2020-03-16, 01:09
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Kanske det blir bättre om man köper en globalfond istället för usa aktier. Men jag vill inte att kineser ska ha mina pengar eftersom dom skapar virus
Globalfonder brukar vara kraftigt viktade mot USA.

Avanza Global har mer än 63% i USA.
Citera
2020-03-16, 01:26
Medlem
Knugen37s avatar
Kaoset kommer att komma till USA i början av kommande vecka. Fick reda nyss av en som jobbar för gov att viruset har spridit sig i min delstat och att de håller ett möte med guvernören imorgon. Lokala sjukhus börjar få akut brist på material och man har bett om federal hjälp (detta i en delstat som inte ansetts vara hårt drabbad) . Kommer att troligtvis bli väldigt mycket striktare restriktioner för hur man får röra sig. Som jag skrev för några dagar senare är mörkertalet här i USA extremt stort och folk handlar redan nu irrationellt och kaosartat. Kommer att komma ut hur det ligger till under kommande dagar och allting kommer gunga ännu mer.
Senast redigerad av Knugen37 2020-03-16 kl. 01:34.
Citera
2020-03-16, 01:29
Medlem
Citat:
Aa det stämmer nog. Men jag gillar inte kineser. Varför kan dom inte äta normal mat. Finns ordet hygien i deras konstiga och fula språk.
Dom borde öppna ögonen mer och se vad dom har ställt till med nu

Det lyser inte högskolepoäng om dig när du generaliserar så om 1.4B människor och världens största språk.

Sen att marknaden i Wuhan inte hade fått toppbetyg av livsmedelsverket är en annan sak.
Citera
2020-03-16, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olva
Det lyser inte högskolepoäng om dig när du generaliserar så om 1.4B människor och världens största språk.

Sen att marknaden i Wuhan inte hade fått toppbetyg av livsmedelsverket är en annan sak.

-Det finns olika sätt att tysta ett troll och ditt var bra,fina stilpoäng.
När vi ändå avhandlar Kina så ställer jag frågan vad ni tror om JP Morgans Chinafond.
Citera
2020-03-16, 02:34
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Ni småfiskar är så roliga att titta på. Veckan som kommer blir så blå som den kan bli. Nu när ni alla paniksålt kommer storspelare in och köper upp och triggar igång fomo hos er alla. Glad att jag tog bull-positioner i fredags. USA stängde med en episk rush uppåt och ni tror att börsen blir röd pga corona..

Tragiskt.
Aj fan. Hoppas du inte köpte för mycket pengar.
Citera
2020-03-16, 02:40
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Silver är väl inte gångbart i kristider.
Mitt svar är ett bestämt Nja.

Silver har industriella användningar så i den bemärkelsen är det allt annat än kontracykliskt. Samtidigt så är det en klassisk ädelmetal, som använts i mynt i tusentals år. Historiskt har den följt guldet relativt väl över tid men är i ett historiskt perspektiv undervärderade gentemot guldet senaste åren.

I en börskrasch håller jag hellre silver än aktier och ev. hellre silver än SEK. I en hyperinflation håller jag hellre silvermynt (fysiska) än aktier och SEK. Men jag erkänner lätt att det inte är självklart viken position man ska ta i silver just nu i. Tar jag en imorgon blir det dock kort men vi får se vid öppning.
Citera
2020-03-16, 02:57
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Aa det stämmer nog. Men jag gillar inte kineser. Varför kan dom inte äta normal mat. Finns ordet hygien i deras konstiga och fula språk.
Dom borde öppna ögonen mer och se vad dom har ställt till med nu

Jo, men det kommunistiska systemet verkar ju ha klarat den här krisen mycket bättre än kapitalismen i väst. Nu kommer våra kapitalister att lägga sig på rygg och be pappa staten om pengar. Och det kommer dom och få också. Gratis. På skattebetalarnas bekostnad. En del kallar systemet kapitalism. Snarast är det frågan om ett bidragssystem.
Citera
2020-03-16, 07:32
Medlem
Huvudsakligen likvida medel, korta obligationer i flera valutor just nu. Köper dippen om några veckor och går till ska in i samma bolag. Stabil utveckling och bra kassaflödeseffektivitet är viktigt.
Citera
2020-03-16, 07:57
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jo, men det kommunistiska systemet verkar ju ha klarat den här krisen mycket bättre än kapitalismen i väst.

Hej,

En diktatur som Kina kan peka med hela handen i en situation som denna utan någon större hänsyn till enskilda människor, det kan vara positivt jämfört med en öppen och individfokuserad demokratis verktyg. Samtidigt vet vi bara vad Kina väljer att kommunicera, actual är sannolikt något annat.
Citera
2020-03-16, 08:03
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Omg du har rätt! Fan jag säljer på en gång. Den har seb och nordea ser jag nu. Herregud vad har jag gjort. Vilken idiot jag är

Lugna dig. Det är 2000 spänn det handlar om.
Citera
2020-03-16, 08:35
Medlem
JoeBidens avatar
Om 25 minuter smäller det! Fan, önskar att man vågat vara mer likvid tidigare, nu är det c.a. 60% aktier och aktierelaterade fonder i portföljen. Sen är det så svårt att hålla i sina likvida medel, för man vill ju så gärna köpa i varje dip/krasch...
Citera
2020-03-16, 09:03
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Seriöst vem fan bryr sig om sveriges lilla fjuttbörs. USAs börs dikterar vår. USA stängde +10%, då ska Sveriges öppna +5% Kan gå ner sen mot dagen bara för att sedan studsa upp när USA öppnat blått. FED har pumpat in 1,5 biljoner dollar(trillions) och ska pumpa in 5 biljoner till. Börsen kommer repa sig. Manipulativt och osunt? Javisst. Men den återhätmar sig nu. Kan dock bli fritt fall senare om den börjar falla EFTER Feds QE

Nu får vi se om vi slutligen kan sätta en loser-stämpel på dig och ditt predikande eller inte, ska bli intressant. Första kraschen och du ska bli rik? Vi som varit med några fler krascher och är lite lugnare i skinnet inser att denna kris knappt har börjat, marknaden blir dock bara mer och mer hysterisk vilket leder till snabbare och mer drastiska åtgärder så vi kommer se en bucklig resa neråt ett tag nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in