2020-03-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Så tragiskt, så tragiskt, så tragiskt 😰😩😢💔
Jag vet inte mycket om detta utan råkade se/läsa om händelsen i förrgår och hittade hit igår kväll.
Så mamman skyller alltså på pappan 🤔 men som du skriver det finns ju inga ursäkter från att hon i så fall inte försökte stoppa eller kallade på hjälp 😡
Och vad jag förstår har pappan dött 🙄 nyss, efter han blev gripen 🙄🤔 också väldigt skumt ju

Ja, pappan dog i häktet 16/2. Varför vet ingen just nu.
Polisen sa "Inget tyder på brott eller självmord just nu, måste invänta obtuktion"
Citera
2020-03-15, 19:13
Medlem
Merrybums avatar
Advokatbyrån kom just med ett nytt uttalade i ämnet.

Advokaten har en skyldighet att följa lagen och göra en bedömning av det givna läget utifrån vad som presenteras från socialtjänstens och parternas sida i samband med förhandlingen i domstol. Kammarrätten har i domen från september 2018 redovisat varför LVU-vården då skulle upphöra. Det som framgår att läsa av domen är offentligt. Övriga uppgifter som framkommit i utredningen och vid förhandlingen är sekretessbelagda av domstolen. Advokatverksamhet innefattar regler om advokatetik såsom bl.a. tystnadsplikt. Det nu sagda ska ses mot bakgrund av upprepade krav om att Martin Bengtsson och advokatbyrån ska uttala sig här. Inga fler uttalanden kommer därför att göras. Martin Bengtsson arbetade dessutom på en annan advokatbyrå då han hade uppdraget i fråga.

Finns att läsa på Advkatbyrån Choice Facebook sida.
Citera
2020-03-15, 22:46
Avstängd
Inthemiddles avatar
RG har ett Instagram konto men det är privat.

"sansochbalans" heter det ironiskt nog :-(
Citera
2020-03-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
RG har ett Instagram konto men det är privat.

"sansochbalans" heter det ironiskt nog :-(

Man slutar inte att bli förvånad. Hur hittade du det? Känner du henne?
Citera
2020-03-15, 23:36
Avstängd
Inthemiddles avatar
Jag växte upp med henne. Men vi har bara haft sporadisk kontakt de sista 20 åren och ingen alls de sista 5-6 åren.
Vi är inte vänner på Instagram men jag vet att det är hennes konto.
Citera
2020-03-16, 02:16
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Advokaten har en skyldighet att följa lagen och göra en bedömning av det givna läget utifrån vad som presenteras från socialtjänstens och parternas sida i samband med förhandlingen i domstol. Kammarrätten har i domen från september 2018 redovisat varför LVU-vården då skulle upphöra. Det som framgår att läsa av domen är offentligt. Övriga uppgifter som framkommit i utredningen och vid förhandlingen är sekretessbelagda av domstolen. Advokatverksamhet innefattar regler om advokatetik såsom bl.a. tystnadsplikt. Det nu sagda ska ses mot bakgrund av upprepade krav om att Martin Bengtsson och advokatbyrån ska uttala sig här. Inga fler uttalanden kommer därför att göras. Martin Bengtsson arbetade dessutom på en annan advokatbyrå då han hade uppdraget i fråga.

Jag förstår inte, vad menas? Texten verkar ryckt ur sitt sammanhang, är det ett svar på något? Något som presenterats i tråden (som jag missat)? Varför denna redogörelse för advokatens skyldighet och regler kring offentlighet och sekretess?
Citera
2020-03-16, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Först och främst är väl advokatens uppgift att FÖRETRÄDA SIN KLIENT och därefter TYDA LAGEN med sitt ombuds bästa framför ögonen? Vad har man annars en advokat till?
Advokaten ska vara expert på lagtexten och använda de delar som gagnar hans ombud. Ex. försiktighetsprincipen. Han ska lägga upp sitt mål på bästa sätt för att vinna sitt mål utifrån sitt ombudets perpektiv. Han hade inte sitt ombuds perspektiv.

Hade E haft en bra advokat som företrätt henne tror jag bestämt att hon hade varit i livet idag. Det är illa att denna advokat är expert på Barnkonventionen.
Citera
2020-03-16, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Det är många som fört fram att fler omhändertagna barn borde adopteras. Problemet med det är att det inte finns några familjehem som vill adoptera sina barn.

