2020-03-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Nej absolut. Det håller jag absolut med om.
Men att prata i termer såsom att "Hon var mitt barn" etc. Då är inställningen lite fel. Först när man fått en vårdnadsöverflytt eller adopterat ett barn kan man kalla barnet för ditt. Fram tills dess är det Rs barn.

Självklart ska man involvera placerade barn i sin familj. Men tills man är helt säker på att barnet kommer växa upp hos en måsta man uppfostra barnet med vetskapen om att denne har sina föräldrar någon annanstans och att d3t kan bli aktuellt att flytta tillbaka dit. Man kan ju ta ett tydligare exempel. T ex ett barn som växer upp med sin mormor och morfar och är placerad där via socialtjänsten. Inte uppfostrar man barnet som att det är ens barn. Man uppfostrar det som sitt barnbarn. Barnet kallar en förmodligen mormor och morfar och inte mamma och pappa. Precis som i Es fall så borde hon kallat M och L för just deras namn. När hon sagt mamma eller så så pratar man om det. R är din mamma. E visste ju vem R var. De hade ju umgänge med varandra. Sedan funderar knappast en 2åring på "Varför bor jag med M och inte med mamma? Man ska ju bo med sin mamma." Hur man växer upp blir ens verklighet. Att växa upp med någon som inte är ens mamma blir naturligt om man tillåter det att bli det och i takt med att barnet växer och mognar så kan man mer och mer prata om det och varför det är så.

På något vis måste ju M förklarat varför E hade umgänge med R. Men samtidigt undrar man ju hur när M förklarar att det blev så svårt att förklara detta för E när det var dags att flytta dit. Att man DÅ ska börja prata om vem som är mamma och inte visar ju att man haft fel inställning från början.

Inget illa menat mot familjehemmet absolut inte. Jätte stor och bra insats av dem, MEN man måste nog kunna hålla en större distans till barnet tills man faktiskt är helt säker på att denne kommer bo med en föralltid. M beskriver ju själv att soc kunde ana men inte lova. Då kan man inte själv ta ut något i förskott.

Men det är svårt. Jag kan inte själv tänka mig hur jag hade klarat att göra det de gjort. Jag skulle aldrig själv bli familjehem av den anledningen. Jag skulle bli för nära barnen.
Men ja. Det är svårt när det handlar om barn som blivit placerade vid födseln och som jag skrivit tidigare så anser jag att ju yngre barnet är vid placeringen desto kortare tid bör de varit placerade innan det borde bli en permanent placering eller åtminstone tills barnet är så pass stort att de kan föra sin egen talan.

Jag tror som sagt att det är svårt när det gäller en nyfödd. En nyfödd måste få känna anknytning och de enda som fanns där var ju familjehemmet. Du kan liksom inte förklara för ett barn mindre än 2 att "Det är inte jag som är din mamma" när du varit dens anknytningsperson från nästintill början.. håller med dig om att det bör finnas en rimlig gräns på hur länge ett barn "får" vara placerat innan föräldrarnas "rätt" dras bort.
Citera
2020-03-11, 11:49
Medlem
Cuckslayers avatar
Att det alltid blir tokigt med socialtjänsten är ju för att det nästan bara är en massa efterblivna fittkärringar som tar alla beslut. De "orkar" inte med något strul och låter allt bara fortgå istället.
Citera
2020-03-11, 11:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
De hade alla möjligheter att göra en LVU igen.
Socialtjänsten tar inte ett LVU. De utreder och lämnar till socialnämden. Socialnämden går till förvaltningsrätten, som i sin tur beslutat om LVU.

I den här familjen hade socialtnämden ansökt hos förvaltningsrätten om det lvu som gjorde att flickan bodde i familjehemmet. Förvaltningsrätten gick på socialtjänstens linje och dömde att LVUet skulle kvarstå och att flickan skulle bo kvar i familjehemmet. Bioföräldrarna överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten. Kammarrätten dömmer till bioföräldrarnas fördel och lvuet upphör. Socialtjänsten överklagar genast till högsta förvaltningsdomstolen, för att få kammarrättens dom ändrad. Men Högsta förvaltningsskolan väljer att inte ta upp fallet.

Bioföräldrarna har redan i kammarrätten varit tydliga med att de vägrade både urinprov och uppföljande kontakt med socialtjänsten. Vilket då gör det omöjligt för socialtjänsten att agera.

