2020-03-17, 09:01
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är flockimmuniteten som till slut gör att epidemin dör ut, alla måste inte ha varit smittade för att epidemin ska ebba ut, lär dig lite om epidemiologi innan du ger dig in i en vetenskapstråd.

Myndighetens arbete går ut på att dämpa R värdet så att färre är sjuka samtidigt.

Flockimmunitet är när en tillräckligt stor del av befolkningen är immuna (ofta genom vaccination) vilket innebär att dessa inte kan sprida smittan. Du kan givetvis minska S i SIR-modellen genom flockimmunitet men du kan även göra det genom att isolera folk från varandra och därmed döda smittan. Man behöver inte smitta ned hela befolkningen bara för att man inte har ett vaccin. Bli inte som Anders Tengele.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Det är flockimmuniteten som till slut gör att epidemin dör ut, alla måste inte ha varit smittade för att epidemin ska ebba ut, lär dig lite om epidemiologi innan du ger dig in i en vetenskapstråd.

Myndighetens arbete går ut på att dämpa R värdet så att färre är sjuka samtidigt.

Då rumsterar Anders T Mengele om på schackbrädet med sin pjäser. Han vill få fart på det, öppna gränser, fritt att flyga. Han vill begränsa lite uppmanar "åk inte till Italien".
Sedan går allt väldigt mycket fortare än önskvärt. Alla länder tar i mer, EU stänger gränserna och då vill A. T. Mengele inte ha ut 70-åringarna på stan och man ska jobba hemifrån.

Nu har han bara ett drag kvar att stäng skolorna. Spika igen dörren hos de obstinata gamlingar som dristar sig ut för att köpa en sista liter mjölk.
Citera
Medlem
Jag tror att presskonferensen kl 09:45 kommer ge oss beskedet att Sverige stänger alla högskolor och universitet samt gymnasieskolor i Stockholmsområdet.

(Vilket är ett spel för gallerierna såklart.)
Citera
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du måste välja. Massdöd eller kraschad ekonomi. Och inställd allsvenska.

Immunitet utan att krascha sjukvården kommer ta många, många år.
Om alla från riskgrupperna skulle stryka med, hur många pratar vi om?
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Fy fan, kan riktigt känna ångesten du måste uppleva. Är detta i Stockholm?

Nope, en stor stad i Danmark som borde vara huvudstad i Skåne som börjar med K och slutar med öpenhamn.

Nej men, alltså min granne är en sån gammal bandit som åker på bodega varje dag och röker (typ A-lag). Så man är ju van vid hur han låter. Dock så låter det verkligen inte bra just nu. Han hostar inte så ofta men när han gör låter det hemskt.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Vi är många som inte tvekar att rycka ut även om situationen är riskabel/potentiellt dödlig. Jag är i riskgrupp själv, men jag kan lätt samordna hjälpinsatser hemifrån medan folk som är symptomfria kan handla och lämna saker vid dörrar osv. Givetvis med relevanta säkerhetsåtgärder - tvätta händerna, använd engångshandskar, ta inte i hand, ta inte på handtag med händerna, peta dit inte i ansiktet och allt det där andra.

...sluta andas tills du är hemma igen???

Jag vet att media och myndigheter försökt att dränka informationen att det är luftburet, men så är det ju faktiskt.
Schysst att du kan samordna allt hemifrån. Då behöver ju inte du gå ut iallafall.
Citera
2020-03-17, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ta medicinen..... å varva ned..... Har inte sett en enda länk från dig...
Du häver bara ur dig skit utan källor och angriper andra i tråden...
Ta partiboken och dra....................

Slut på argument... "color me surprised"...
Det behövs inte länkar för att ägna sig åt enkel deduktiv diskussion men det är ju svårigheten du har, bland annat.
Citera
2020-03-17, 09:03
Medlem
Covids avatar
Nä, det innebär i så fall att man snabbt tar till sig rön från Imperial college. Oväntat, men bra. Trodde jag inte om en sosseregering.

Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jag tror att presskonferensen kl 09:45 kommer ge oss beskedet att Sverige stänger alla högskolor och universitet samt gymnasieskolor i Stockholmsområdet.

(Vilket är ett spel för gallerierna såklart.)
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hur fungerar drogmarknaden i sthlm nu? Går det få tag i olika droger?

Den marknaden stänger inte i första taget, så oroa dig inte för det du.
Citera
Medlem
Citat:
Om man medvetet vill få folk smittade hade man inte uppmanat folk med symptom att stanna hemma, det är direkt kontraproduktivt, din logiska slutledningsförmåga är inte direkt imponerande.
Tyvärr såg man inte till att återvändande från riskområden höll sig i karantän, utan de fick gå till jobbet och skolorna som vanligt. Det sas inte heller vara troligt att bli utsatt för smitta om man åkte kollektivt... Och barn kunde varken smitta eller bli sjuka...
Med all denna desinformation i minnet så är det ju inte så konstigt om man blir något misstänksam!
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Den ursprungliga utsagan var att 100% av de smittade blir återinfekterade. Det är lika illa med 20% iofs. Det var det jag svarade på.
Min följdfråga som kvarstår är; Hur får man "kontroll" på något som inte försvinner?
Du svarade med åtgärder som inte hjälper i den situationen. Nu är du ännu luddigare, "återhämtade till hösten"? Inte om folk blir återinfekterade, "no way Jose"...

Vi vet inte hur det faktiskt ser ut än men visst, ponera att en viss procent blir återinfekterade. Då är egentligen den enda vägen ut vaccin. Och är det så kommer den ekonomiska utgången bli fullständigt katastrofal.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Flockimmunitet är naturens gång, jo det finns vetenskapligt stöd för det, knappast ett experiment.

Jag tänker inte hänvisa till bevis för mitt påstående den här gången, ty det här är grundskolenivå på kunskaperna.

Förklara flockimmunitetsprincipen för HIV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in