2020-03-15, 23:01
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Många tänker nog som oss och jag är övertygad om att upploppen och kaoset kommer i coronans fotspår. Inte minst när maten tar slut för nysvenskarna ute i förorten samtidigt som folk dör dom flugor pga vårdkollspsen. Jag hatar normalt sett nysvenskar men jag kan i ett sådant läge sluta tillfällig vapenvila och göra gemensam sak
Icke kamrat. Vi skall äta allt & alla.
Inga undantag.

Jag måste dock säga att så som läget ser ut nu, jag ger Covid-19 en allomfattande dödlighet på under 1%, så kommer det inte att resultera i sådant allvar. Men man vet aldrig!
Citera
2020-03-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
100%. Jag tar någon som vill ta det säkra före det osäkra alla dagar i veckan. I det här fallet är det Joacim Rocklöv eller Björn Olsen. Anders Tegnell lyssnar varken på sina jämlikar i Sverige eller på WHOs ordförande. Han tycks vilja skapa kaos och oreda, alternativt så förstår han inte bättre.

1. Tegnell lyssnar inte på varken Rocklöv eller Olsen, två personer med ytterst goda kunskaper om virusspridning.

2. Tegnell lyssnar inte på WHOs rekommendationer.

3. Tegnell struntar i princip i alla de åtgärder som våra europeiska grannländer beslutat om.

4. Både Kina och Italien har varnat Sverige för bristande åtgärder.

Varför tror sig Anders Tegnell veta bättre än alla andra människor, t.o.m. folk som är lika kunniga i ämnet?

För mig så ringer alarmklockarna. Alla varningssignaler finns där och jag vill inte att vi hamnar i ett läge där sjukvården behöver välja vilka som ska få leva och dö.

Har någon startat en namninsamling för att avsätta Tegnell? Jag börjar bli genuint orolig att han kör Sverige i botten om det fortsätter så här.

Olsen är inte hans jämlike i de här frågorna. Han är en väldigt framstående forskare, men det handlar om virusets egenskaper, och inte om samhällsberedskap och de åtgärder man ska ta till för att bromsa eller hindra spridning etc.

Rocklöv är väl hans jämlike möjligen. NHS har dock samma uppfattning som Tegnell i de här frågorna och de tillhör de ledande på epidemiologi. WHO är kraftigt kritiserat. Inte minst angående sitt påstående gällande 3,4% dödlighet vilket de fått äta upp.
Citera
2020-03-15, 23:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ok men staten borde tömma de privata sjukhusen på sjukvårdsmaterial.

Det är nog begränsat. Det hade varit bättre om staten satt press på regionerna så att de inte nedmonterat sjukvården som nu är fallet.
Citera
2020-03-15, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IzQn
Källa? Antibiotika biter så vitt jag vet inte på virus.

Däremot kan antibiotika hjälpa vid bakteriella infektioner i tex lungorna som är/kan vara en följd till lunginflammation/corona så vitt jag vet

Antibiotika hjälper inte mot lunginflammation orsakat av Coronaviruset.

Den är orsakad av virus inte bakterier.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lunginflammation#Virus
Citera
2020-03-15, 23:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Dusseldoft i Tyskland stänger all kollektivtrafik från imorgon
Delstaten Vermont i USA stänger alla skolor
Delstaten Ohio stänger alla restauranger och barer

I Sverige: Statsepidemiolog Anders Tengil petar sig i näsan, hostar i händerna och säger att inga åtgärder är nödvändiga. Alla andra länder är dumma.
Citera
2020-03-15, 23:04
Medlem
Intressant data (med grafer och kartor) från Italien. Kika gärna på länken (engelska)

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_15marzo%20ENG.pdf

Dödsfall per åldersgrupp samt mortalitet (inom åldersgruppen)

0-9 år 0 döda 0%
10-19 år 0 döda 0%
20-29 år 0 döda 0%
30-39 år 4 döda 0,3%
40-49 år 10 döda 0,4%
50-59 år 43 döda 1%
60-69 år 139 döda 3,5%
70-79 år 578 döda 12,5%
80-89 år 694 döda 19,7%
90 år> 156 döda 22,7%

En annan bra länk från Italien är det italienska civilförsvarets karta:

http://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/b0c68bce2cce478eaac82fe38d4138b1

Än så länge verkar karantänen fungera hyfsat i alla fall. Klustret är fortfarande starkt koncentrerat till samma område där utbrottet började.
Citera
Medlem
Hur lång tid kommer corona viruset drabba sverige ? Någon månad eller är det flera månader ?
Citera
Avslutad
Varnar för vaga symtom vid corona;

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/na7rom/arild-33-er-coronasmittet-naa-advarer-han-mot-de-subtile-symptomene
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Antibiotika hjälper inte mot lunginflammation orsakat av Coronaviruset.

Den är orsakad av virus inte bakterier.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lunginflammation#Virus
Ungefär det jag skrev alltså

Edit: nu är jag med, tack för info!

Edit 2: har du någon bättre källa? Står inget om just det i din länk
Senast redigerad av IzQn 2020-03-15 kl. 23:09.
Citera
2020-03-15, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teren
100%. Jag tar någon som vill ta det säkra före det osäkra alla dagar i veckan. I det här fallet är det Joacim Rocklöv eller Björn Olsen. Anders Tegnell lyssnar varken på sina jämlikar i Sverige eller på WHOs ordförande. Han tycks vilja skapa kaos och oreda, alternativt så förstår han inte bättre.

1. Tegnell lyssnar inte på varken Rocklöv eller Olsen, två personer med ytterst goda kunskaper om virusspridning.

2. Tegnell lyssnar inte på WHOs rekommendationer.

3. Tegnell struntar i princip i alla de åtgärder som våra europeiska grannländer beslutat om.

4. Både Kina och Italien har varnat Sverige för bristande åtgärder.

Varför tror sig Anders Tegnell veta bättre än alla andra människor, t.o.m. folk som är lika kunniga i ämnet?

För mig så ringer alarmklockarna. Alla varningssignaler finns där och jag vill inte att vi hamnar i ett läge där sjukvården behöver välja vilka som ska få leva och dö.

Har någon startat en namninsamling för att avsätta Tegnell? Jag börjar bli genuint orolig att han kör Sverige i botten om det fortsätter så här.
Regeringen får naturligtvis ta del av allas synpunkter. Dessutom är det betydligt fler än Tegnell som arbetar på Folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-03-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Hur lång tid kommer corona viruset drabba sverige ? Någon månad eller är det flera månader ?

Handlar väl snarare om något år minst.
Citera
2020-03-15, 23:06
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Alla som utsätts för ett virus blir inte smittade. Det är ju inte så att om 30 personer sitter i ett rum med en smittad så blir alla 29 smittade efter det.

Det påstår jag inte heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in