2020-03-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
SAS aktie har fallit från 14.10 kr 19:e Februari till 8,17 kr idag (16:e Mars)..
Låg på 20,20 kr den 4:e December 2019..

Borde inte detta vara läge att investera i? Det bör väl vända tillslut?
Förstår inte hur det ska gå till...ska skattebetalarna betala alla dessa tusentals friställda i SAS att dom ska gå hemma med lön tills det vänder...kan ju ta år?
Citera
2020-03-16, 18:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
SAS aktie har fallit från 14.10 kr 19:e Februari till 8,17 kr idag (16:e Mars)..
Låg på 20,20 kr den 4:e December 2019..

Borde inte detta vara läge att investera i? Det bör väl vända tillslut?

Du inser att chansen att de konkar eller måste göra nyemission är rätt så hög? Det är därför marknaden prisar SAS så lågt. Är du okej med detta så kör på.
Citera
2020-03-16, 18:28
Medlem
Vad tror ni om danskebank? Utdelning på cirka 10% av aktie värdet bestäms imorgon och delas ut överimorgon.
Citera
2020-03-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Du inser att chansen att de konkar eller måste göra nyemission är rätt så hög? Det är därför marknaden prisar SAS så lågt. Är du okej med detta så kör på.

Men jag tänker så här, lägger sig Coronaviruset så kommer ju folk vilja flyga och resa igen? Kommer det inte återhämta sig då menar ni?

Menar bara att folk kommer inte sluta eller dra ner på flygandet för all framtid direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antoniDa
Du måste hålla de till över imorgon för att få utdelningen.

Köpte precis på mig danske bank, bra/dålig investering?

Dt kommer framtiden att utvisa
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Hur teoretiskt tänker du med danske bank? Ska jag köpa på mig nu? Och sälja vid stäningsdags imorgon? Ber om ursäkt för min dåliga koll 😂

Du kan avvakta..

Det kom precis ett meddelande om att man skjuter på bolagsstämman p.g.a Corona. Danska finansinspektionen har dessutom meddelat att man ser över bankernas marginaler och ekonomiska säkerhet inför Coronas framfart och de ekonomiska efterspelen. Utdelningen är därför i fara och kan ställas in.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2020/03/16/danske-bank-udskydelse-af-danske-banks-ordinare-generalforsamling-indkaldt-til-17-marts-2020.html

I Sverige har FI en annan inställning. Se https://www.fi.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2020/fi-sanker-den-kontracykliska-kapitalbufferten-till-noll/

Så svenskar bankers utdelningar är nog inte i farozonen.

Ett svenskt alternativ är t.ex SEB. https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5255/seb-a

Den måste du äga den 23:e och sedan äga den i 3-4 dagar för att få utdelningen, kan alltså inte sälja under tiden. Aktiekursen kommer under denna tid att gå ner lika mycket som du fått i utdelning. Det går alltså inte att bara köpa och hämta gratispengar.

Men eftersom priserna är pressade p.g.a kris och Corona så är det ett bättre läge än vanligt att köpa in sig långsiktigt. Och eftersom man dessutom börjar med en utdelning så är utsikterna extra goda på lite längre sikt.

Men gör inte detta för att tjäna dig en snabb hacka. Börsen kan gå ner kortsiktigt och då har du förlorat pengar om du säljer.
Citera
2020-03-16, 18:36
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antoniDa
Vad tror ni om danskebank? Utdelning på cirka 10% av aktie värdet bestäms imorgon och delas ut överimorgon.

Du får vänta några dagar och se vad utdelningen hamnar på/om det blir någon. Danske Bank återkommer om nytt datum för bolagsstämma.
Citera
2020-03-16, 18:40
Medlem
Fick precis Mail från foodora som skriver att deras anställda har blivit informerade om viruset etc. Dom kan lägga maten utanför dörren istället för att öppna o hälsa på en skriver dom.

Va tror ni om att investera i ett sånt bolag? Foodora är dotterbolag till delivery hero SE som har matleverans över hela världen.

Tror ni matleveranser skjuter i höjden med allt hem-arbete, eller kommer matleverantörer sluta jobba? Aktien har gått ner senaste månaden ganska mkt.
Citera
2020-03-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du får vänta några dagar och se vad utdelningen hamnar på/om det blir någon. Danske Bank återkommer om nytt datum för bolagsstämma.

Såg det precis och drog tillbaka ordern, tack för tipsen!
Citera
2020-03-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sålt allt? Vad har du nu rökt bajsbosse?
Du skrev ju att du att man skulle va girig när andra var rädda och tvärtom... snackar du bara skit eller?
Citera
2020-03-16, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ligger back 10% senaste veckan, -3mkr. Jag gick idag in med ytterligare 5mkr SSAB Telia Volvo Elux, och kommer att göra likadant varje ras-dag tills jag inte har en krona kvar på kontot.

När tänkte du gå in? Så kan vi jämföra våra strategier.
Bara nybörjare fångar fallande knivar.

Jag kommer gå in nästa år. Och oroa dig inte, den dagen jag går in kommer jag starta en tråd om exakt när jag går in och när jag sålde och hur många procent jag vunnit på detta.
Citera
2020-03-16, 18:52
Medlem
Jofs avatar
Det finns anledning att tro att detta med Corona är en epidemisk masshysteri.

Om det är så får man förhålla sig till det. Hur lång tid tar en sådan? Innan den går över?
Vad får en sådan att gå över?
Lärdom av tidigare sådana. Aidsrädslan hade likheter med en sådan. Ingen talar om den nu. Fast det är en del som dör av den nu med.
Om vi har bra svar på dessa frågor kan vi också bedöma när det är bra att gå in och köpa.
Men redan nu kan man väl säga att hysterin inte kommer att angripa basala ekonomiska värden (fundamenta). Så sitta lugnt i båten skulle man därför kunna göra.

Men med det sagt så är just hysteri en viktig marknadspåverkare och inget att leka med. Marknaden styrs av förhoppningar och rädsla.

Nån som har svar på frågorna. Gissningar?
Senast redigerad av Jof 2020-03-16 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in