2020-03-15, 13:09
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Osäkert om det bli en bostadskrasch, men långsiktigt kommer spridningen av Coronaviruset påverka bostadsmarknaden. Bostadsmarknaden är den marknad som alltid kommer att reagera sist. Det handlar i stort sett om två faktorer, psykologi och statliga interventioner.

Om spridningen av viruset fortsätter kommer allt färre besökare på dyka upp på visningar. Som andra i tråden nämner kom allt fler att varslas. Inte nog med det, har även en del köpare fått se på när delar av kontantinsatsen går upp i rök på grund av börsernas nedgångar. Det kan komma att resultera i att objekt blir allt mer svårsålda på grund av ett större utbud och lägre köpkraft.

Å andra sidan kan psykologin fungera åt andra hållet, bostadsrättsinnehavare väljer att sitta på sina bostadsrätter. Färre bostäder läggs ut till försäljning och de köpare som börjar bli desperata över att finna sig en bostad trissar upp bostadspriserna. Med andra ord, efterfrågan blir större än utbudet.

Slutligen kommer även staten att behöva ingripa, med exempelvis genom att sänka reporäntan för att stimulera ekonomin, slopa det skärpta amorteringskravet eller höja bolånetaket.

Oavsett vad, blir det en kombination av dessa två faktorer. Frågan är bara vem som kommer att agera först, staten är marknadens psykologi?
Ska du inte väga in det faktum att folk bor i sina bostäder? Eller är det psykologiskt?
Citera
2020-03-15, 15:01
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Såhär: på FB har man varnat för en bostadsbubbla/krasch i över tio år. Man har gapat om en systemkollaps, om gammelmedias död och till och med inbördeskrig. Så förmodligen finns det många här som tror på en bostadskrasch på grund av corona.

Vi har en börsnedgång i panikens spår. Den kommer att påverka priserna en aning. Sen är det business as usual.
Det enda jag tror kan hända nu är att utbudet av bostadsrätter/villor kan minska. Inte många som är sugna att flytta i oron just nu. Så den ekonomiska oron och de minskade efterfrågan kompenseras ganska bra av det minskade utbudet. Vilken av dom två krafterna som är starkast är svårt att säga, men jag skulle säga max ett prisfall/prisökning på +10%.
Citera
2020-03-15, 15:03
Avslutad
Inget oroa sig för, regeringen kommer att hålla bostadstrycket uppe om de så måste flyga hit babbeluringar från alla världens shethole countries och köpa villor åt dem.
Faller bostadsmarknaden kommer vi få se en depression på riktigt, sossarna kommer att höja skattetrycket till 100% innan de tillåter detta att hända.

Personligen tycker jag lite depression hade varit bra, *gnuggar händerna*.
Citera
2020-03-15, 15:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Du missförstår, kanske medvetet?

Håller med om att fler företag kopplade till främst besöksnäringen kommer behöva varsla. Men många av dessa kommer vara deltidsanställda och yngre - kommer tynga statistiken, men inte skapa generell oro på bostadsmarknaden.

Nej, jag använder inte diskussionsmetoden att missförstå medvetet. Den överlåter jag till andra.

Jag är inte lika optimistisk som somligai tråden efter att ha varit med om finanskraschen 1990 där jag och flera andra på mitt dåvarande jobb (med fasta heltider) förlorade våra jobb. Jag har därför en lite mer avvaktande förhållning till det hela och tror på stabila bostadspriser föst när det syns tydligt att Corona inte påverkat marknaden. Än så länge är vi bara i början av utbrottet och har ingen aning om vad det kommer att innebära för vårt samhälle.

Hur är Italiens och Spaniens bostadsmarknader just nu? Köps det hus och bostäder?
Citera
2020-03-15, 16:03
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är inte lika optimistisk som somligai tråden efter att ha varit med om finanskraschen 1990 där jag och flera andra på mitt dåvarande jobb (med fasta heltider) förlorade våra jobb.

Hej,

Historien kan lära oss mycket. Med det sagt, de stora förlorarna sedan krisen på 90 talet och 2008 är de som inte köpt eller investerat - förvånansvärt ofta pratar just dessa människor om normala räntenivåer etc.
Citera
2020-03-15, 16:41
Medlem
laserhajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Tror folk att det kommer bli en bostadskrasch i och med Coronavågen som nu går?

