2020-03-16, 04:15
Medlem
krautbrains avatar
Väldans trevlig stämning här inne i tråden. Inga epitet på flera sidor. Det är fan skönt att slippa allt hat och skit ifrån meningsmotståndare när man går in och läser fast man kanske inte borde av att man bara blir orolig. Känns ju nattsvart med Sveriges slappa hållning, inga breda tester och hur det ser ut i Italien. Man hoppas ju att allt ska gå bra men som hon från Karolinska sa, i Rapport, angående vården att med dom åtgärder vi har i dagsläget är vi chanslösa. Är anledningen att de fulla ladorna ekar tomma? Är det därför vi agera som vi gör? Fan man blir ju galen när allt för lite verkar göras för sent och man tänker på all sorg och lidande det kan föra med sig. Jag har själv fått lära mig den hårda vägen angående bristerna i vården och det är en väldigt tung sak att behöva erkänna och acceptera. Tänk att arbetat hela dit liv och när du ligger där med fyllda lungor så låter man dig dö. Du får dö med insikten att den trygghet du trodde fanns var en illusion. Vilket jävla hemskt slut. Jag har varit kritisk till samhället länge och om det går åt helvete så hoppas jag att detta kan bli en ögonöppnare för folk. Men jag önskar av hela mitt hjärta att vi inte får den krisen som jag befarar kommer inom de närmsta veckorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har skrivit det här i faktqform så många gånger nu. Den här gången formulerar jag det som en fråga.

När det gäller covid-19, ett NYTT coronavirus som ungefär INGEN haft I Sverige förut, ett coronavirus som gör som andra coronavirus, dvs muterar hela tiden, och som man kan få två gånger på taken precis som förkylning,..... VILKA ÄR DET TÄNKT SKA FÅ IMMUNITET?

https://edition.cnn.com/2020/03/07/health/coronavirus-mutations-analysis/index.html

While virus evolution may confer vaccine resistance, this process often takes many years for the right mutations to accumulate. Many vaccines to RNA viruses, such as yellow fever, measles, and mumps, were developed throughout the 1930s-70s and are all still highly effective. And those viruses mutate at rates as fast or faster than coronaviruses. In fact, the two proposed "S" and "L" coronavirus strains only differ by two mutations and are 99.993% identical. It's extremely likely that any vaccine designed for one coronavirus will be protective against the other.
Citera
Medlem
kardashanarsels avatar
För 30 år sedan, 1990, hade Sverige världens modernaste krigssjukvård. Den bestod av 50 sjukhus: 35 fältsjukhus i armén och 15 marina stridssjukhus. Varje fältsjukhus hade sex operationssalar och intensivvårdsavdelning med 18 respiratorer. Allt var nedpackat, mobilt och kunde snabbt installeras i uppblåsbara plasttält som bildade ett sjukhus med egen elförsörjning och värme.
Källa DN
Citera
2020-03-16, 04:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Exakt min inställning, se tidigare inlägg. Att inte göra något och hoppas på flockimmunitet medför onödig död och miserabelt lidande. Jag ser det som ett brott mot mänskligheten.

Tegnells utspel om flockimmunitet är bara ett sätt att förpacka o linda in att nu kan vi inte göra mer.

Nu framstår flockimmunitet som en vetenskaplig metod inför TV-kamerorna.

Att välja frasen: Vi har tappat kontrollen o var o en får klara sig själv något år framöver är ju föga förtroendegivande. Sånt kan ju utlösa panik.
Citera
2020-03-16, 04:17
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Ska till ikea på tisdag. Är det lugnt eller riskabelt?

Än så länge har inte UD avrått ifrån resor till IKEA.
Du får göra en egen riskbedömning angående hälsotillstånd på dig och dina närmaste och om du kan vara hemma och sjuk ifrån jobbet någon vecka eller två. Sånt här borde staten redan reglerat så inte det var upp till medborgaren själv att göra dessa val. Men det verkar vara den svenska modellen, skjut över ansvaret på mindre aktörer.
Citera
2020-03-16, 04:18
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det har fungerat historiskt och det kommer fungera nu också om vi inte klantar oss (som i Italien där helt fel målgrupp exponerats). Jag vet inte hur snabbt viruset sprider sig men på 4 månader kan detta vara grejat i Sverige. Flockimmunitet kommer att uppnås oavsett vad, men den strategin Annika förespråkar går fortast.

För stor risk med den strategin enligt mig. Det är som att gå all in. Rysk roulette där sjukvården kan bli överbelastad och hur detta nya COVID-19 beter sig är inte känt och kartlagt.

