Citat:
Ursprungligen postat av
Annvian
Oj. Tappade fokus så snart jag kom hit. Ber om ursäkt på förhand om jag missar att du skriver annat senare... ”Det finns inte några familjehem som vill adoptera sina barn.” Baserat på vilken granskad undersökning då? Jag vet att det både finns de som vill (även utan ersättning) och har gjort.
Jag tror inte att alla familjehem är fantastiska och bara ser ur barnets perspektiv. Jag kan tänka mig att det finns de hem som gör det av ekonomisk anledning. Men att mena att det är en vedertagen sanning att samtliga (det finns INGA) familjehem inte vill adoptera placerade barn är inte sant.
Är du autist? Annars förstår jag inte varför du läser en text i ett samhällsvetenskapligt ämne bokstavligt. Normalbegåvade människor förstår att begreppet
inga i en sådan här kontext ska tolkas som försumbart få.
Socialstyrelsen har gjort en undersökning om fenomenet som visserligen är från 2014 och därför en aning daterad:
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2014-3-11.pdf
Där kan man bland annat läsa att 2012 var 9181 barn placerade i familjehem. Av dessa adopterades 9, ganska exakt en promille. Det krävs inte mycket avrundning för att räkna detta som inga. Nu är förstås långt ifrån alla placerade barn relevanta för adoption. Men samma år gjordes 246 vårdnadsöverflyttningar, vilket i praktiken är detsamma som ett klartecken för adoption. Bara en bråkdel av dem blev adopterade, vilket rapporten förklarar med motstånd från familjehemmen som (sid 50) är oroliga för att " ekonomiskt och annat stöd av socialtjänsten" ska försvinna.