När nya orosanmälningar kommer in gör socialtjänsten försök att besöka familjen. De nekas att komma in. Socialtjänsten begär då polisens hjälp för att komma in. När soc och polisen ringer på dörren, är formellt polisens beslut om man med våld ska tvinga sig in eller inte.

Huruvida socialtjänsten ansökt om nya LVU på barnen eller inte vet vi faktiskt inte. Det är domen som är offentlig handling, inte ansökan.

Men jag tror att handläggarna på soc insåg att det skulle behövas extremt konkreta bevis på missförhållande för att få igenom ett lvu i detta läget. Kammarrätten hade ju i det här ärendet totalsågar förvaltningrättens beslut och förbehållslöst dömt till föräldrarnas fördel.
Senast redigerad av Merrybum 2020-03-11 kl. 11:54.
Citera
2020-03-11, 11:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Att det alltid blir tokigt med socialtjänsten är ju för att det nästan bara är en massa efterblivna fittkärringar som tar alla beslut. De "orkar" inte med något strul och låter allt bara fortgå istället.
Ööööö, kolla inlägget precis efter ditt.
Citera
2020-03-11, 12:02
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ööööö, kolla inlägget precis efter ditt.

Jag har dock inte fel oavsett om det inte var socialtjänstens fel i just detta fall.
Citera
2020-03-11, 12:22
Medlem
Familjehemmet planerar en minnesceremoni för Lilla hjärtat. Den ska vara i Vadstena klosterkyrka den 31 mars. Carola kommer att medverka. "Vi önskar att så många som möjligt kan komma" säjer familjehemsmamman i DN.
Citera
2020-03-11, 12:38
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Ja. Precis. Alla beslut som tas gällande barn ska ju gynna barnet på bästa möjliga sätt.
I Sverige har vi synen på att det är för barnets bästa att växa upp med sina biologiska föräldrar. (Varför man nu anser det?) Därför ser man det som barnets rättighet och den rättigheten är väldigt stark. Fast det i slutändan, närdet rör väldigt små barn, mer blir en rättighet för föräldrarna.
I Lilla hjärtats fall så kan hon inte uttala själv vad hon tycker och tänker utan vuxna människor i hennes omgivning ska ta ställning till vad de anser vara bäst för henne.

Jag kan väl däremot anse att lagstiftningen kring LVU rörande små barn borde ändras. Har ett barn blivit omhändertagen och placerad vid väldigt ung ålder (typ nyfödd-5 års ålder) och placeringen har varat en viss tid. Säg 6 månader för en nyfödd eller 1 år för en 5 åring, så bör det anses vara för barnets bästa att stanna i familjehemmet tills barnet är nog stort att kunna yttra sig muntligt kring sin situation och vilja men att man under denna tid har mycket umgänge med sina biologiska föräldrar. Ett nyfött barn behöver sina anknytningspersoner och 1 år för en 5-åring är en lång tid.
Jag kan anse att har man underlåtit sig att ta hand om sitt barn så pass att det blir ett tvångsomhändertagande och en placering som går igenom i både Förvaltningsrätt och Kammarrätt och dessutom kvarstår under väsentlig tid har man förbrukat rätten att kunna ha sitt barn heltid hos sig tills denne är så stor att denne kan yttra sig.
Det här är fullständigt orimligt. En femåring är starkt anknuten till den förälder den har vuxit upp med och ett år i ett familjehem ändrar inte det - särskilt inte som det ska förekomma regelbundna umgängen med föräldern för att inte anknytningen ska skadas. Vårdnadsöverflytt av barn som har placerat efter 3 års ålder (då det är mycket svårt att "overrida" den relation som redan finns till existerande anknytningsperson) ska enbart ske efter flera år och då det är alldeles säkert att barnet inte kommer kunna flyttas hem alls. Du kan inte rimligtvis ha uppfostrat egna barn och tänka att de barnen, vid fem års ålder, skulle bli mer anknutna till en ny familj efter ett år, än till dig som förälder? En femåring är ett förhållandevis stort barn.

Däremot anser jag att placeringar som sker innan barnet fyller ett år som regel ska vara permanenta placeringar, och de som sker direkt vid födseln eller nära inpå ska ersättas med adoption.

