Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag kan tänka mig att en del av nedgången i US/Sverige senaste veckan är pga de negativa siffrorna för Italien. man fruktar att det blir likadant i hela värden, då kan 1 miljon människor dö.
Om det istället visar sig, det bör man veta om 2-3 månader, att just Italien har många sjuka och äldre, dålig sjukvård, kass hygien, och inga andra länder drabbas lika illa utan Sydkorea är normalen med 90 döda på 50 miljoner pers, då blir det helt andra tankar hos börsspekulanterna. Alla förbud och avspärrningar kommer då att tas bort, Sydkorea har t.ex inte haft en enda avspärrning. Det som trycker ner värdena nu är oro, den försvinner med kunskap.
Det kan även slå åt andra hållet, om Italien blir normen.
Den som först har kunskap i detta läge kommer att tjäna riktigt mycket pengar. Det kan räcka med några dagars försprång i kunskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
För mig är Italiens dödssiffra den intressantaste börs-siffran varje kväll. Om den inte vänder inom en vecka så ser det mörkt ut för Spanien och USA kommande 4 veckorna. Och då vänder inte börsen på hela den tiden.
Jag tycker du sätter lite väl stor tilltro till enbart virusets utbredning och effekter och helt missar kraften i hur den underliggande känslan är hos dom som styr börsutvecklingen.
Självklart är dom två faktorerna intimt sammankopplade med varandra men precis som i alla andra situationer väljer inte marknaden helt logiskt hur man tolkar och därefter handlar.
Nyheter som vissa dagar och år tas emot med en axelryckning kan vid andra tillfällen utlösa drastiska kursfall.
Vi har haft en tid där marknaden bara väntade på att hitta ett skäl för att den ska handlas ner.
Med stor sannolikhet kommer det följas av en tid där marknaden bara väntar på ett skäl för att den ska handlas upp igen.
Jag tror dom krafterna att se det man vill se till slut kommer bli större än att slaviskt räkna antal döda individer.