2020-03-16, 02:08
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, vi masstestar, då vet vi hur många smittade vi hade för en dag sedan, av de testade, vad gör vi med den informationen, rama in och hänga på väggen, vad ska informationen användas till i praktiken?
Det stora flertalet skulle utgöras av människor med lindriga symptom som nu garanterat håller sig hemma men som annars kanske skulle gått till jobb eller skola som vanligt, åkt kollektivt etc. och smittat ner en massa andra personer!
Citera
2020-03-16, 02:09
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Faktum är fortfarande att det finns korrelation mellan högre dödlighet och lägre smittsamhet. Eller varför får vi inte virus som dödar 50-75% av de som smittas?
Nu är inte detta ett virus i och för sig men pesten är en lämplig kandidat.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Okej, vi masstestar, då vet vi hur många smittade vi hade för en dag sedan, av de testade, vad gör vi med den informationen, rama in och hänga på väggen, vad ska informationen användas till i praktiken?

Om alla sitter i obligatorisk karantän hemma och vi masstestar så kan vi snabbt (ett par veckor) reda ut vilka som är sjuka och vilka som är friska. Alla friska släpps omedelbart ur karantän för återgång till arbete. Resterande släpps ut när de är friska. På så sätt kan vi återstarta landet igen, långsamt och utan risk för smitta. Samt att sjukvården får andas och klara av situationen. "Platta ut kurvan", det hade sparat många liv och mycket lidande. Visst blir ekonomin lidande, men det blir den även om vi inte gör någonting, fast med katastrofala följder.

Edit: undantaget nödvändig personal för att samhället ska fungera - de testar givetvis först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Kunde ej översätta till svenska. Står det något om personen hade någon sjukdom, nedsättning eller något annat som försvagat immunförsvaret? Och hur illa är det för honom?

Nej, han hade ingen underliggande sjukdom eller andra problem.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Varför skulle du sätta ditt liv på det? Är inte insatt, men hur det sett ut för vaccin för tidigare virus/pandemier?

För att bevisa min ståndpunkt om hur svårt det är att ta fram vaccin mot just denna virusfamilj.
Citera
Medlem
Citat:
Kunde ej översätta till svenska. Står det något om personen hade någon sjukdom, nedsättning eller något annat som försvagat immunförsvaret? Och hur illa är det för honom?

"The father and mother of 16-year-old Sehraz from Breda are anxious and stressed. Their son is on a ventilator and is artificially kept asleep in the Erasmus MC-Sophia Children's Hospital in Rotterdam. He was not bothered by underlying health problems, so that the serious consequences of the infection arrive unexpectedly in the family."

Så svaret är nej på första frågan och okänt på den andra eftersom han ligger i intensivvård.
Citera
2020-03-16, 02:10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Om jag fattar det hela rätt, holländska är lite lurigt att förstå. Så var han helt frisk och stark och normal.
Citera
2020-03-16, 02:11
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Nu är inte detta ett virus i och för sig men pesten är en lämplig kandidat.

Ja å jag tänker mig att bakterier även kan leva och föröka sig på döda värdorganismer, vilket inte funkar för virus.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Jaha, då har jag blivit kallad konspirationsteoretiker av trollen härinne i flera veckor, för att jag har skrivit hela tiden att Kina mörkar.
Ingen kommentarer om aftonbladets rubrik idag? Från förnekartrollen som kallade mig det?

""Tig och förstör proverna.
Den ordern fick laboratorierna som upptäckte det nya coronaviruset i Wuhan.
Mörkläggningen beordrades av Kinas nationella hälsokommission den 3 januari."
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lA5m63/forsta-kinesiska-ordern-om-corona-forstor-proverna
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Det är inte vi som chansar. Det finns inte så mycket vi kan göra åt om hur viruset muterar.

Jo det kan vi, förhindra att det sprider sig, genom masskarantän. Väldigt enkelt. Detta visste man redan på medeltiden, varför vet inte du det?
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Förmodligen någon som sprutat desinfektion.

Det lär lukta klorin i många hissar o trapphus i Stockholm numera.

Folk inser plötsligt att dörrhandtag o knappar plötsligt utgör hälsofara.
Citera
2020-03-16, 02:12
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått av vi blir immuna, däremot hävdar jag att empiri talar för att vi sannolikt får immunitet, oklart hur länge. Det innebär att jag kan ha fel, men sannolikast rätt.

Ser du inte skillnad på ditt och mitt sätt att föra fram information har du ett problem, du kommer att ha svårt för att accepteras i en seriös diskussion.

Det finns information ifrån Japan att ett fåtal individer har återsmittats, inte särskilt svårt för dig att söka japan reinfected Corona och gå igenom länkarna och därifrån sedan komma till en egen slutsats om informationen du tillgått är trovärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in