Det som är avgörande här är inte om barnet hunnit knyta an till familjehemmet, utan om barnet innan det har hunnit knyta an starkt till sin existerande familj. Om du tror att det är traumatiserande att slitas ifrån sitt familjehem efter ett år måste du ju rimligtvis se att det även är traumatiserande att permanent separeras från sin ursprungsfamilj efter exakt samma tid. Tidsfristerna borde gälla på samma sätt åt båda håll, för det är självklart minst lika traumatiserande för ett barn att separeras från sin ursprungsfamilj som från en fosterfamilj. Större barn, och då räknar jag med alla över tre års ålder, blir djupt traumatiserade av att separeras från sin ursprungsfamilj, saknar dem och lider av att inte kunna återförenas.

Sen bör man självklart styra upp så att barn, efter en placering, har rätt till fortsatt umgänge med fosterföräldrar som de knutit an till. Lösningen borde sällan vara att ett barns kontakt med någon anknytningsperson ska avbrytas helt och hållet.

Citat:
Jag är väl också av den åsikten att har man fått sina barn omhändertagna blir man sällan/aldrig en 100% fungerande förälder igen. Då ska det vara väldigt speciella skäl. Kanske fall där partnervåld resulterar i ett omhändertagande pga att mamman/pappan inte lämnar en våldsam relation men sedan lämnar och skapar ett nytt liv kan vara bra förälder då.
Men är barnet omhändertaget pga missbruk, psykisk ohälsa, vanvård, våld gentemot barnet etc och vården kvarstår under lång tid tror jag sällan/aldrig att föräldrarna blir 100%-iga utan endast "good enough".
Det är en allmänt erkänd uppfattning inom utvecklingspsykologin att "good enough" betyder just tillräckligt bra, och att så länge föräldern är "good enough" så är det där barnet bör vara. Vi kan tacka Winnicott för att ha myntat det konceptet och det vore bra om du inte vanhedrar det fullständigt genom att felanvända det totalt.

Citat:
Det i sig blir en stor skillnad för barnet också. Att komma från ett fungerande familjehem (om man nu ser att barnet hamnar i ett bra familjehem och inte de shitty hemmen som begåe övergrepp etc på barnen) där man har struktur, rutiner, aktiviteter med familjen, sunda värderingar etc och ska tillbaka till biologiska föräldrarna som kanske lider av depression, orken tryter, de är liberala mot droger, kanske har lite mysko vänner som kommer på besök, kanske bipolära med skiftande humör. Familjehemmet kanske äter varierad kost, kanske hemlagad mat etc. Biologiska föeäldrarna kanske är mycket helfabrikat osv. Nu kanske jag låter fördomsfull men i många fall är det nog så.
I Lilla hjärtats fall tror jag definitivt att föräldrarna aldrig blivit 100% fungerande och inte alls höll samma klass som familjehemmet. Dels att bli uopsliten från tryggheten men också att hamna i ett hem som är raka motsatsen till det där man bott flera år är ju det också ett trauma.
Ja, du låter väldigt fördomsfull.

Citat:
Jag vet ett barn som varit placerad i 2 år och placerades vid 6 års ålder och flyttade hem vid 8 år. Detta barn bodde i ett familjehem som var fungerande, skolan funkade jätte bra, det var tryggt och stabilt. Biologiska föräldrarna var i missbruk. Försummade barnet.
Föräldrarna kom sedan med i något program för läkemedelsberoende, har diagnoser som kräver narkotikaklassade mediciner. Olika diagnoser som medför bristande impulskontroll, depressioner etc.
Barnet har det ärligt talat skit hemma. Föräldrarna har inte riktigt förmågan än, men tragglar på med stödinsatser från soc, har stora konflikter kring hur de ska dela på umgänget, är mer eller mindre påverkade pga alla mediciner, orkar inte riktigt med barnet då denne också har diagnos förmodligen ärvd från någon av dem. Barnet kommer försent till skolan. Barnet tycker inte om maten föräldrarna lagar då de inte lagar den på samma sätt som i familjehemmet. Barnet dividerar om regler etc som denne hade i familjehemmet. Vill vara ofta i familjehemmet som nu är kontaktfamilj. Uttrycker att denne inte vill bo med föräldrarna utan bo i familjehemmet etc. Men föräldrarnas rättigheter är störst. Nu tror jag inte detta barn kommer bli så försummad att denna dör, men den bristande omsorgen finns där och kommer förmodligen påverka barnet i vuxen ålder när barnet kanske skulle fått växa upp i familjehemmet.
I detta fall ska självklart barnets uttryckliga vilja väga mycket tungt. Men de flesta placeringar är faktiskt inte långsiktiga placeringar utan den genomsnittliga placeringstiden är ca 6 månader. Att då bygga upp regelverket kring de barn som placeras längst tid riskerar att leda till många negativa konsekvenser för de barn som behöver en kortare placering, vilket alltså är en majoritet av barnen.

