, 03:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Detta är en fråga som avhandats förut. Jag mins väl första gången du kom in i tråden. Vill du backa bandet på något sätt så säg det klart. Jag bryr mig inte så mycket om vad du har förtroende för bara vad som kan ledas i bevis. Kommer nuvarande PU att gå fram med något sådant är det rökta vare sig det påstår att det är ovesäntligt eller den felaktiga ordningen. Citat vid olika tidpunkter tolkas olika. Allt för många kloka människor har insett hur det ligger till för att det skall passera mytbildning från förr.

Nu är jag dock lugn i att det inte kommer att ske. De har nog sina skäl att vara diffusa på avgörande punkter men insatsen är hög.
Du påminner om Göran Lambertz. Man kan inte förändra sanningen genom att lura sig själv, och det blir inte bättre av att du kallar alla andra för troll, rasister, desinformatörer och allt vad det är. Det KP sagt om skottordningen är otvetydigt. Du påstår att KP sagt motsatsen till vad han sagt.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-14 kl. 03:13.
Citera
2020-03-14, 04:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du förstår inte att jag sitter både på teknisk dokumentation och annat men ger PU en sista chans att få det rätt själva. Det bli enklare så.

Har man sanningen på sin sida spelar attityd ingen som helst roll.
Jodå, det förstår nog de flesta. Varför skulle man tro att du ljuger?
Citera
2020-03-14, 04:24
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag syftade på hans påstådda kontakt med någon som har insyn i PU.

Angående skottordningen så är KP ointresserad av den saken, vilket jag ser som ett mycket gott tecken. Han har viktigare saker att bry sig om. Jag ser inte heller någon anledning till att diskutera det och t ex en eventuell handpåläggning fram och tillbaka.

Det här är intressant:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oReplB/polisen-mordkommando-kan-ha-dodat-olof-palme

KP tog över kort efter och snart var han övertygad om att lösa mordet. Nu har han tydligen gjort det, och han pratar om åtal.
Jag tror inte på åtal med tanke på/de personer vi vet om är alla döda (CP, CA, SE, Vapensamlaren och VG).

Men det är klart, om KP har vaskat fram någon okänd långt bak i kedjan och denne person är fortfarande i livet, ja, då kan väl åtal komma i fråga. Sen vad åtalet i sig är kan ju vara allt från försvårande av utredning, skyddande av brottsling etc. Det skulle vara en mycket stor överraskning om KP hittat någon som kan bindas till hörnet av Dekorima. Om nu KP skulle hitta någon annan att åtala så är väl faran att de brottet isf preskriberat.

Med det vi vet, så kan jag inte se vem som skulle kunna åtalas? Det har börjat viskas om att Sydafrika-spåret är åter aktuellt. Må så vara. Själv tror jag inte på S.A.-spåret.

Inte ens om KP nu har mordvapnet i sin ägo, är inte det en garanti att mordet kan anses vara löst. Eftersom du måste kunna knyta den till en gm.

Med det sagt, om inte KP hittat en "helt" ny och okänd person, så kommer denna utredning att läggas ner. Det i sig krävs att någon av nämnda personer är gm, annars, varför skall man lägga ner utredningen?
Citera
2020-03-14, 07:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Det är sådana här inlägg som visar vad du är boboslacke:
en person som inte egentligen är intresserad av debatt öht utan skriver långa inlägg utan koppling till det du borde svara på.

Du har fått en rak fråga om KPs uppfattning om skottordningen. Samtliga i tråden förstår att du missuppfattat eller helt enkelt ignorerar vad KP säger i VB-intervjun. Men du är oförmögen att backa från din orimliga ståndpunkt. Lite underhållande faktiskt.

Men du kanske kan berätta hur i all världen GM skjuter vinkelrätt genom kroppen på OP som lugnt vandrar vidare rakt fram efter att en .357:a gått av bakom ryggen på honom?