Jag tror det kan bli en tillfällig dipp, sedan drivs nog priserna upp av att man i panik skjuter in ett ytterligare lager av doping i marknaden i form av ännu billigare krediter.

Om du kan låna för 1.3% idag är det nog halva priset (0.65%) om tre år.

Kan också bli en fullskalig apokalyps, så jag skulle inte göra ett bet som jag inte hade råd att förlora.
Citera
2020-03-15, 17:05
Medlem
Är det prutläge på marknaden?

Köparens marknad m a o.

Någon som sett hus gå långt under utgångspris senaste dagarna?
Citera
2020-03-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Tror folk att det kommer bli en bostadskrasch i och med Coronavågen som nu går?

När folk blir arbetslösa då kommer det... Dom som är max belånade ryker väldigt fort. När man nyss köpt hus, renoverat, har två nya bilar, kanske en båt... och lånar till semestrar två gånger per år och tänker att det inte lönar sig att betala av lånet fortare... Så man kommer stå med skulder för resten av livet, huset ryker och vart ska man bo med en bostadsmarknad som inte fungerat alls på många år... Då är det gatan kvar.

Vi ser ju varselvågen nu... Allt ska säljas samtidigt men vem fan vill köpa hus/lägenhet nu ? Om hundratusentals ska sälja billigt om något år samtidigt som man försöker bli av med hus på fogdens auktioner?
Citera
2020-03-15, 17:37
Medlem
moodyfieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
När folk blir arbetslösa då kommer det... Dom som är max belånade ryker väldigt fort. När man nyss köpt hus, renoverat, har två nya bilar, kanske en båt... och lånar till semestrar två gånger per år och tänker att det inte lönar sig att betala av lånet fortare... Så man kommer stå med skulder för resten av livet, huset ryker och vart ska man bo med en bostadsmarknad som inte fungerat alls på många år... Då är det gatan kvar.

Vi ser ju varselvågen nu... Allt ska säljas samtidigt men vem fan vill köpa hus/lägenhet nu ? Om hundratusentals ska sälja billigt om något år samtidigt som man försöker bli av med hus på fogdens auktioner?
Helt underbart!
Den belånade drömmen faller samman.
Citera
2020-03-15, 17:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
30-60 dagar efter att folk inte klarar av att betala sina lån så tvingas folk att sälja.
Finns det inga eller få köpare så sjunker priserna.

Den stora frågan är hur lång tid denna kris uppskattas att ta. Är det 1 månad eller 2-3-4-6-9-12-18-24?

I morgon o veckan som kommer så kommer vi få läsa om varsel o uppsägningar.

Vi kan räkna med sjunkande konsumtion fram till sommaren. O med det sjunkande priser på boende.
Citera
2020-03-15, 17:51
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moodyfied
Helt underbart!
Den belånade drömmen faller samman.

Det är plötsligt då man inser att de 100 000 kr man budade upp per omgång är ganska mycket pengar...
Citera
2020-03-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
30-60 dagar efter att folk inte klarar av att betala sina lån så tvingas folk att sälja.
Finns det inga eller få köpare så sjunker priserna.

Den stora frågan är hur lång tid denna kris uppskattas att ta. Är det 1 månad eller 2-3-4-6-9-12-18-24?

I morgon o veckan som kommer så kommer vi få läsa om varsel o uppsägningar.

Vi kan räkna med sjunkande konsumtion fram till sommaren. O med det sjunkande priser på boende.

Varslet var för mig en gång två månader (Det är det lag på), sedan tre månaders uppsägningstid så fem månader sammanlagt. och detta när nog minimum.

En del har fått mycket längre varsel än det.

Så vi bör räkna med att vi kommer in i Augusti och därefter med en större våg i November-december lyfter alla dom A-kassa. Nu vet vi ju inte hur det går än men något sånt.

Vissa har inkomstgaranti uppe på A-kassan
Max ersättning 20020 kr/mån 300 dagar

Fast glöm inte småföretagarna... Dom har väl knappt något skydd alls mer än eget sparande.
Senast redigerad av Brodrude 2020-03-15 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in