2020-05-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toto80
På vilka grunder avskriver man dessa JO-anmälningar! Det är ju inte klokt!

Att enskilda beslut ska prövas av högre instans inte av JO. Från deras hemsida :

"Anmälan gäller missnöje med en myndighets beslut eller en domstols dom. Beslut och domar kan ofta överklagas till en högre instans och JO:s prövning bör inte föregripa eller ersätta detta. Beslut och domar bygger dessutom ofta på bedömningar. I bedömningsfrågor kan man ha olika uppfattningar utan att någon av dem behöver vara felaktig".
Vet inte i vilka fall de frångår detta. En död treåring var tydligen inte tillräckligt..
Citera
2020-05-19, 20:19
Medlem
Så idioterna som fattade beslutet i Kammarrätten sitter helt ansvarsfria??? Jag fattar ingenting, alla måste ju på ngt sätt kunna granskas? Det oerhört tragiska är att Esmeraldas öde går inte att få ogjort oavsett 😰😰😰
Citera
2020-05-19, 20:35
Medlem
Nu har jag läst fup. Förtvivlad.
Eftersom jag vet att många som haft kontakt eller umgänge med R och P, särskilt deras familjer, läser här - vill jag ge en del kommentarer.

1. till Rebecka S. Jag ber om ursäkt för vad jag skrev om dig tidigare här i tråden (när jag skrev en sammanfattning). Enligt fup är du i princip den enda som reagerat och försökt ingripa. Jag är glad för den lilla glädje och hopp du gav lilla E. Tack för att du försökte ingripa. Du har visat civilkurage i en miljö av missfoster (Patriks familj).
2. Till Patriks familj: bröder, föräldrar och svågrar. Var i helvette var ni under Esmeraldas sista tid? Maria Pettersson, du är fan själv en mamma tror du någon köper alla dina äckliga ursäkter ”jag såg inget jag hörde inget jag vet inget”? Jag hoppas att DU Maria, när du är i knipa och behöver hjälp också själv, får den respons du gav lilla Esmeralda. Jag hoppas ni alla i närfamiljen ruttnar ihjäl. Hur i helvette kunde ni vara så klena? Hur kunde ni ursäkta så mycket? Hur orkar ni leva med er själva om ni är så jävla passiva och apatiska när det kommer till era medmänniskor? Utsätter ni även era egna barn för övergrepp? Vad har fått er att subventionera den här misshandeln av barn? Fy för er!
3. Till Esmeraldas syskon: fyfan vad jag hoppas att livet ger er mer och att ni finner kärlek och trygghet. Hjärtat går i kras för A och S. Framförallt A ❤️
4. Till polisen som inte ingrep vid hembesöket juldagen. Tvi för er och avgå allihopa. Hoppas även ni ruttnar ihjäl. Hade ni brutit er in hade Esmeralda levt idag och hennes syskon hade fått ett liv utan trauma.
5. Alla inblandade från kammarrätten, ni behöver inte avgå. Ni kan fundera på hur ni ska göra slut på era liv istället för ni har absolut inget att göra i rätten, i samhället eller någonstans nära människor.
6. Slutligen. Alla ni som ser o läser denna tråd. Det finns en Esmeralda i varje kvarter. Lyssna. Titta. Ingrip. För barnets skull. Fråga om något verkar tokigt. Visa intresse. Var närvarande. Vi kan leva med att vi ev ”kränker” en vuxen. Men låt oss inte svika barnen. Har vi som jävla västsamhälle inget ansvar för dom här barnen? Hur i helvette har dessa två missfoster fått vårdnad om tre barn när två av barnen fötts med abstinens? Synd att den där ynkryggen begick självmord... djävligt synd!
7. Familjehemmet som inte klarade av placeringen av A pga att han undrade hur mkt blod en människa har eller för att han undrade över halalslakt vill jag också ha uppgifter om. Det är helt uppenbart att ni är odugliga till att vara familjehem och att ni endast är ute efter pengar. Den ungen har varken ett avvikande beteende eller verkar särskilt svår. Däremot har han utsatts för tortyrliknande beteende av Patrik och en apatisk mamma. Om ni inte är kapabla att ta hand om ett så utsatt barn är ni totalt odugliga att vara familjehem.

Slutligen. Jag vill veta mer om Per Oehme och domaren som gav P och R vårdnaden om E. Vill du va privat, skicka DM. Flashback - visa dig från din rätta sida nu och låt oss försöka ge Lilla Hjärtat nån form av upprättelse. Alla som har varit inblandade ska hängas ut med namn bild adress - rubbet! Jag vill veta vem som mutat domaren och varför. Har Per Oehme kopplingar till HA?
Citera
2020-05-19, 20:37
Medlem
Citat:
Jag har gjort ett klagomål till advokatsamfundet ang Esmeraldas ombud Martin Bengtsson. Ringde hans chef oxå men då blev jag skrattade rakt i ansiktet och han sa att det var min personliga åsikt att han stod ansvarig för hennes fruktansvärda öde, sen la han luren i örat på mig. Om fler vill skicka ett klagomål till advokatsamfundet skulle det kanske hjälpa till.

Spela in nästa gång. Vad heter den sk ”chefen”?
Citera
2020-05-19, 20:44
Medlem
Citat:
Jag har gjort ett klagomål till advokatsamfundet ang Esmeraldas ombud Martin Bengtsson. Ringde hans chef oxå men då blev jag skrattade rakt i ansiktet och han sa att det var min personliga åsikt att han stod ansvarig för hennes fruktansvärda öde, sen la han luren i örat på mig. Om fler vill skicka ett klagomål till advokatsamfundet skulle det kanske hjälpa till.
Utmärkt. Bra där!
Citera
2020-05-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
EXAKT SÅ!!! När till och med hon från sociala jouren tycker S ser påverkad ut eller att han inte reagerar på Ps aggressivitet så är det väl en varningsklocka att E heller inte skulle må bra??? Får fortfarande ångest över hur situationen slutade på juldagen. När två stycken från sociala jouren får in allvarlig orosanmälan om E och båda tycker dom ska ta de akut och till och med poolhusen säger att dom inte får åka dit utan dom är väl ett ganska uppenbart att något inte är som det ska. Fyfan alltså, kan inte släppa de där med juldagen alltså.

Vad hände på juldagen specifikt? Vill verkligen inte läsa fup p g a dotter i samma ålder.
Citera
2020-05-19, 21:45
Medlem
Losinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
2. Till Patriks familj: bröder, föräldrar och svågrar. Var i helvette var ni under Esmeraldas sista tid?
Förstår verkligen din frustration, allt är åt helvete fel. Fler borde reagerat.
Har inte läst hela Fup:en, men måste ändå försvara familjen lite. Det var väl ändå en av bröderna som hade vett att larma och verkade ha en magkänsla att något inte stod rätt till - försent absolut, men ändå. Han säger ju själv att de inte haft någon kontakt, kan väl vara just av den anledningen de inte haft någon koll? Klippt banden med sin missbrukare till bror. Inte så konstigt att man inte orkar bry sig om hur han fortsätter förstöra sitt liv, de kanske inte ens visste att flickan skulle få komma "hem". Så för hård behöver man kanske inte vara och döma just familjemedlemmarna. Kan tänka mig att de redan lider av skuld, skam och sorg (om de själva är någorlunda "normala" vill säga).
Citera
2020-05-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
Nu har jag läst fup. Förtvivlad.
Eftersom jag vet att många som haft kontakt eller umgänge med R och P, särskilt deras familjer, läser här - vill jag ge en del kommentarer.

1. till Rebecka S. Jag ber om ursäkt för vad jag skrev om dig tidigare här i tråden (när jag skrev en sammanfattning). Enligt fup är du i princip den enda som reagerat och försökt ingripa. Jag är glad för den lilla glädje och hopp du gav lilla E. Tack för att du försökte ingripa. Du har visat civilkurage i en miljö av missfoster (Patriks familj).
2. Till Patriks familj: bröder, föräldrar och svågrar. Var i helvette var ni under Esmeraldas sista tid? Maria Pettersson, du är fan själv en mamma tror du någon köper alla dina äckliga ursäkter ”jag såg inget jag hörde inget jag vet inget”? Jag hoppas att DU Maria, när du är i knipa och behöver hjälp också själv, får den respons du gav lilla Esmeralda. Jag hoppas ni alla i närfamiljen ruttnar ihjäl. Hur i helvette kunde ni vara så klena? Hur kunde ni ursäkta så mycket? Hur orkar ni leva med er själva om ni är så jävla passiva och apatiska när det kommer till era medmänniskor? Utsätter ni även era egna barn för övergrepp? Vad har fått er att subventionera den här misshandeln av barn? Fy för er!
3. Till Esmeraldas syskon: fyfan vad jag hoppas att livet ger er mer och att ni finner kärlek och trygghet. Hjärtat går i kras för A och S. Framförallt A ❤️
4. Till polisen som inte ingrep vid hembesöket juldagen. Tvi för er och avgå allihopa. Hoppas även ni ruttnar ihjäl. Hade ni brutit er in hade Esmeralda levt idag och hennes syskon hade fått ett liv utan trauma.
5. Alla inblandade från kammarrätten, ni behöver inte avgå. Ni kan fundera på hur ni ska göra slut på era liv istället för ni har absolut inget att göra i rätten, i samhället eller någonstans nära människor.
6. Slutligen. Alla ni som ser o läser denna tråd. Det finns en Esmeralda i varje kvarter. Lyssna. Titta. Ingrip. För barnets skull. Fråga om något verkar tokigt. Visa intresse. Var närvarande. Vi kan leva med att vi ev ”kränker” en vuxen. Men låt oss inte svika barnen. Har vi som jävla västsamhälle inget ansvar för dom här barnen? Hur i helvette har dessa två missfoster fått vårdnad om tre barn när två av barnen fötts med abstinens? Synd att den där ynkryggen begick självmord... djävligt synd!
7. Familjehemmet som inte klarade av placeringen av A pga att han undrade hur mkt blod en människa har eller för att han undrade över halalslakt vill jag också ha uppgifter om. Det är helt uppenbart att ni är odugliga till att vara familjehem och att ni endast är ute efter pengar. Den ungen har varken ett avvikande beteende eller verkar särskilt svår. Däremot har han utsatts för tortyrliknande beteende av Patrik och en apatisk mamma. Om ni inte är kapabla att ta hand om ett så utsatt barn är ni totalt odugliga att vara familjehem.

