2020-03-16, 15:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Glöm flockimmunitet. Det är ju knappt ens Tegnell tror på det själv längre. Man blir inte immun, lika lite som man blir immun mot förkylning. Viruset muterar och varje ny variant måste man bygga upp immunitet mot.
Det finns åtskilliga fall i Kina som visar att folk antingen blir återsmittade eller att de aldrig blir helt friska. Att blir smittad är alltså inte alls någon garanti för att man inte skall bli det igen. Snarare tvärt om.

Det där med Kina och återsmittade har cirkulerat i tråden till leda, finns inga evidens för att uppgifterna stämmer, det vet alla här som har följt tråden noga.

Att viruset muterar till oigenkännlighet är också en obekräftad hypotes angränsande till ren och skär spekulation.

Empiri indikerar starkt att vi blir immuna, frågan är hur länge.

Jag avser att avsluta diskussionen med Dig i just de här frågorna då jag anser att dina argument är verklighetsfrånvända och jag anar ett visst mått av känslostyrning, nej, sånt trams får du tjafsa med andra om.

Hej
Citera
Medlem
magpests avatar
Brott mot mänskligheten kan nog bli applicerbart på Sverige i ett senare skede när allt detta är över: om man nu medvetet fortsätter på den inslagna vägen. Alla länder backar från påtvingad flockimmunitet men inte Sverige. WHO vill inte att Sverige medvetet sprider smitta bland sin befolkningen.

Artikel 7 Brott mot mänskligheten

k) Andra omänskliga handlingar av liknande beskaffenhet som uppsåtligen förorsakar svårt lidande, svår kroppslig skada eller svårt själsligt eller fysiskt men.

Doktor Tengele är ganska illa ute.
Citera
Medlem
Mycket tagen Serbisk president.

https://www.youtube.com/watch?v=P42OrsA045M
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Glöm flockimmunitet. Det är ju knappt ens Tegnell tror på det själv längre. Man blir inte immun, lika lite som man blir immun mot förkylning. Viruset muterar och varje ny variant måste man bygga upp immunitet mot.
Det finns åtskilliga fall i Kina som visar att folk antingen blir återsmittade eller att de aldrig blir helt friska. Att blir smittad är alltså inte alls någon garanti för att man inte skall bli det igen. Snarare tvärt om.

Kan du vara vänlig att uppge en trovärdig källa på att "det finns åtskilliga fall i Kina som visar att folk antingen blir återsmittade eller att de aldrig blir helt friska"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
De gör ju vad det kan för att öka takten!

Ju snabbare flockimmunitet nås, desto bättre för ekonomin. Problemet är att det kan slå tillbaka om det sker en misskalkyl hur befolkningen hanterar viruset. Därför är linjen just nu mittemellan.
Citera
2020-03-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Varför uppvisar sydkorea med sina strikta aktioner en dödlighet på 0.3%?

https://www.flashback.org/p70737885#p70737885

Sydkorea har en mycket skev köns- och åldersfördelning. Se länk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
De som dör idag blev smittade för i snitt 14 dagar sedan. För 14 dagar sedan var 88000 smittade, och idag är 6500 döda. Det blir 7.5%, och det är en siffra som bara gäller med tillgång till hög sjukvårdskapacitet ifrån främst Kina. Med lägre sjukvårdskapacitet blir dödligheten högre, någonstans mellan 15-20%.

Hur kan du få det till 2.5%?

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg vet ikke hvordan det er. Men jeg har lest at det tar gjennomsnittlig ca 18,5 døgn fra man blir syk av corona-viruset og til man dør. Og at det tar gjennomsnittlig ca 20 døgn fra man blir syk av corona-viruset til man blir friskmeldt. (Hvis jeg ikke husket feil og det var omvendt, og at det tar gjennomsnittlig ca 20 døgn til man dør)

I tillegg har man den tiden som går fra man blir smittet og til man blir syk, og dette varierer vel også fra individ til individ.
Inkubasjonstiden:
Citat:
Coronavirus Incubation Period:
Last updated: March 12, 15:00 GMT
2 - 14 days
Possible outliers: 0 - 27 days
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-incubation-period/
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturalist1
Jag antar att du driver med mig. Men med tanke på att folk propagerat för flockimmunitet senaste 48h så vet man inte riktig vad som pågår.
Det finns de som tillfrisknat i andra länder.
Jag skrev väl Sverige eller? Och här har vi 1 person som tillfrisknat, officiellt.
De finns säkert fler som inte testats, men de kommer vi ju inte kunna veta efter som man inte gör tester längre. Väldigt passande för dom som vill hävda att massor av folk blir friska utan siffror.
Citera
2020-03-16, 15:39
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med Kina och återsmittade har cirkulerat i tråden till leda, finns inga evidens för att uppgifterna stämmer, det vet alla här som har följt tråden noga.

Att viruset muterar till oigenkännlighet är också en obekräftad hypotes angränsande till ren och skär spekulation.

Empiri indikerar starkt att vi blir immuna, frågan är hur länge.

Jag avser att avsluta diskussionen med Dig i just de här frågorna då jag anser att dina argument är verklighetsfrånvända och jag anar ett visst mått av känslostyrning, nej, sånt trams får du tjafsa med andra om.

Hej

Det finns ingen empiri kring denna sjukdom som säger exakt hur den funkar, vi har en massa, massa hypoteser men inte några teser än, återkom om cirka 6-12 månader, då kommer vi att ha betydligt mer empirisk data som man kan stödja sig på.
Citera
Medlem
Fråga:

Hur stor del av de senaste dagarnas coronafall i Sverige är folk som varit utomlands, vet man det?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Aftonbladets rubrik säger allt om varför vi skall strunta i de som dör av COVID-19:

"Ytterligare tre smittade döda – samtliga äldre"

Med andra ord, bry er inte! De skulle ju ändå dö! Osmakligt så att det förslår. Sedan kan man ju undra hur man defilerar äldre. Är det en person efter 50, 55, eller 60 etc?

Hur var det nu med att alla har lika värde i Sverige? Men det kanske inte gäller de äldre. Men om den äldre personen är en Syrisk flykting, har de ett annat lika värde då?

Jag begriper inte heller vad de menar med äldre, de har ju flera gånger sagt att de flesta smittade i Sverige är mellan 40 och 60 år och nu har 6 st äldre dött
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Bättre då att dom är hemma dygnet runt menar du? Och smittar samhället maximalt möjligt? Ptja, skulle gå snabbare att nå flockimmunitet då. Du är inne på nåt.

Men jag förstår inte varför inte gymansieskolor stängs? Dessa ungdommar borde väl kunna vara hemma eller? Idag kan de ju spela online osv så de har ju ändå en kontakt med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in