Oj. Tappade fokus så snart jag kom hit. Ber om ursäkt på förhand om jag missar att du skriver annat senare... ”Det finns inte några familjehem som vill adoptera sina barn.” Baserat på vilken granskad undersökning då? Jag vet att det både finns de som vill (även utan ersättning) och har gjort.

Jag tror inte att alla familjehem är fantastiska och bara ser ur barnets perspektiv. Jag kan tänka mig att det finns de hem som gör det av ekonomisk anledning. Men att mena att det är en vedertagen sanning att samtliga (det finns INGA) familjehem inte vill adoptera placerade barn är inte sant.
Citera
2020-03-16, 08:10
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvian
Oj. Tappade fokus så snart jag kom hit. Ber om ursäkt på förhand om jag missar att du skriver annat senare... ”Det finns inte några familjehem som vill adoptera sina barn.” Baserat på vilken granskad undersökning då? Jag vet att det både finns de som vill (även utan ersättning) och har gjort.

Jag tror inte att alla familjehem är fantastiska och bara ser ur barnets perspektiv. Jag kan tänka mig att det finns de hem som gör det av ekonomisk anledning. Men att mena att det är en vedertagen sanning att samtliga (det finns INGA) familjehem inte vill adoptera placerade barn är inte sant.

Är du autist? Annars förstår jag inte varför du läser en text i ett samhällsvetenskapligt ämne bokstavligt. Normalbegåvade människor förstår att begreppet inga i en sådan här kontext ska tolkas som försumbart få.

Socialstyrelsen har gjort en undersökning om fenomenet som visserligen är från 2014 och därför en aning daterad:
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2014-3-11.pdf

Där kan man bland annat läsa att 2012 var 9181 barn placerade i familjehem. Av dessa adopterades 9, ganska exakt en promille. Det krävs inte mycket avrundning för att räkna detta som inga. Nu är förstås långt ifrån alla placerade barn relevanta för adoption. Men samma år gjordes 246 vårdnadsöverflyttningar, vilket i praktiken är detsamma som ett klartecken för adoption. Bara en bråkdel av dem blev adopterade, vilket rapporten förklarar med motstånd från familjehemmen som (sid 50) är oroliga för att " ekonomiskt och annat stöd av socialtjänsten" ska försvinna.
Citera
2020-03-16, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Just detta har jag med reagerat på. Det är något vi inte vet. Det är helt enkelt helt orimligt!
Jag hoppas det var så att med tanke på situationen så var lvu nära igen. Fantiserar att flickan överlevde och att soc fick lvu igen och att hon fick komma hem.

Jag vill verkligen läsa utredningen sen, när är den klar tro?

Det som tidigare var sagt var att FUP skulle vara klar tills i fredags, men då begärde åklagaren förlängd utredningstid med två veckor och mamman släpptes från häktet. Såhär kan det hålla på i typ år...
Citera
2020-03-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Har läst!
Det jag med undrar över är att R säger de har släktingar runtomkring. Vilka syftar hon på?
Sen undrar jag, när R varit ute på stan utan barnen, vem har haft dem då? Den äldsta???

P kanske?
Citera
2020-03-16, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Ibland syns inte din signatur så det var lite svårt och förstå först vad du menade haha!
https://gyazo.com/be2a5f5d9a486fd233b9e43fad668ae6

I väntan på att få svar på alla frågor så tänkte jag länka det här inlägget om någon vill ställa frågor till en kvinna som just nu jobbar med en Lex Esmeralda. Hon verkar också vara duktig på att svara och lyssnar på vad man skriver (Vad jag sett hitills)
https://www.facebook.com/lenahallengrenofficiell/posts/941254226290038

1. Någon som vet om det äldre barnet kommer att förhöras? Svårt för oss att veta kanske men om ni vet andra händelser där underåriga har fått höras för att få en bild. Jag kan tänka mig två scenarion. Ett där det äldre barnet är helt apatisk och svår att få kontakt med eller ett där barnet vill tala om vad han har fått se för att få hjälp / hjälpa sin syster

2. När öppnar dem upp så att allmänheten får läsa allting från dödsorsak till förundersökning? Jag är jätte dålig insatt i detta så tacksam om någon vet

1. Enligt dokument så släpper de äldre barnet inte in någon. Vill inte prata. Har ett väldigt konstigt normalt beteende utifrån vad han varit med om. Är nog ganska svårförhörd i dagsläget..
.
2. När utredningen är klar. Mycket kommer nog vara sekretessmarkerat. Dödsorsak lär man nog få veta och Rebeckas uppgifter kring vad som hänt. Mycket mer kommer nog inte bli offentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in