2020-03-15, 18:23
Medlem
HeroesSilencios avatar
Sverige står inför en total systemkollaps. Det här lilla viruset kommer sannolikt ställa till det ordentligt.
Om det pågår en månad och sedan lugnt ner sig är det stor chans till en hyfsad återhämtning, två månader då börjar det flaggas för katastrof och tre månader så är det total katastrof med en kommande systemkollaps till följd.

Ingen vet hur det kommer påverka den redan stabila fastighetsmarknaden, men ponera att det blir en större arbetslöshet som drabbar hushållen hårt. Då kommer det bli en större bostadskrasch, i Stockholm där marknaden kokat mer eller mindre och kvadratmeter priser har passerat över 100.000 kr per m2 kommer sannolikt få se en förändring. Många som köpt har tyvärr köpt på toppnivåer, förmodligen sparare på börsen eller likande. De kommer få stressande samtal från sina bank kontor nu under kommande månader. Banken skiter i Virus eller Världskrig, de skall ha sina pengar oavsett hur det än ser ut.

Vad händer om 500.000 människor bli av med sina arbeten och Sverige skall addera arbetslösheten till redan ansträngd kassa med alla de invandrare som enbart lever på socialbidrag?
Citera
2020-03-15, 18:26
Medlem
Knuxs avatar
Folk som sitter överbelånade i innerstan med dåliga jobb/jobb som är i riskzonen för varsel är nog inte helt tillfreds med Corona.

Har många bekanta med rätt enkla jobb (snickare, butikssäljare), som sitter belånade med 3 miljoner på banken och har betalat ett kvadratmeterpris runt 100000kr.

Räntan tror jag inte kommer att höjas nu när börsen störtdyker. Det vore suicidal från riksbanken. Däremot om varsel börjar redan från nästa vecka där många branscher berörs så kan jag absolut, inom de närmsta veckorna se en bostadskrasch på riktigt.

Själv sålde jag min bostadsrätt i November och stack till Thailand. Precis hemkommen nu och kommer hyra lägenhet tills det lagt sig lite. Helst kraschat
Citera
2020-03-15, 18:29
Medlem
Har en bekant som driver mäklarbyrå som talar om en total avsaknad av spekulanter och nya objekt. Förutom det uppenbara inkomstbortfallet som är stressande nog innebär det att det inte längre kommer gå att bedriva ett sunt värderingsarbete. Vad är egentligen objekt värde utan underlag från utförda försäljningar? Vem vet, men kurvan lär knappast peka uppåt.
Citera
2020-03-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Såhär: på FB har man varnat för en bostadsbubbla/krasch i över tio år. Man har gapat om en systemkollaps, om gammelmedias död och till och med inbördeskrig. Så förmodligen finns det många här som tror på en bostadskrasch på grund av corona.

Vi har en börsnedgång i panikens spår. Den kommer att påverka priserna en aning. Sen är det business as usual.

Och det är vadå, ständigt stigande priser?
Citera
2020-03-15, 18:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Har en bekant som driver mäklarbyrå som talar om en total avsaknad av spekulanter och nya objekt. Förutom det uppenbara inkomstbortfallet som är stressande nog innebär det att det inte längre kommer gå att bedriva ett sunt värderingsarbete. Vad är egentligen objekt värde utan underlag från utförda försäljningar? Vem vet, men kurvan lär knappast peka uppåt.

Jag är inte förvånad. Jag tycker det låter logiskt med tanke på allt annat som sker just nu.
Citera
2020-03-15, 18:50
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Varslet var för mig en gång två månader (Det är det lag på), sedan tre månaders uppsägningstid så fem månader sammanlagt. och detta när nog minimum.

En del har fått mycket längre varsel än det.

Så vi bör räkna med att vi kommer in i Augusti och därefter med en större våg i November-december lyfter alla dom A-kassa. Nu vet vi ju inte hur det går än men något sånt.

Vissa har inkomstgaranti uppe på A-kassan
Max ersättning 20020 kr/mån 300 dagar

Fast glöm inte småföretagarna... Dom har väl knappt något skydd alls mer än eget sparande.

Se där. SAS skickar nu hem störst delen av sin personal.
Gissar att de gjort en deal med staten om de hemskickades löner.

10 000 personer.

Småföretagen kommer säga upp folk rakt av pga arbetsbrist. Det är inte speciellt märkvärdigt. Är det för komplicerat så konkar man bolaget o startar om.

Jag får en känsla av att detta kan bli en repris av 99-tals krisen.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2020-03-15 kl. 18:52.
Citera
2020-03-15, 18:59
Medlem
Det beror ju också på hur många som dör.

Kommer det ut många lägenheter på marknaden på grund av dödsfall kan det nog bli lite råddigt. Om folk som har kört amorteringsfritt blir arbetslösa och upptäcker att en bostad inte var så bergsäker investering som de trodde. Samtidigt. Ja, då kan det nog bli lite panik.
Citera
2020-03-15, 19:02
Medlem
Karmans avatar
Ja, väldigt få kommer vilja bo en storstad i framtiden. Hejdå höga bostadspriser i de svenska "storstäderna"...
Citera
2020-03-15, 19:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Se där. SAS skickar nu hem störst delen av sin personal.
Gissar att de gjort en deal med staten om de hemskickades löner.

10 000 personer.

Småföretagen kommer säga upp folk rakt av pga arbetsbrist. Det är inte speciellt märkvärdigt. Är det för komplicerat så konkar man bolaget o startar om.

Jag får en känsla av att detta kan bli en repris av 99-tals krisen.
90-talskrisen menar du? Den är en mild västanfläkt jämfört med vad som väntar oss nu...
Citera
2020-03-15, 19:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
90-talskrisen menar du? Den är en mild västanfläkt jämfört med vad som väntar oss nu...

Jag är rädd för att folk kommer inse att de inte är så rika som de tror.
Citera
2020-03-15, 19:20
Medlem
RCI856645964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Såhär: på FB har man varnat för en bostadsbubbla/krasch i över tio år. Man har gapat om en systemkollaps, om gammelmedias död och till och med inbördeskrig. Så förmodligen finns det många här som tror på en bostadskrasch på grund av corona.

Vi har en börsnedgång i panikens spår. Den kommer att påverka priserna en aning. Sen är det business as usual.

Håller med. Inget att se här, cirkulera.

Imorgon tankar jag upp på Börsen. Flyg, hotell och bank köper jag.
Citera
2020-03-15, 19:21
Medlem
RCI856645964s avatar
Bostäder kan inte sjunka i värde (annat än tillfälligt).

Det är den säkraste investering du kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in