2020-03-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruk
Hej!

Jag är en någorlunda påläst aktienybörjare som skulle uppskatta synpunkter. Jag planerar att investera ett sexsiffrigt belopp hos Avanza(ISK) och jag förstår att ingen kan säga när vi är på botten (förrän i efterhand).

Min plan är följande:
- Investera i börskända svenska företag som tagit rejäla smällar pga corona.
- Köpa billigt för att sedan SÄLJA när marknaden återhämtat sig. Jag har alltså inga planer på långsiktigt sparande för stunden av olika anledningar som jag inte tänker nämna här.

I dagsläget så har jag 0 aktier eller fonder. Beloppet som jag investerar är inte allt jag äger och jag räknar med att sälja inom 2 år.

Tips och råd uppskattas. I mina öron så låter det som att vi närmar oss ett optimalt läge att köpa sina första aktier.

Risken kommer som sagt spridas över kända svenska börsföretag.

Är det en bra plan? Vad hade ni gjort annorlunda? Motivera gärna era svar så att jag kan dra lärdom.

Tack på förhand.

Ganska dålig plan, det är stor risk att du både köper och säljer vid fel tillfälle, men prova för all del. Själv hade jag månadssparat som vanligt i aktier och aldrig sålt. Med dina kriterier råder jag dig att satsa allt på rött/svart i roulette, så går det mycket fortare att få facit
Senast redigerad av gfbs88 2020-03-15 kl. 18:53.
Citera
2020-03-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadihuve
Men din lilla pajas det pekar just nu att börsen kommer öppna omkring 3-5 % upp imorgon. Skrämmande o läsa hur jävla dålig koll de flesta har på börsen men det är era pengar jag tar hand om i slutändan så jag är tacksam egentligen.

Börsen kommer att vända upp nu med alla resurser som tagits in. Det är i alla fall slut på de stora nedgångsdagarna (allt mellan 3-10% per dag). Det blir en fin vecka som kommer. Omkring 15% uppgång
När inget tyder på att coronavirusets framfart i Sverige kommer vända och Löfven sa för någon timme sedan att det är bistra tider en lång tid framöver tror du börsen kommer reagera positivt? Vilka resurser har tagits in? Vi har inte ens fått möjligt att permittera folk med delvis betald lön i Sverige som i övriga norden. För Sveriges del är det varsel på sas än så länge, permitteringen gällde danmark och norge.
Citera
2020-03-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
hmmm ... det pekar snare mot att börsen, om den ens öppnar, öppnar -tvåsiffrigt.

.

LOOOOOL!!!! Aja sälj ut dig orkar inte diskutera med så många jävla okunniga

Det ser bättre ut än någonsin vändningen är kommen denna veckan! 3-5% + i öppning stängning runt 7%
Citera
2020-03-15, 18:57
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:

Det ser bättre ut än någonsin vändningen är kommen denna veckan! 3-5% + i öppning stängning runt 7%

De har bunkrat upp med toapapper och pasta nu sitter de och paniksäljer allt de äger och försöker få andra att göra det också. Det är er och ert flockbeteende folk blir rika på. Första kraschen jag är med på och jävlar vad jag ska bli rik.
Citera
2020-03-15, 18:57
Medlem
Clay79s avatar
Är jag dum i hela huvudet om jag köper bear (*3) olja imorrn? (Pengar jag har och har råd att förlora)
Citera
2020-03-15, 18:58
Medlem
Varför säger ni att jag ska köpa räntefonder? Jag köpte för 150 000 kr amf räntefond lång den här veckan. Nu är jag back 2000 kr bara för det. Vad fan ska jag göra nu?
Citera
2020-03-15, 18:59
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
När inget tyder på att coronavirusets framfart i Sverige kommer vända och Löfven sa för någon timme sedan att det är bistra tider en lång tid framöver tror du börsen kommer reagera positivt? Vilka resurser har tagits in? Vi har inte ens fått möjligt att permittera folk med delvis betald lön i Sverige som i övriga norden. För Sveriges del är det varsel på sas än så länge, permitteringen gällde danmark och norge.

Seriöst vem fan bryr sig om sveriges lilla fjuttbörs. USAs börs dikterar vår. USA stängde +10%, då ska Sveriges öppna +5% Kan gå ner sen mot dagen bara för att sedan studsa upp när USA öppnat blått. FED har pumpat in 1,5 biljoner dollar(trillions) och ska pumpa in 5 biljoner till. Börsen kommer repa sig. Manipulativt och osunt? Javisst. Men den återhätmar sig nu. Kan dock bli fritt fall senare om den börjar falla EFTER Feds QE
Citera
2020-03-15, 18:59
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Är jag dum i hela huvudet om jag köper bear (*3) olja imorrn? (Pengar jag har och har råd att förlora)

När OMX börjar gå neråt innan USA öppnar ska du köpa OMX Bull x20 eller nåt.
Citera
2020-03-15, 19:02
Bannlyst
Citat:

1929 kommer att vara en liten höststorm jämfört med vad vi nu har att vänta. Tycker synd om dej och alla andra som fortfarande är kvar på börsen.

.
Citera
2020-03-15, 19:03
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
När OMX börjar gå neråt innan USA öppnar ska du köpa OMX Bull x20 eller nåt.

Tack för tipset men var inte svar på min fråga.

Bear olja - idiot eller inte?
Citera
2020-03-15, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
1929 kommer att vara en liten höststorm jämfört med vad vi nu har att vänta. Tycker synd om dej och alla andra som fortfarande är kvar på börsen.

.
-95% är inte otänkbart, det som sker är det mest omvälvande i människans liv.
Citera
2020-03-15, 19:05
Medlem
Gjorde jag misstag som köpte AMF räntefond lång för 150 k? Jag trodde att räntefonder var säkra nu när börsen är orolig. Räntefonden tappade 1 % nu i fredags. Borde jag sälja innan den tappar mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in