Slutligen. Jag vill veta mer om Per Oehme och domaren som gav P och R vårdnaden om E. Vill du va privat, skicka DM. Flashback - visa dig från din rätta sida nu och låt oss försöka ge Lilla Hjärtat nån form av upprättelse. Alla som har varit inblandade ska hängas ut med namn bild adress - rubbet! Jag vill veta vem som mutat domaren och varför. Har Per Oehme kopplingar till HA?

Spot on, så väl formulerat! Instämmer på precis varje kommentar!
Citera
2020-05-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losina
Har inte läst hela Fup:en, men måste ändå försvara familjen lite. Det var väl ändå en av bröderna som hade vett att larma och verkade ha en magkänsla att något inte stod rätt till - försent absolut, men ändå. Han säger ju själv att de inte haft någon kontakt, kan väl vara just av den anledningen de inte haft någon koll? Klippt banden med sin missbrukare till bror. Inte så konstigt att man inte orkar bry sig om hur han fortsätter förstöra sitt liv, de kanske inte ens visste att flickan skulle få komma "hem". Så för hård behöver man kanske inte vara och döma just familjemedlemmarna. Kan tänka mig att de redan lider av skuld, skam och sorg (om de själva är någorlunda "normala" vill säga).

Jo, den ena brodern larmade efter att Patrik berättar att Esmeralda låg död hemma. Enligt tråden så var alla bröder struliga som yngre men de andra verkar skärpt till sig på äldre dagar. Själv hade jag haft så mycket kontakt jag kunnat om jag visste att mitt syskon med missbruksproblematik skulle återfå sitt barn. De här verkar bara träffats sporadiskt. Sen såg ju alla hur slitna P och R såg ut på julen, men sket i att grotta mer i det. Var ju endast Exet Rebeca Som brydde sig. Resten hade skygglappar på!
Citera
2020-05-19, 21:56
Medlem
Citat:

Han kanske varit hotfull mot dem också? De verkar samtliga vara förhörda när P fortfarande var i livet.
Citera
2020-05-19, 21:57
Medlem
Citat:

Ett barn har dött, dräpt av sina föräldrar. Men du tycker det är på sin plats att försvara vuxna människor som såg mellan fingrarna? Fyfan vad oanständigt.
Citera
2020-05-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
JO har fått flera anmälningar på kammarrätten jkpg som de redan avskrivit så jag vet inte vem som finns kvar att granska dem. Någon journalist som kan släppa Paolo Roberto för en stund och jaga ledamöterna tills de får något vettigt svar? Jag tycker det är konstigt att man inte av ren självbevarelsedrift skickar fram lämplig chef och säger att även om de inte kan/vill uttala sig om enskilda fall kunde de internt göra en utredning för att lära sig för framtiden.. De har väl ingen PR-avdelning kan jag tänka.

Ja vad gör man 🤯

Ingen vill ta ansvar. Man får tydligen brista så pass mycket och inga konsekvenser för ett så uppenbart svek mot en liten treårig flicka som inte hade en chans att ifrågasätta beslutet.

Var är media? Varför skrivs det inte mer? Varför går man inte till botten med detta?

Nästa gång drabbar kammarätten dig eller mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in