2020-03-15, 21:46
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Viruset har begränsad livslängd om det inte hittar nya människor att infektera. Genom att sätta alla i wuhan i karantän i månader och övervaka gatorna med drönare kan man definitivt eradikera ett virus - även om man inte "hittat" alla sjukdomsfall.

Konversatinen denna post är en del av hadlar om andelen dödsoffer, dvs coronas dödlighet. Ditt svar passar inte i den kontexten.
Citera
2020-03-15, 21:46
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolsittaren
:Tegnell
- "Vi vet inte" .. "Vet inte" .. "Det vet vi inte"

"Och därför skall vi inte göra något förrän vi vet med 100% säkerhet. Allt annat är onödiga preventiva åtgärder"
Citera
2020-03-15, 21:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Sverige ligger 2-4 veckor efter Italien enligt professor Rocklöv i Agenda.

Då har vi tid att reagera.
Citera
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skrev fel, menar givetvis 3000 döda, det kan vi skratta åt, haha.

Åter till frågan, hur fort når vi 3000 döda tror du?

3000 döda, inte en blekaste. Tror vi är någonstans runt 3 veckor bakom Italien. Speciellt med tanke på bristande insatser från staten och myndigheter. Den här passiviteten kommer inte ta lång tid att visa sig.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Garanterat de som skriker att ”det inte är värre än en influensa”.

Garanterat inte, för den som säger att det inte är värre än influensan menar att influensan är svår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Sverige ligger 2-4 veckor efter Italien enligt professor Rocklöv i Agenda.

Gott.
Man har full koll på läget med andra ord och agerar därefter.

Känns skönt.
Som i inlägg tidigare - Det känns mycket bra att Sverige och UK mer eller mindre kör sitt eget race. Ett UK med London i Europas näst största stad. Ett av världens mest inflytelserika länder.
Där kör man på relativt som vanligt. Precis som här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
"En man i Nederläderna har gått runt och avsiktligt hostat i folks ansikten i en cafékö i staden Den Bosch, skriver tidningen Eindhovens Dagblad. Han ska samtidigt ha ropat "corona, corona".

Mannen greps senare av polis."

Intresserad av vad det är för typ av folk som kommer köra detta beteende

Kanske en corona-smittad islamist/terrorist? Ett nytt sätt att sprida skräck bland "de otrogna".

"Corona corona, Allahu akbar"
Senast redigerad av BourbonStreet 2020-03-15 kl. 21:54.
Citera
2020-03-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
På vilket sätt har jag missförstått, förklara gärna!

Har du över huvud taget koll på vad jag var skeptisk emot från början

Jag diskuterade med en snubbe som inte har någon aning om vad statistik är, sen kommer du in och ifrågasätter mig, vilket får mig att tänka att du inte heller har en aning om vad statistik är.

Ungefär där befinner vi oss i nuläget.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Ett infleunsa virus som är lite svårare än normalt. pga att vaccin saknas.

Och snart kan Sverige stå med 500 000 - 1 000 000 arbetslösa.
På några veckor.

P.g.a. att regeringar världen över försöker stoppa något som inte går att stoppa.
Viruset kommer att cirkluera minst 1,5 år.
Det går inte att gömma sig.

P.g.a. massmedias skrämselpropaganda.

Jag lider med alla dem som byggt upp företag som nu kraschar.
Med alla de miljoner världen över som blir arbetslösa.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag vill bara påminna om hur snabbt allt gått.

Den 29 februari så hade vi 12 bekräftade fall av covid-19 i Sverige. Idag ligger vi på 1024

Citat:
1 new case in Sweden, bringing the total to 12 in the country: 5 in Västra Götaland, 3 in the Stockholm region, 2 in the Jönköping Region, 2 in the Uppsala Region.

https://www.worldometers.info/coronavirus/feb-2020-news-updates-covid19/

Hur hemskt och jobbigt detta än är: Någonting liknande har dock ingen upplevt sedan spanska sjukan, om man också tar hänsyn till isolering av olika länder, nedsläckningar och karaktärer. Allt har hänt rekordsnabbt och ändå kan det hela dra ut på tiden. Ingen vet hur länge, kanske flera år. Det är väl därför detta känns så fängslande. Dessutom har var och ens liv, naturligtvis mig själv också, blivit direkt påverkat.

Bara för en vecka sen så var jag på väg hem ifrån en Dimash-,konsert i Riga. Nu känns allt sådant som en utopi!
Citera
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Breaking ‼️‼️‼️

20:18

14 OUS-ANSATTE SMITTET

1081 ansatte ved Oslo universitetssykehus i karantene på grunn av enten nærkontakt med en coronasmittet eller reise i utlandet. 14 ansatte er så langt bekreftet coronasmittet, skriver OUS i en pressemelding.

– Det store antallet ansatte som er smittet eller i karantene utgjør en stor utfordring for driften av sykehuset og vår evne til å yte forsvarlig helsehjelp, sier administrerende direktør Bjørn Atle Bjørnbeth i pressemeldingen.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e6e7f908beb03001134adc8?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdogne

Breaking ‼️‼️‼️

- I tillegg forsvinner nå muligheten til å leie inn vikarer fra andre land. Dette gjør at vi må løse utfordringene internt og omdisponere personell til andre oppgaver. I enkelte tilfeller vil det bli nødvendig å fravike karantenereglene og be ansatte som er satt i karantene, men som ikke har symptomer, om å komme på jobb likevel. Hensynet til å yte forsvarlig helsehjelp og sikre liv og helse må gå foran karantenereglene. Alternativet er å ikke kunne yte pasientene den helsehjelpen de trenger, sier Bjørnbeth.

- Vi har mulighet til å gjøre unntak fra karanteneplikten, og må i hvert enkelt tilfelle vurdere hvordan vi best skal klare å opprettholde et forsvarlig helsetilbud og ha tilstrekkelig personell på jobb. Dette er vårt ansvar, avslutter Bjørnbeth.

https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/krevende-bemanningssituasjon-14-smittede-ansatte-og-1081-i-karantene
Citera
2020-03-15, 21:49
Medlem
Kalksalpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Jag gav min mor rekommendation att sluta gå till jobbet de närmaste veckorna då osäkerheten kring hur läget kommer se ut framöver är stor. Hon jobbar på en förskola i Stockholm och åker till jobbet via kollektivtrafiken. Hon är 60+ med vad jag skulle beskriva som en generellt sämre hälsa för sin ålder (övervikt, allergier och blir ofta sjuk).

Min misstanke är att skolorna i Stockholm kommer stänga om utvecklingen fortsätter i samma takt som nu oavsett. Det är inte en fråga om, utan när. Skolorna har redan början förbereda sig för denna eventualitet och påsklovet är runt hörnet. Att avvakta beslut från skolan eller regeringen och agera nyttig idiot känns som en onödig risk att ta för någon med hennes hälsotillstånd. Det är bättre att låta en yngre vikarie ta denna risk eftersom deras förutsättningar är bättre om de skulle smittas.

I bästa fall har jag fel, men kostnaden för det är försumbar relativt det pris som hon skulle kunna betala vid smitta. Om några veckor kommer vi veta bättre hur läget ser ut. Är jag hysterisk?
Du kan mycket väl ha räddat hennes liv med det rådet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in