2020-03-16, 13:44
Medlem
mrtassles avatar
England och Sverige var dom enda länderna i Världen som trodde det skulle fungera med att låta stora delar av befolkningen bli smittade helt emot vad WHO har uppmanat.
Nu har England idag gått ut med att det var ett misstag och att dom nu kommer följa WHO igen som resterande världen.
Så nu är det bara Sverige kvar i världen att ha den här strategin.Undra hur lång tid det tar innan Sverige erkänner sitt misstag som England.
https://www.youtube.com/watch?v=nEKADZMHQpk
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
6/1043.....0,6% döda hitintills i Sverige, betydligt lägre än många andra länder å då är det nog många fler som har corona eftersom inte alla testas....nåt bra kanske vi gör?

Hoppas, och den beräkning du gör kommer säkert sjunka under dagen rapporterade fall som kommer in under dagen.

Men det kan även dödfallen göra, även om jag hoppas du har rätt.

Prognosen nu är andelen dödsfall vi får under de närmaste veckorna, då kan man dagligen följa din beräkning och kanske se något positivt. Hoppas gör jag.

Även i Lombardiet så kommer det positiva nyheter.

* Delar av den italienska regionen Veneto har inte haft några nya fall på flera dagar.

* Lombardiets guvernör säger att det finns indikationer på att man snart kan se en vändning på situationen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Fregrettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Klart vi KAN stänga ner skolorna. Men det kommer bli väldigt många inom vården och många andra som kommer behöva vara hemma med sina barn, så det ger ju konsekvenser. Jag säger inte att det är fel att stänga skolorna, bara att det inte är utan konsekvenser.

Vilken tur att vi fyllde på landet med ensamkommande män från Afrika och Mellanöstern utan barn! läkare och sjuksköterskor, undersköterskor var väl deras yrken enligt svensk media och Regim. Deras tid att skina är nu!
Citera
2020-03-16, 13:45
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
6/1043.....0,6% döda hitintills i Sverige, betydligt lägre än många andra länder å då är det nog många fler som har corona eftersom inte alla testas....nåt bra kanske vi gör?
På tok för tidigt att säga eftersom det kan ta flera veckor innan en insjuknad faktiskt dör. Den relevanta siffran är andelen döda av antalet avslutade fall (friskförklarade eller dödförklarade). Hittills ligger den siffran i Sverige på 6/7 = 85,7%

Tycker du att 85,7% dödlighet låter bra? Givetvis är den här siffran missvisande också men 0,6% dödlighet kommer vi inte vara i närheten av som det ser ut nu.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratgirl234
Tror ni att yngre personer med normalt immunförsvar också kommer stryka med snart?

Vi får väl se när sjukvården kollapsar samt många andra samhällsinstitutioner.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Hur gör folk när de är varit ute och handlat för att inte smittas? Jag var ute idag, och jag var den enda som hade plasthandskar och höll mig på avstånd. Medelstor stad, ganska gles stormarknad. Är nu orolig att jag fått virus på jacka, skor, matvaror, påsar, bildörren, handtag, kylskåp, kranar, golvet. Det är ju omöjligt att sanera rubbet helt perfekt! Går det ens i ett vanligt hem? Hur gör ni andra?

Nej, det kommer bara att driva dig till vansinne. Viruset dör av matlagning så det kan du släppa. Om du är ultraparanoid så håller du vätska i glas istället för att dricka ur flaskan/burken, osv.
Senast redigerad av Internetkrigaren1 2020-03-16 kl. 13:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturalist1
Jo, FFP3 masker skyddar. Så länge du vet hur man hanterar masken efter att den tas av.

Ja, men det kräver även sanitetsutrustning och byte var 3:e timma. Då vi vet att det inte kommer att ske så kan vi dra slutsatsen att de inte hjälper.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
"Vi är 90 000 partimedlemmar – i alla Sveriges kommuner – som brinner för rättvisa.
Tillsammans är vi engagerade i Socialdemokraterna."

Undrar om de lägre fånarna insett vad som kommer drabba dem när
massor av svenskar börjar dö.......
Citera
2020-03-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Bara äldre med underliggande sjukdomar? Hur har de smittats? Hade inte en aning om att de äldre i Sverige med underliggande sjukdomar var så intresserade av skidåkning i Italien.....(kan väl aldrig vara så att den oerhört kompetenta, förutseende och handlingskraftiga svenska regeringen, och dess underliggande myndigheter, tappat kontrollen och ljuger hejvilt? )
Garanterat inhemsk smitta. Inget nytt eller förvånande. Så många som möjligt ska bli smittade. Äldre & svaga bör isoleras. Denna smitta är ca 3% dödlig för de över 50 år. Och 14% för de över 75 år. Men slår man ut på hur många som blivit smittade egentligen så ligger nog dödligheten på under 1%.
De flesta får ju väldigt milda symtom. Så farligheten med viruset ligger i när det slår mot en hel befolkning. Det är egentligen miljontals smittade i världen. Men de som rapporteras är de med svårare symtom.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Tegnell: Två länder med en mer vetenskaplig linje
Även i Storbritannien har regeringen fått kritik för att inte stänga skolor och sätta landet i karantän, och statsepidemiologen Anders Tegnell har hyllat Storbritanniens strategi.

– De är förmodligen världsbäst, sa han i gårdagens Agenda.

Tegnell förnekar att flockimmunitet är en del av Folkhälsomyndighetens strategi, men säger i en intervju med Aftonbladet på måndagen att Sverige och Storbritannien liknar varandra i hanteringen av coronakrisen:

– Jag har lyssnat på vad britterna säger och de säger precis som vi gör i Sverige. Det är två länder som sticker ut i att vi, tycker vi i alla fall, håller en lite mer vetenskaplig linje i detta. Balansen mellan politik och vetenskap hos oss är lite annorlunda än i en del andra länder, säger han och fortsätter:

– Om du sätter en damm för en flod så kan du hålla igen floden till en viss nivå men så småningom får du ett jättestort flöde under en period. Det är bättre att du låter det sakta sippra igenom. Då kan du hålla kontroll och sköta om den så att den inte behöver skada ditt samhälle mer än nödvändigt.

Att den arroganta mannen får hatmejl har jag full förståelse för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Klart vi KAN stänga ner skolorna. Men det kommer bli väldigt många inom vården och många andra som kommer behöva vara hemma med sina barn, så det ger ju konsekvenser. Jag säger inte att det är fel att stänga skolorna, bara att det inte är utan konsekvenser.

I Italien betalar staten ut pengar för att skaffa barnomsorg på ett mindre riskfyllt sätt för föräldrar som jobbar i vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Flockimmunitet kommer inte att fungera. Det enda Tegnell kommer att lyckas med är att få viruset att mutera. Dessutom behöver mer än 60% ha blivit smittade innan eventuell immunitet avklingat. 60% måste alltså hunnit bli smittade under en ganska kort tid, vilket innebär att sjukvården skulle kollapsa.

Ja men han menar ju att man skall ha en långsam spridning hur man nu reglerar det. I vilket fall som helst innebär ju en långsam spridning att vi måste leva med detta i minst ett år. Sedan får vi se resultatet och det kommer inte att bli trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in