2020-03-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Företag varslar just nu pga att de inte får tag i delar eller för att marknaden för deras produkten blivit kall pga pandemin eller påverkats av börsraset. Det står om det i tidningarna varje dag. I Västsverige har15% av företagen antingen varslat eller funderar på varsel. Konkurser kan vara på g. 95% av företagen i den regionen har vidtagit åtgärden pga den förändrade marknaden och börsraset. Det är förmodligen liknande i andra regioner i landet.

Wut...är de efterblivna eller som tror att det här är permanent?

Eller vilka sorts företag är det som varslar?
Inte fan avskedar en arkitektfirma flera anställda bara för att ett virus härjar, då får de ju antingen jobba hemifrån eller ta ut sjuk/semesterdagar
Citera
2020-03-15, 16:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttrakad90
Wut...är de efterblivna eller som tror att det här är permanent?

Eller vilka sorts företag är det som varslar?
Inte fan avskedar en arkitektfirma flera anställda bara för att ett virus härjar, då får de ju antingen jobba hemifrån eller ta ut sjuk/semesterdagar

De företag som helt tappat kunder eller ser ett rejält tapp.

- Bussbolag, flygbolag, taxibolag
- Restauranger, barer och nattklubbar
- Teatrar, biografer och övriga företag kopplade till nöjesbranschen
- Hotell och företag kopplade till konferensbranschen
- Reseföretag

Har man inga kunder är det svårt att driva ett företag. Man behöver få in pengar till hyra, löner, skatter och övriga omkostnader. Ett effektivt sätt är att dra ner på personalkostnaderna, dvs varsla och sen hoppas på att man lyckas hålla ut till viruset lugnat ner sig och folk kan börja nyttja ens tjänster.

Andra berörda företag är såna som tillverkar saker som behöver delar från andra länder. Dessutom har de inte lika många kunder eftersom flertalet drar åt svångremmen i kriser.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2020-03-15 kl. 16:02.
Citera
2020-03-15, 19:36
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.

Gå med i en a-kassa så får du 365 kr/dag om du uppfyller ett arbetsvillkor. Det blir ca 8000 kr och skatt på det ca 7000 kanske? Uselt men bättre än ingenting.
Citera
2020-03-15, 20:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
jobbar inom hrf och är ej medlem i a-kassa.. jag börjar misstänka att stället jag jobbar på stängs snart och även min anställning då.. är det försent att fixa a-kassa nu på måndag? Vissa säger att man måste vara medlem minst 1 månad? Någon som har koll..? Finns det något annat alternativ för att få inkomst tillsvidare..? Har hört att om man har röda dagar/ semesterdagar så har man rätt att ta ut dem? Stämmer det? Tacksam för svar.

Tror du ska vara medlem minst 6 månader innan du får rätt till a-kassa. Hur länge har du jobbat på stället?
Citera
2020-03-15, 21:39
Medlem
Kosmos.s avatar
A-kassan kommer ta slut illa kvickt om systemet överbelastad som det nu kommer att göra. Säg landet får en tillfällig arbetslöshet på 25%. Då fungerar inte systemet längre. Systemkollaps.
Senast redigerad av Kosmos. 2020-03-15 kl. 21:48.
Citera
2020-03-15, 21:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
A-kassan kommer ta slut illa kvickt om systemet överbelastad som det nu kommer att göra. Säg landet får en tillfällig arbetslöshet på 25%. Då fungerar inte systemet längre. Systemkollaps.

A-kassorna är uppbackade av staten om kassornas pengar skulle ta slut. Men givetvis funkar detta inte hur länge som helst, för då tar statens pengar till slut slut också. Såvida inte staten trycker mer pengar och orsakar hyperinflation.

När det gäller TS fråga, så bör TS gå med i A-kassa snarast möjligt. Och hoppas på att inte bli arbetslös inom sex månader. (Eller om det nu är tolv, väldigt länge sedan jag läste villkoren, säkert tjugo år sedan eller liknande).
Citera
2020-03-15, 22:25
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kommer ju bli ett helvete för alla snart som inte är med i A-kassan. Har ni era hus och bilar oxå oförsäkrade eller 🙄

Det beror helt på i vilken situation man befinner sig i. Är man nyanställd och jobbar på ett litet företag så är det kanske inte så smart att inte vara med i A-kassan. Själv är jag inte med i A-kassan men har jobbar inom ett stort företag och har snart varit där i 40 år så jag är inte orolig.
Citera
2020-03-15, 22:49
Avslutad
A-kassa? Skaffa ett nytt jobb istället. Vården skriker efter folk i vanliga fall och det kommer bli ännu mer nu. Sök personlig assistent eller på ett ålderdomshem.
Citera
2020-03-15, 23:22
Medlem
Skullknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
A-kassa? Skaffa ett nytt jobb istället. Vården skriker efter folk i vanliga fall och det kommer bli ännu mer nu. Sök personlig assistent eller på ett ålderdomshem.
Ålderdomshemmen har väl stängt ner för besökare? Frågan är om de tar in ny personal då?
Citera
2020-03-16, 00:04
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Gäller nog inte alla a-kassor eftersom arbetslösheten kommer att variera för olika yrken och branscher. Men blir det riktigt långvarigt dras alla med utan samhällsstöd.
Citera
2020-03-16, 00:18
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
De företag som helt tappat kunder eller ser ett rejält tapp.

- Bussbolag, flygbolag, taxibolag
- Restauranger, barer och nattklubbar
- Teatrar, biografer och övriga företag kopplade till nöjesbranschen
- Hotell och företag kopplade till konferensbranschen
- Reseföretag

Har man inga kunder är det svårt att driva ett företag. Man behöver få in pengar till hyra, löner, skatter och övriga omkostnader. Ett effektivt sätt är att dra ner på personalkostnaderna, dvs varsla och sen hoppas på att man lyckas hålla ut till viruset lugnat ner sig och folk kan börja nyttja ens tjänster.

Andra berörda företag är såna som tillverkar saker som behöver delar från andra länder. Dessutom har de inte lika många kunder eftersom flertalet drar åt svångremmen i kriser.

Första vågen finns där, bromsar man det inte påverkas andra företag. Ex. de som blev av med jobben ville köpa ny tv/telefon/vitvaror/bilar/cyklar. Då minskas deras försäljning också och de börjar sparka folk och misären är total.
Citera
2020-03-16, 06:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Lyssna INTE okritiskt på de som skrivit att du ska söka medlemskap (egentligen ansöker man om anslutning när det gäller Alfakassan, inte medlemskap) i Alfakassan. Ring Hotell- och restauranganställdas a-kassa och fråga hur lång handläggningstid de har, och välj den som har kortare handläggningstid. Ingen av dem är någon vinnare om man ser till handläggningstid, jämfört med en del andra a-kassor, men det är onödigt att välj Alfakassan om den är ännu sämre än HRAK.

Du hittar alla a-kassor här och kan jämföra (scrolla ner)
https://www.sverigesakassor.se/

För övrigt, läs på om ersättning och annat på valfri a-kassas hemsida och på Sveriges a-kassors hemsida, som jag länkat till ovan. Du har fått mycket felaktig info i tråden, så läs på själv. Återkommande, i den här tråden och andra, är påståenden om att Alfakassan har andra regler än övriga a-kassor, vilket är helt fel. Lika fel är det vanliga påståendet att olika a-kassor har olika regler. De lyder samtliga under samma regelverk, främst lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in