Som man brukar säga på finansmarknaderna, historiken speglar inte nödvändigtvis framtida resultat.
Och i detta fall handlar det inte ens enbart om pengar utan även om liv.
Citera
2020-03-16, 04:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Jag får lov att instämma både med dig och den du svarade. Jag har heller inga större förhoppningar om att ett vaccin ska komma inom den närmsta tiden, om ens alls. Men man måste ju ändå hoppas och därför tycker jag att man bör plana ut kurvan med längre karantänliknade tillstånd i samhället. Viruset är för jävligt för att tillåtas bli ett årligt återkommande inslag.

Karantän fungerar aldrig när en smitta är spridd och utom kontroll, finns inga evidens för att det gör någon nytta i den här fasen.

Det finns dock exempel på att karantän ökar risken för fler smittade, Diamond Princess är ett färskt sådant.

Isolering av sjuka och folk med symptom är lämpligt, till exempel i sin bostad om sjukvård ej är nödvändig, och det är också vad vi uppmanas att göra, isolera oss hemma tills två dagar efter att man är symptomfri.
Citera
2020-03-16, 04:21
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns dock exempel på att karantän ökar risken för fler smittade, Diamond Princess är ett färskt sådant.

Ja det är ju på en båt med luft som cirkuleras runt internt. Skillnad mellan det och en stad.
Citera
2020-03-16, 04:22
Medlem
kardashanarsels avatar
[quote=kardashanarsel|70733157]För 30 år sedan, 1990, hade Sverige världens modernaste krigssjukvård. Den bestod av 50 sjukhus: 35 fältsjukhus i armén och 15 marina stridssjukhus. Varje fältsjukhus hade sex operationssalar och intensivvårdsavdelning med 18 respiratorer. Allt var nedpackat, mobilt och kunde snabbt installeras i uppblåsbara plasttält som bildade ett sjukhus med egen elförsörjning och värme.
Källa DN[/Det som inträffade åren 1991–2002 var att Sverige tog freden för given i och med Sovjetunionens upplösning och Sveriges inträde i EU. Genom riksdagens försvarsbeslut 1992, 1996 och 2000 rustades både det militära och det civila försvaret ner. Hela 93 procent av arméns förband avvecklades – inklusive de 35 fältsjukhusen.

– Fältsjukhusen var en fantastisk resurs. Man investerade miljarder i dem. Men allt det slängde man på soptippen eller skänkte bort till andra länder - inget sparades, säger Sten Lennquist. Han är pensionerad professor i katastrofmedicin vid Linköpings universitet och står i daglig kontakt med sina kolleger i norra Italien.

Italienska läkare lämnar skakande vittnesmål om hur utbrottet där av covid-19 pressar sjukvården så hårt att personalen inte längre kan rädda liv som annars hade kunnat räddas med tillräckliga resurser.

Se hur våra makthavare nedmonterat och förstört SVERIGE
Citera
2020-03-16, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
För stor risk med den strategin enligt mig. Det är som att gå all in. Rysk roulette där sjukvården kan bli överbelastad och hur detta nya COVID-19 beter sig är inte känt och kartlagt.

Som man brukar säga på finansmarknaderna, historiken speglar inte nödvändigtvis framtida resultat.

Bättre att få det överstökat. Kina kan få bakslag när de släpper in flyg igen och stora delar av befolkningen inte blev exponerade för det utan låstes in istället. Så blir det samma process om igen.
Citera
2020-03-16, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid

Bättre att få det överstökat. Kina kan få tillbaka skiten när de släpper in flyg igen och stora delar av befolkningen inte blev exponerade för det utan låstes in istället. Så blir det samma process om igen.
Citera
2020-03-16, 04:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, jag kan tänka mig det, trots att jag är en läskigt inbiten innemänniska i grunden. Jag tror mycket på att man måste bygga upp rutiner,ruta in dagen, inte hänga vid datorn planlöst i timmar (som jag gör nu) t.ex.. X tid för läsning, x tid för träning x tid för pyssel/ städning, x tid för film, äta på regelbundna tider, hänga i fönstret/ ute på balkongen regelbundet osv.

Jag utgår ifrån att det blir undantagstillstånd här också inom en vecka eller två, så jag försöker ställa om mentalt redan nu.

Finns inget undantagstillstånd i svensk kontext, att du utgår ifrån att vi hamnar där är verkligen anmärkningsvärt, befinner du dig inte i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in