2020-03-15, 20:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moodyfied
Pressträff med Stadsministern om 20 minuter på Regeringens hemsida.
https://www.regeringen.se/

Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Se först här:
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_14marzo%20ITA.pdf

Ingen död med andra ord. Ja, kanske är det så att ingen över 60 läggs in längre i respirator. Innan man tolkar det som att många yngre, FRISKA, individer drabbas hårt så måste vi hålla oss till den data som föreligger. Yngre, friska, drabbas än så länge inte hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Det är fastställt att man kan bli smittad igen! Dvs inte blir immun, de har WHO läkare tillochmed uttalat sig om!
Vilken/ vilka WHOläkare, och var? Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Du kan inte utvinna italienska % eller?

Av underlaget på 1200 döda är:
113 (9,5%) 90+ år gamla
522 (42,27 %) 80-89 år gamla
428 (34,66 %) 70-79 år gamla
98 (7,94 %) 60-69 år gamla
28 (2,27 %) 50-59 år gamla
7 (0,57%) 40-49 år gamla
1 (0,08 %) 30-39 år gamla

Som svar på att unga måste informeras och sluta tro de är odödliga.
Viruset är vidrigt, smittsamt och farligt men dödligt nästan enbart för äldre. Totalt har 36 personer i åldern 30-59 dött, varav 28 är 50-59. 1 under 40 har alltså dött.

Och då är riskgrupper/samsjuklighet inkluderat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
- Endast coronatrådar på flashback
- Endast coronanyheter i tidningarna
- Folktomt
- Domedagskänsla

Ändå tror en del fortfarande att det är lika farligt som en vanlig influensa och att bara 80+ dör.
Citera
2020-03-15, 20:42
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om du slutar strössla halmgubbar som virus kan du väl svara på om du tror vi kommer att se samma dödstal som vid en vanlig influensa hos de länder i Europa som nu ser (och förhoppningsvis lär) av Italien.

Jag menar eftersom du avfärdade detta som en vanlig influensa med ett "gäsp" i ditt senaste inlägg.
Globalt är det säkerligen i partiet med en influensa. Italienarna däremot kan ha förvärrat situationen med sämre vårdkvalité som följd, vilket gett negativa återverkningar i mortaliteten.
Siffrorna är inte anmärkningsvärda egentligen, däremot hastigheten på spridningen.

Jag hoppas på en grundlig undersökning när det blåst över, jag blir inte förvånad om det visar sig att smittade från kina flyg jorden runt redan i november/december 2019.
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag håller inte med dig riktigt men du får ha din åsikt.
Jag tycker i en pandemi skall man vara extra noga.
Det är ju inte varje år det är en pandemi.

Jag är också hemma. Torrhosta, kliar i halsen osv. Haft skiten sedan december och det går över och kommer tillbaka. Under tiden när det är över är jag ute och ränner, träffar massor av folk osv. Nu har jag sagt ifrån ett besök på en arbetsplats, min och chefens överenskommelse och just för att jag har en envis hosta som aldrig går över. För övrigt känner jag mig något så när frisk
För mig är frågan. Hur länge ska jag va hemma, hur skall jag kunna få ta ett prov då jag inte är halvdöd och inte får.
Jag känner så här. Nu skiter jag i det. Det får väl bli smitta då. Man kan ju inte diagnostisera sig själv enbart på symptom.

Luftrörskatarr, händer tusentals varje år, inget att vara rädd för.
Citera
2020-03-15, 20:43
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jepp, glömde att skriva luftburet virus. Hur som helst finns det naturligtvis ingen som har någon säkerställd uppgift om SARS CoV-2 i detta skede. Det är bara trams att skriva om dess egenskaper.

Vad som är sant är att SARS-CoV-2 är precis som ett läkemedel där man ännu ej har gjort djur- eller människoförsök för att ta reda på bieffekter.

Vanliga influensavirus-mutationer bär i princip samma egenskaper år efter år.