Jag förstår att du har många starka känslor kring det här, precis som de flesta av oss har. Men vi har redan haft ett system där barn placerades lättare och blev kvar länge, ofta permanent, i familjehem, och det finns goda skäl till att vi inte gör så längre.
Citera
2020-03-11, 12:51
Medlem
stilichos avatar
Rätt intressant tråd det här. Så vitt jag har förstått är det fortfarande ingen som riktigt vet vad som har hänt barnet men alla är ändå övertygade om att hela systemet har fallerat å det grövsta när det gett tillbaka vårdnaden till de biologiska föräldrarna.

Emotionella argument i all ära men kalla fakta är att barn i samhällsvård (dvs fosterhem) har ungefär fem gånger högre dödlighet än barn som bor hos sina biologiska föräldrar. Kan vara värt att ha i åtanke i en sådan här tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Både jag och en annan användare här(nåt på M) har erfarenheter av folk som tar emot barn just för ekonomisk vinning.
Och för nån som är arbetslös/låginkomsttagare är 15,20 papp extra i månaden mycket pengar. Som skrivet tidigare, skulle vara intressant att se hur många som skulle vilja fortsätta vara fosterhem om dessa summor anpassades efter vad ett barn VERKLIGEN kostar i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag tycker att det skall till en ändring av lagen, adoption i stället för familjehem, många barnlösa står i kö för att få adoptera ett barn.
Inga pengar att tjäna, tvärtom, dock får man ett barn att älska och ta hand om.

Det är många som fört fram att fler omhändertagna barn borde adopteras. Problemet med det är att det inte finns några familjehem som vill adoptera sina barn.

I Sverige är reglerna sådana att familjehem får betalt för att ta hand om andras barn medan adoptionsföräldrar inte får det. Familjehem går alltså miste om betydande summor pengar om de adopterar sina barn. De går också miste om den enkla möjligheten att sparka ut ungen när den börjar bli jobbig (vilket ofta händer i tonåren, det är många omhändertaganden som bryter samman då, oftast för att fosterföräldrarna tröttnar och säger upp placeringen).

Omvänt finns det såklart många människor som vill adoptera ett barn. Men socialtjänsten kan inte erbjuda barn till adoption bara så där. De kan bara erbjuda barn för tillfällig placering. Sedan måste man enligt reglerna ta hand om barnet i tre år innan det kan bli aktuellt med vårdnadsöverflyttning och adoption. De flesta presumtiva adoptionsföräldrar vill rimligtvis inte vänta så länge på att kanske få adoptera ett barn.

Rent hypotetiskt går det att lösa dessa problem. I UK får till exempel fosterfamiljer adoptera sina objekt och ändå behålla fosterhemsersättning. Fosterhemsbarnen blir alltså adopterade enligt konstens alla regler men föräldrarna fortsätter att få betalt från samhället för dem.

Från andra hållet skulle man kunna sätta upp barn från misslyckade hem för omedelbar adoption. Men det har givetvis den lilla nackdelen att det blir i princip obefintlig rättssäkerhet. Alla föräldrar som förlorar sina barn på orättfärdiga grunder skulle få det mycket svårare att få tillbaka sina barn igen. Här bör man tänka på att den stora majoriteten av alla omhändertagna barn kommer tillbaka till sina biologiska föräldrar igen, förr eller senare.
Citera
2020-03-11, 12:57
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Socialtjänsten tar inte ett LVU. De utreder och lämnar till socialnämden. Socialnämden går till förvaltningsrätten, som i sin tur beslutat om LVU.

Det där är möjligtvis sant i en strikt teoretisk bemärkelse. Men det saknar relevans i verkligheten. Socialnämnden klubbar i praktiken bara beslut som redan har skrivits ihop av tjänstemännen. I den ännu verkligare verkligheten gör de inte ens det eftersom fem sjättedelar av alla LVU är omedelbara LVU som inte går genom socialnämnden utan genomförs direkt eftersom det är "bråttom" och först i efterhand underställs nämnden.

Sammanfattningsvis är ditt påstående felaktigt. Det är socialtjänsten som beslutar om LVU och genomför det faktiska omhändertagandet av barnet. Socialnämnden och förvaltningsrätten blandas in först på ett senare stadium. Åtminstone i den stora majoriteten av alla barnomhändertaganden.
Citera
2020-03-11, 12:59
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:

I den här familjen hade socialtnämden ansökt hos förvaltningsrätten om det lvu som gjorde att flickan bodde i familjehemmet. Förvaltningsrätten gick på socialtjänstens linje och dömde att LVUet skulle kvarstå och att flickan skulle bo kvar i familjehemmet. Bioföräldrarna överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten. Kammarrätten dömmer till bioföräldrarnas fördel och lvuet upphör. Socialtjänsten överklagar genast till högsta förvaltningsdomstolen, för att få kammarrättens dom ändrad. Men Högsta förvaltningsskolan väljer att inte ta upp fallet.

Bioföräldrarna har redan i kammarrätten varit tydliga med att de vägrade både urinprov och uppföljande kontakt med socialtjänsten. Vilket då gör det omöjligt för socialtjänsten att agera.

När nya orosanmälningar kommer in gör socialtjänsten försök att besöka familjen. De nekas att komma in. Socialtjänsten begär då polisens hjälp för att komma in. När soc och polisen ringer på dörren, är formellt polisens beslut om man med våld ska tvinga sig in eller inte.

Huruvida socialtjänsten ansökt om nya LVU på barnen eller inte vet vi faktiskt inte. Det är domen som är offentlig handling, inte ansökan.

Men jag tror att handläggarna på soc insåg att det skulle behövas extremt konkreta bevis på missförhållande för att få igenom ett lvu i detta läget. Kammarrätten hade ju i det här ärendet totalsågar förvaltningsrättens beslut och förbehållslöst dömt till föräldrarnas fördel.

Socialtjänsten och formellt socialnämnden kan visst göra ett omedelbart omhändertagande enligt LVU och sedan låta förvaltningsrätten antingen godkänna eller avslå denna.

I detta fallet var det väldigt motiverat då det kommit in nya orosanmälningar och paret öppnade inte dörren och lät socialtjänsten besöka dom.

Ansvar: Socialtjänsten.
Citera
2020-03-11, 13:24
Medlem
meas19s avatar
Text från NT:

NORRKÖPING Den treåriga flickan hade varit död i "några dagar" när hon hittades av polisen. Nu fråntas hennes mor vårdnaden av hennes två syskon.
Fredrik Nygren13:05 | 2020-03-11
Det är förvaltningsrätten i Linköping som beslutat att flickans båda syskon ska tvångsplaceras enligt lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).

I domen framkommer flera detaljer om omständigheterna vid polisens ingripande i slutet av januari.

Det fastslås bland annat att syskonen – varav det ena är yngre än flickan – har befunnit sig i lägenheten under dagarna efter att deras syster hade avlidit.

När föräldrarna greps uppfattades de som påverkade. De testade därefter positivt på "ett flertal droger som inte föreskrivits av läkare".

Syskonen omhändertogs omedelbart efter händelsen.
Citera
2020-03-11, 13:32
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Jag har dock inte fel oavsett om det inte var socialtjänstens fel i just detta fall.
Ett omedelbar ska gälla högst en vecka. Kanske tyckte handläggarna att det skulle vara värre för de tre barnen att rykas upp en vecka får att sedan högst troligt återförenas med sina föräldrar.
Men du, det verkar ju viktigast för dig att gnälla på soc. Så starta en tråd om det. Den här tråden handlar om en liten flikas tragiska död.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där är möjligtvis sant i en strikt teoretisk bemärkelse. Men det saknar relevans i verkligheten. Socialnämnden klubbar i praktiken bara beslut som redan har skrivits ihop av tjänstemännen. I den ännu verkligare verkligheten gör de inte ens det eftersom fem sjättedelar av alla LVU är omedelbara LVU som inte går genom socialnämnden utan genomförs direkt eftersom det är "bråttom" och först i efterhand underställs nämnden.

Sammanfattningsvis är ditt påstående felaktigt. Det är socialtjänsten som beslutar om LVU och genomför det faktiska omhändertagandet av barnet. Socialnämnden och förvaltningsrätten blandas in först på ett senare stadium. Åtminstone i den stora majoriteten av alla barnomhändertaganden.
Sammanfattningsvis är det du skriver dravel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in