Vad gäller dina påstådda speciella insikter och kontakter med PU så har väl alla sin egen uppfattning. Klart är att vi aldrig kommer att se någon substans där.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-14 kl. 07:15.
Citera
2020-03-14, 08:04
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roel
Skrivet av en foliehatt vid namn Tomas Vidén, 70 år gammal historielärare på rekarnegymnasiet i Eskilstuna. En av Eskilstunas hårdaste kommunister och en äkta psykopat. Ingår i redaktionen på de så kallade tidningen efolket, därför skriver jag ut hans namn. Därför en offentlig person. Att grisen inte vill skriva under sina sinnessjuka artiklar är hans bekymmer. https://efolket.eu/var-redaktion/
En bra och informativ artikel är det.Som visar på komplexiteten kring de personer som rörde sig i kvarteret förutom knarkspan.

Mycket av det som namns i artikeln har ju diskuterats i tråden.

https://efolket.eu/efolket-kraver-upp-pa-bordet-med-alla-fakta-om-cia-skapelsen-stay-behind-och-mordet-pa-olof-palme/

Utöver det här så fanns det två falanger inom SÄPO....en för och en mot Palme

Fanns personer inom inrikesspionaget som hade personliga favoriter bland olika politiker som de gav information till.
Senast redigerad av zorze 2020-03-14 kl. 08:35.
Citera
2020-03-14, 09:24
Medlem
En fråga om CA,

Det sägs att han hade ett favoritcafé på Sveavägen mitt emot Tunnelgatan och att han satt där varje årsdag efter mordet.

Var det hans favoritfik bara efter mordet på OP, eller var det favoritplatsen innan mordet oxå?

Om det var favoritcafé innan mordet så är han inte mördaren för någon kristallkula hade han inte så att vetat att Palme skulle passera här denna aktuella tid.

Skulle va kul om någon vet något om detta.

//
Citera
2020-03-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag ställde en helt relevant fråga.
Gjorde du? Inte direkt. Du gör som trollen klipper ett citat ur sitt sammanhang för att driva.... ja vad.
Uttalandet måste ses i sammanhanget. Alla både han och reportrar vet varför de vill pressa. Det handlar om att få honom att ta ställning till Borgnäs teori om LP som måltavla. Först lyckas han styra bort med att säga att det är det samma för att OP är död i vilket fall (och underförstått då inte LP) Sedan säger han inte att den via sina analyser kommit fram till det utan att vittnen hävdat det för att bli av med frågan för han ser vårt det leder. Säger han att skottordningen är den omvända kommer han att kastas in i en kanonad av frågor kring Borgnäs teorier. Därför flyr han effektivt frågan precis på samma sätt som han duckar andra frågor om analysen kring mordet och därför säger han att det kommer ett besked och att han vet vad det är (vilket betyder att han inte kommer att ruckas av anfras spekulationer) Så hanterar intelligenta människor försök att utvinna information från sensationssökande journalister och därför skall man inte övertolkar. Samma sker när journalister pådyvla SE spåret. De får inga besked utan bara en glimt...

Vad han eg tänker kan vi bara göra initierade gissningar kring. Som att man gjort om hela undersökningen av kulorna och analysen av det och att det givit en ny vinkel i kombination med vittnesanalys. Att få bekräftelse av vapen skottordning och piplängd ger inget nytt. Så vad kan det vara?

Helt klart är det dock så att han varken vill stödja Borgnäs spekulationer eller Filters.

Om man nu inte agerar troll och bryter ut och dissekerar saker ur sitt sammanhang framgår nog budskapen mellan raderna. Motsatsen är vanlig och många har gjort utfästelser att PU jobbar med deras lösning trots att det inte finns sådant att utläsa.

Hänger du med? Skall vi slå vad att nya slutsatser utifrån vittnesmål och förnyade tekniska analyser är en viktig del av det de kommer att presentera i kombination med identifiering av vissa wt-observationer där sbgruppen inte kan vara det eftersom man påstår att det avbröts tidigt och inte heller den reguljära knarkspaningen var det. Privatspanade poliser enligt Dahlström bra likt hur DF beskriver Barbrogrupoens agerande?

Sätter du emot och med vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in