2020-03-15, 18:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Sveriges respons är typiskt för landet vi är.

1. Vi är fredsskadade. Sverige är ovant vid kriser och har ingen ryggmärgsreflex som gör att vi går upp i skarpt läge. Vi har inte byggt upp några lager av någonting någonstans. Behovet av inhemsk försörjning av nödvändigheter har ignorerats. Vi har invaggats i en tro på att EU skall rädda oss genom att dela med sig. Nu ser vi hur stor solidariteten är när det gäller.

2. Vi har svaga ledare. Vår statsminister behöver få tillåtelse från FHM för att begränsa offentliga samlingar över 500 personer. Han utstrålar ingen självsäkerhet eller ledarskap. Han står och rapar upp floskler under presskonferenser.

3. Vi har en myndighetskultur där det är viktigare att alla beslut skall förankras i alla led och där starkt ledarskap inte premieras. Därför är våra svar på Coronahotet svaga och sena. Res från Wuhan till Sverige. Åk på er skidresa. Inga kontroller av inresande. Inga beordrade karantäner om man kommer från riskområden. Få tester.

Tack. Ja en splittrad otydlig organisation.
Citera
2020-03-15, 18:54
Medlem
Jag tycker folk spekulerar och citerar mycket. Visar nummer, som alla är olika.
Pratar skräck och död.

Men om de är så många smittade, måste ju någon kunna berätta hur han/hon mår.
Att folk är smittade är ju uppenbart. Men är de så att dom smittade sitter hemma och rullar tummarna eller gräver sig engen grav?

Bor i Norge med gravid tjej, det gör mig lite stressad . Med median som är här kan jag ju lika gärna börja skriva testamentet. "1000+, så många döda, det är kaso, de har bara börjat"
Det har blivit en nationell kris här och allt är nedstängt. Alla håller sig inne. Men ändå är de ingen som helst info angående folks form.

Hur mår folk? Kort sagt
Citera
2020-03-15, 18:55
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Diamond Princess var snart EN MÅNAD SEN...

Är fortfarande 233 sjuka!!!! Hur är det möjligt??

Många äldre, svårare för kroppen att återhämta sig.
Citera
Medlem
sannes avatar
Jag tycker synd om Svenska företag, som kommer vara mycket mer röda i morgon än andra företag i Världen och EU.
Usch.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Alltså hur fungerar det här med flockimmunitet egentligen? Om en majoritet av befolkningen lyckas bli immuna mot viruset så kommer viruset att försvinna när det inte hittar nya värdkroppar att infektera? Eller? Så även om 60% skulle lyckas bli immuna "vet att det inte är klarlagt att det ens går" så skulle man vara tvungen att isolera dom sjukaste tills dess att viruset försvunnit från landet? Men vad händer när gränserna är öppna och det kommer in folk i landet som inte blivit immuna, smittar inte dom i sådana fall? Detta är verkligen överkurs för mig.

Jag tror inte att någon vill komma hit även om vi tror att vi är immuna, som jag har förstått det så har den forskning vi har sett är att det finns en korttidsimmunitet och det kan man säga för att vi har inte haft så lång tid att utgå ifrån om immuniteten är långvarig.

Självklart är det bästa att stoppa spridning och försöka utrota viruset istället för att låta det frodas när man inte heller känner till om det blir komplikationer för de som smittats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Smittan kom nog in från flera håll ungefär samtidigt. Men kanske också tidigare än vid sportlovet. I så fall har den smittat en del som nog kan vara helt omedvetna att det är corona.
Jag skulle säga att det var tursiterna som stod för att ta hit smittan.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamt
Sydafrika stänger ner skolor och utlyser undantagstillstånd.

Sydafrika i Afrika är bättre och gör mer än Sverige i Europa.

Det går inte att ta in.
Det är inte jämförbart. Sydafrika har hanterat ebola, aids och säkert dussintals andra allvarliga smittor. Dom har en helt annan kompetens, beredskap och erfarenhet.
Citera
Medlem
Kobenhavns avatar
Sverige satsar numera på flockimmunitet. Begriper inte hur ni lyckats diskutera ihop över 100 000 svar i detta ämne.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Folk har påpekad detta även när vi hade 0 döda, och svaret har alltid varit att det kommer.
Ha inte bråttom. Det kommer, det kommer.
Citera
Avstängd
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Exakt vad tänker du uppnå med dom uppgifterna? Räcker ju att det är en enda person som kommit in i landet och rört sig litegrann.

det är skillnad på 1 och dussintals
Citera
2020-03-15, 18:56
Moderator
v50s avatar
Personal på karolinska förväntas jobba även vid symtom på coronavirus enligt ett meddelande på deras intranät
Citat:
Har man milda symptom – som lite lätt hosta och snuva – då ska man stanna hemma. Det är Folkhälsomyndigheten och regeringens råd. Men på Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm resonerade man annorlunda tidigare i veckan.
I ett meddelande som gick ut i torsdags till all personal, som Expressen har tagit del av, står det ”Lätt snuva eller hosta utan andra luftvägssymptom är ej skäl att stanna hemma. Feber är skäl att stanna hemma”.
Samtidigt uppger region Stockholm, som ansvarar även för Karolinska, att vårdpersonal ska följa Folkhälsomyndighetens råd.

https://www.expressen.se/nyheter/personalen-pa-karolinska-ska-jobba-aven-om-de-hostar/
Citera
2020-03-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, och just därför vet man att det är en effektiv metod för att dämpa smittspridning.

Hur många månader till orkar du ropa på att vargen kommer, när får vi se tusen, tiotusen eller hundratusentals dödsfall i Sverige på grund av Covid-19, hur ser din prognos ut?

Prognos: Italien. Räcker det för dig? Du verkar vara en kappvändare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in