Då detta är ett för människan nytt virus vet vi ännu ej bieffekter eller om viruset stannar i kroppen.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Det är helt irrelevant att jämföra coronas dagliga dödsantal med hur många som dör dagligen av cancer. Visst det visar tydligt på "fis i rymden"-statusen hos coronas mortalitet. Men ni som är så pålästa om olika sjukdommar måste väl ändå förstå vikten av att respektera ett helt nytt virus. Det är inget man vill släppa lös i samhället innan man har kunskap. Cancer vet vi myclet om, och har kunnat adaptera oss till under lång tid. Det som komma skall är plötsligt och slår därför hårt på samhället. Det är även högst viktigt att överreagera i förebyggande syfte. Ponera att vi kan plana ut kurvan och viruset inte muterar till mer förödande våg. Visst då kan det argumenteras att det var högst onödigt att offra världsekonomin som vi känner den, på bekostnad av bekämpning. Men eftersom vi inte vet något, så kan det lika väl visa sig vara en investering och högst befogade åtgärder.

Cancer är en utdragen process. Corona är något helt annat.
Citera
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Dåså, tar tillbaka det om media i sånt fall.

Däremot är det konstigt att inte regeringen agerar tuffare och mer proaktivt om man vet om den här grafen, enda sättet att hålla smittningsgraden under sjukvårdkapaciteten.

Vad har Sverige gjort för att hålla nere smittningen? Nada jämförelsevis med andra länder förutom möjligtvis UK. Men där har iaf Boris beordrat sina industrier att bygga respiratorer.

Om du följt presskonferenser så hade du hört att regeringen har bett Getinge och andra bolag inom vårdmaterial hjälpa till.
Citera
Medlem
Verkar som hela världen har stängt in sig. Tomt överallt. Länsat i mataffärerna.

Lite spännande samtidigt som det såklart är lite läskigt. Man vill ju inte att någon man tycker om ska drabbas
Citera
2020-03-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Du kan inte utvinna italienska % eller?

Av underlaget på 1200 döda är:
113 (9,5%) 90+ år gamla
522 (42,27 %) 80-89 år gamla
428 (34,66 %) 70-79 år gamla
98 (7,94 %) 60-69 år gamla
28 (2,27 %) 50-59 år gamla
7 (0,57%) 40-49 år gamla
1 (0,08 %) 30-39 år gamla

Som svar på att unga måste informeras och sluta tro de är odödliga.
Viruset är vidrigt, smittsamt och farligt men dödligt nästan enbart för äldre. Totalt har 36 personer i åldern 30-59 dött, varav 28 är 50-59. 1 under 40 har alltså dött.

Intressanta siffror, var kommer de ifrån?
Citera
Medlem
När man tar sig en rundtur på Internet får man känslan av att det är två typer av människor som går igång extra mycket på det här.

En grupp är alla hardcore preppers som längtat efter att något liknande ska hända ända sedan de bar hem sin första krislåda.

En annan grupp är alla unga klimathysteriker som nu har fått en ny domedagsprofetsia att ägna sig helhjärtat åt. Man blir mörkrädd när man går in på forum där yngre ventilerar sin coronaskräck och hjälps åt att piska upp panikstämning. De verkar helt faktaresistenta och sprider fake news i snabbare takt än vad viruset sprider sig.

Kanske bäst att tillägga att det här inte handlar om vanligt sunt förnuft så alla med en nyanserad och realistisk syn på viruset behöver inte bemöda sig med att gå i taket helt i onödan.
Citera
Medlem
Okej, har missat det tredje officiella (självklart är det många fler) dödsfallet. Var det den kurdiske mannen som flyttades från SÖS till KS och sövdes ner? Vars fru ”Sara” också blev inlagd och de tillsammans hade träffat hundratals människor innan de blev testade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Exakt så går det till här på FB.

Källkritik unge pojk, källkritik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto