2020-03-16, 17:57
Medlem
WHO: Testa, testa, testa. Men Sverige har inte tester. Vi har ingen utrustning, vårdplatser, medicin.
Citera
2020-03-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Vad är triage? (sorry - dum) 🤐
Att välja ut vilka infödda skattebetalare man skall låta dö när vårdresurserna inte räcker till för att skattepengarna har förbrukats på SFI och retroaktiv föräldrapenning till somaliska 8-barnsmammor.
Citera
Medlem
Covids avatar
Kina har alltså kontroll över smittan och är den enda nation i världen där man nu inte har smittspridning.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Storbritannien verkar ha den överlägset smartaste strategin för att hantera pandemin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLdrBE/brittisk-expert-vill-stoppa-corona--genom-att-40-miljoner-smittas

Titta hur det går för Kina och Italien
Citera
Medlem
Italien är nu uppe i 7,3% döda betydligt högre än Kinas 3,8%
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200316_08/
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja inte så konstigt det går ju inte ens komma fram på 1177 så folk ligger hemma och våndas, tills det blir så pass att 112 gäller och då är det ofta för sent om man är gammal eller i riskgrupp.

Ja sant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Förstår inte hur kan Sverige vara demokrati och vad är ett människoliv värt
Hur tänker du nu. Vi räddar ju liv i vården varenda dag?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Ingen har sagt att det inte är allvarligt. Däremot råder ingen balans eller rationalitet här. Det är vad jag säger. I bästa fall, i värsta fall...vem bryr sig. I värsta fall exploderar solen imorgon.
Av vad jag kan se blir ingen mer rationell av att mötas av nonchalans.

Vi har en allvarlig situation. Vi behöver hjälpa varandra genom den.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jag tänker lite på alla dessa militärsjukhus vi hade fram till tidigt -90-tal någongång. Topputrustade, gott om respiratorer etc. Allt det är ju borta, men hur är det med f d militär personal? Några måste ju ha skolats i att kunna sköta dessa, om många av dem torde ha varit personer som var unga då, dv gjorde lumpen på -80-talet. Någon som var med då och vet hur det där funkade?

Bumpar den här då jag inte fick något svar. Någon nu som har koll?
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
undrar hur de prioriterar då

En något sjuk 70 åring eller väldigt sjuk 30 åring, vem skall få leva?
Bra fråga. Jag vet inte hur dom resonerar men jag har svårt att se att dom väljer 70-åringen så till den vida grad att denne inte sitter på gränsen till ett botemedel mot cancer eller något.
Citera
2020-03-16, 17:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
” Det är påsklov snart, går det bra att resa inom Sverige? ”

Det här landet har ett GIGANTISKT informationsproblem.

Finland stänger ned mer eller mindre helt.
Man har beredskapslager för biologisk krigsföring.
Mötesförbud för mer än 10 personer.

När Hasse Svens säger att Finland räknar med 10 000 döda fram till sommaren, håller nyhetsankaret att falla av stolen.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Finland börjar göra lite också:

Citat:
The government also published a 19-point list of emergency legislation that takes effect on 18 March after approval by parliament on Tuesday.

Authorities have set in motion preparations to close the country’s borders. Passenger traffic to Finland is to be suspended as soon as possible, with the exception of returning Finnish citizens and residents. Similarly, the government said that Finnish citizens and residents should not travel abroad and said that individuals who are out of the country should return immediately.

Freight and shipping is to continue normally during this period, according to the government. Finns and legal residents returning from abroad will face a mandatory two-week quarantine.

The country is also to ban gatherings of more than ten people and close museums, theatres, the national opera, libraries, mobile libraries, hobby facilities and swimming pools, youth clubs and other gathering points and recommended that third sector organisations and religious congregations do the same.

In response to a question from news outlet Demokratti about what 'unnecessary meetings in public places' means in practical terms, Marin said people will still be able to carry out essential errands but they shouldn’t hang around.
Citat:
All non-emergency activities within the health care sector will be reduced, while coronavirus testing capacities will be raised across the country.
https://yle.fi/uutiset/osasto/news/finland_closes_schools_declares_state_of_emergency _over_coronavirus/11260062
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Exakt, det skulle leda till ekonomisk depression.

Tror du viruset är farligt? Vänta tills du ser ekonomisk depression.

Ökat antal självmord, mord, våldsbrott, skilsmässor, depression, massarbetslöshet, social isolering. rån och jag fortsätta ad infinitum.

Vi måste sluta hetsa och inse att det finns saker som är MYCKET värre än detta skitvirus som dödar äldre multisjuka.

Din dag kommer också. Kanske inte i närtid, men den kommer. Äcklar mig på människor som tycker att de äldre och sjuka är en belastning. Fattar du att ålderdom med hälsoproblem är en naturlig del av kroppens förfall? Hoppas nån i din familj/släkt, ryker, hm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in