Citat:
Ursprungligen postat av
bruk
Hej!
Jag är en någorlunda påläst aktienybörjare som skulle uppskatta synpunkter. Jag planerar att investera ett sexsiffrigt belopp hos Avanza(ISK) och jag förstår att ingen kan säga när vi är på botten (förrän i efterhand).
Min plan är följande:
- Investera i börskända svenska företag som tagit rejäla smällar pga corona.
- Köpa billigt för att sedan SÄLJA när marknaden återhämtat sig. Jag har alltså inga planer på långsiktigt sparande för stunden av olika anledningar som jag inte tänker nämna här.
I dagsläget så har jag 0 aktier eller fonder. Beloppet som jag investerar är inte allt jag äger och jag räknar med att sälja inom 2 år.
Tips och råd uppskattas. I mina öron så låter det som att vi närmar oss ett optimalt läge att köpa sina första aktier.
Risken kommer som sagt spridas över kända svenska börsföretag.
Är det en bra plan? Vad hade ni gjort annorlunda? Motivera gärna era svar så att jag kan dra lärdom.
Tack på förhand.
Ganska dålig plan, det är stor risk att du både köper och säljer vid fel tillfälle, men prova för all del. Själv hade jag månadssparat som vanligt i aktier och aldrig sålt. Med dina kriterier råder jag dig att satsa allt på rött/svart i roulette, så går det mycket fortare att få facit