2020-03-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Jag tror vi ska ner på 2010 nivå sedan kommer massa rykten om vaccin osv och vi kommer få se en historiskt fet rekyl.

Marknaden vill ner, många vill se botten för att tjäna pengar. Sjukt många falska rykten som sprids runt också.

Botten är inte nådd men såklart kan det komma rekyler.

Halva detta tror jag, eller jag kan ej se botten. Men tror som du att det kommer att komma en oerhörd rekyl. Välidgt omotiverade nivåer vi ser nu och isåfall kommer att se. Paniken drabbar nu men snart kommer saker och ting att lägga sig.
Citera
2020-03-16, 21:15
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det finns anledning att tro att detta med Corona är en epidemisk masshysteri.

Om det är så får man förhålla sig till det. Hur lång tid tar en sådan? Innan den går över?
Vad får en sådan att gå över?
Lärdom av tidigare sådana. Aidsrädslan hade likheter med en sådan. Ingen talar om den nu. Fast det är en del som dör av den nu med.
Om vi har bra svar på dessa frågor kan vi också bedöma när det är bra att gå in och köpa.
Men redan nu kan man väl säga att hysterin inte kommer att angripa basala ekonomiska värden (fundamenta). Så sitta lugnt i båten skulle man därför kunna göra.

Men med det sagt så är just hysteri en viktig marknadspåverkare och inget att leka med. Marknaden styrs av förhoppningar och rädsla.

Nån som har svar på frågorna. Gissningar?

Jag håller med dig. Världen har drabbats av en förkylning och såklart den numera välkända masshysterin.

Den värsta hysterin kommer att vara över om några veckor. Börsen kommer att gå upp innan dess.
Citera
2020-03-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag håller med dig. Världen har drabbats av en förkylning och såklart den numera välkända masshysterin.

Den värsta hysterin kommer att vara över om några veckor. Börsen kommer att gå upp innan dess.
Tror helt klart som dig med. På flashback känns de som de största domedagsprofeterna samlas dessutom. Det är som den där tråden som har funnits sedan 2010 och där folk har skrivit att de kommer en bostadskris imorgon sedan dess. Någongång får man ju rätt men de personerna har "förlorat" bra mycket mer pengar på att vara rädda för en kris eller nedgång än vad nedgången sedan ger.
Citera
2020-03-16, 21:21
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Tror helt klart som dig med. På flashback känns de som de största domedagsprofeterna samlas dessutom. Det är som den där tråden som har funnits sedan 2010 och där folk har skrivit att de kommer en bostadskris imorgon sedan dess. Någongång får man ju rätt men de personerna har "förlorat" bra mycket mer pengar på att vara rädda för en kris eller nedgång än vad nedgången sedan ger.

De flesta är inte ens hysteriska, men de utgår från att alla andra är det. Det är en tillgångsbubbla i hysteri. Som snart spricker.
Citera
2020-03-16, 21:25
Medlem
Citat:
De flesta är inte ens hysteriska, men de utgår från att alla andra är det. Det är en tillgångsbubbla i hysteri. Som snart spricker.
Så sant, snart kommer säkert människor på sig själva med att undra varför dem ens är hysteriska eller varför andra är hysteriska för. Efterfrågan kommer även den att vara skyhög om några månader tror jag, förutsatt att det "ger sig". På årsbasis kommer vi förmodligen se minussiffror, kanske. Men mycket av den nedgång vi har sett nu kommer att återhämta sig.
Citera
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Nej, det kommer att bli värre än 2008. Allt pekar mot det i nuläget.
Det är alltså väldigt långt kvar till botten.
Vad exakt är det som du menar "allt pekar mot det"?
https://www.efn.se/bors-finans/ Det där klippet tar upp tre punkter som menar att det snart kan vända.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
När Q1-siffrorna börjar trilla in om en dryg månad får vi en första indikation på vad det här kostar. De initiala siffrorna för de två första månaderna från Kina är väldigt oroande.

Jag kommer inte köpa något förrän det börjar vända på riktigt i Italien. Det, eller nyheter om ett vaccin (vilket är väldigt osannolikt den närmaste tiden) kan börja inge någon sorts liten optimism. Även om förloppet är snabbt för att vara en pandemi tar det minst ett par månader att ta sig igenom det värsta. Det har bara börjat i Sverige, Tyskland, Spanien, Storbritannien och USA.

Idag lutar det åt att jag kommer vänta åtminstone till juni innan jag börjar köpa på allvar, även om jag kommer börja köpa för kanske 10k sek i veckan från och med nu.
Citera
2020-03-16, 21:29
Medlem
Citat:

I kvällens Aktuellt, sa dom att det tog 2 år för att börsen skulle komma upp i samma nivåer efter finanskrisen 2008 och han räknade med 2½ år för Corona.
Citera
2020-03-16, 21:33
Medlem
submariners avatar
Hej,

Värre än befarat när The Donald släppte loss... coronaspridningen i USA kan kulminera först i juli eller augusti ”om vi gör ett riktigt bra jobb”. Han sa även att USA ”kan gå mot en recession”
Citera
2020-03-16, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Värre än befarat när The Donald släppte loss... coronaspridningen i USA kan kulminera först i juli eller augusti ”om vi gör ett riktigt bra jobb”. Han sa även att USA ”kan gå mot en recession”
Trump is king
Citera
2020-03-16, 21:38
Medlem
Jag vill investera i Bear certifikat då marknaden verkar ganska röd imorgon. Jag förstår inte riktigt hur jag ska gå tillväga, och innan någon säger till mig ge dig inte på du inte kan så är detta som träning ska lägga en tusenlapp. Av vad jag förstår så satsar jag på att börsen ska gå ner, det finns olika hävstång? Och det finns massor med olika Bear certifikat? Kan jag förlora mer pengar än jag investerat det står något om kredit? Fungerar bear certifikat som att om börsen går ner 10% så går min +10% eller är det utbud & efterfrågan förstår inte riktigt? Om någon kan förklara på en nybörjar nivå skulle jag va väldigt tacksam
Citera
2020-03-16, 21:38
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Det sista lät så olikt Trump att jag var tvungen att Googla om det stämde. Han var väl lite för snabb med att svara på frågan om förenta staternas ekonomi är på väg mot en recession. https://www.youtube.com/watch?v=hui1xekEtjA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in