2020-03-15, 18:42
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
Nu har corona skördat det första offret i Sverige.
Kommer rapporteras om några timmar.
Jaså, I am error.... Det är tre nu!
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ja, 368 nya döda på ett dygn i Italien... Jag kan även informera om att det under hela det här årets influensasäsong har dött 240 personer i Italien till följd av vanlig influensa, av 2 miljoner bekräftade fall.

Nu dör alltså redan 368 personer per dygn av COVID och även om det är ett stort mörkertal smittade så tror jag inte riktigt de nått upp till vanliga influensans nivå på minst 2 miljoner smittade ännu.
Ta i beräkning att mötkertalet för influensa förmodligen är större än för Corona, såvida inte smarta statistiska metoder används för att indirekt beräkna influensadrabbade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Jag skulle vilja vrida på det och säga att väldigt få dör på grund av vanlig influnsa. Troligtvis är en hög ålder den främsta orsaken till att man dör. Med Corona är det annars, symtomen är värre.

Hög ålder är ingen dödsorsak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Dagens Italien gissning;
2400 nya fall och 380 döda.

Jag tror att följer kurvan? ca 20% fler som dör varje dag.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Vilka är vinnarna i detta? Taiwan, Israel och Sydkorea? (trots många smittade får de ingen ökning utan ligger ganska konstant)

Finns det några andra länder att se upp till?
Citera
2020-03-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ja, 368 nya döda på ett dygn i Italien... Jag kan även informera om att det under hela det här årets influensasäsong har dött 240 personer i Italien till följd av vanlig influensa, av 2 miljoner bekräftade fall.

Nu dör alltså redan 368 personer per dygn av COVID och även om det är ett stort mörkertal smittade så tror jag inte riktigt de nått upp till vanliga influensans nivå på minst 2 miljoner smittade ännu.
I Italien dör alltså snart dubbelt så många av COVID per dygn som det gör under en hel säsong av "vanlig influensa", trots färre smittade än så länge.

Nu kanske t.o.m. ni ärthjärnor, som förnekat allvaret och verkligen insisterat på att det nya viruset bara är som en vanlig influensa, också äntligen kan vakna?

åter igen, för 10e gånger för alla idioter härinne , mina kusiner i italien säger att dom flesta som dött är 75 plus och sen tidigare sjuka. ingen säger att det är vanlig influensa men att italien har dessa siffror är att viruset spridits på äldreboende och sjukhem INNAN man fatta vad det var. så sluta spela en idiot, snälla.det vi borde lära oss är att inte göra samma misstag men tydligen vill efterblivna svennen att så många sak smittas så man kan skydda 'gruppen' i längden
Citera
Medlem
Om målet är att minska smittspridningen i Sverige varför uppmuntrar inte regeringen att alla som kan bör jobba hemifrån?

Finns det något tydligt svar från regeringen eller FHM på den frågan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
I Malmö är det helt klart dött. Väldigt få bilar och folk ute. Vet ej i innerstan
Det är alltid dött i Malmö söndagar denna period.
Citera
Medlem
ArmandDuplantiss avatar
Hur många FFP3-masker bedömer ni är rimligt att ha per person? Engångsmasker alltså.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med en exponentiell ökning. Har du slagit upp vad ordet betyder ännu?

Letar ni tomtar argument för att detta ska vara pesten eller vad är det frågan om?
Om en miljon människor är döda innan årets slut så är det marginellt värre än influensan.
Just nu är det 6400. Det är en bra jävla bit kvar tills det ens är i närheten av influensan, och med tanke på att dom slutar testa folk så lär statistiken vara helt opålitlig vid årets slut.
Herregud
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Sedan klockan 18 ikväll till 6e april har Nederländerna stängt alla restauranger, skolor och sportlokaler. Med undantag för vårdpersonals ungar är även förskolor stängda.

Alltså ett land med lika många fall som i Sverige men dubbla populationen.

Var vill du komma?
Att Holländarna överdramatiserar?

Eller att landet har 20miljoner invånare på en yta som södra Götaland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja det är dom tvungna att säga för det är sant och kontrollerbart. Sedan vet man ju inte om de ändå kallt räknar med flockimmunitet. De tar helt enkelt chansen att prova. Linda har fått höra det av dem men det var inte avsikten att det skulle läcka ut och bli allmän känt.

Man kan iofs räkna med att det blir en viss immunitet, men det är oklart hur långvarig den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in