2020-03-15, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ska man utgå från att stänken uppstått i skottögonblicket eller finns en möjlighet att dom uppkommit då kroppen träffade marken?
Vinden kan ju annars vara en faktor.
Det är flera olika källor. Ett flertal människor hanterar OP och det är inte stänk frår kulans träff i kroppen. Med andra ord inte grund för att bedömma skottvinkeln.
Citera
2020-03-15, 16:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag gissar på att den gått höger om betongpelaren och studsat tillbaka mot väggen, men inte med någon större kraft.
Helt klart är ju ändå att den inte kan ha hamnat där utan studs mot något.
Jag tror inte heller att stänkbilden måste motsvara skottriktningen
Om man antar att OP går rakt framåt längs gatan så räcker nog de ~8 grader till vänster du (?) talade om för att träffa kakelväggen (se Foto 13 samt Mobergs skiss, utgå ifrån blodpölens östra ände).
Voila: ditt förslag fungerar! Ett mysterium mindre.

Edit: stänkriktningen avviker då ~15 grader från den hypotetiska skottriktningen mot kakelväggen närmast Sveavägen. Det kan man tänka sig orsakat av vinden eller kanske kläderna runt skotthålet.

Edit 2: vindriktningen i Sthm var V-SV enligt polisprotokollet, således närmast motvind relativt stänkriktningen. Detta stöder inte en hypotes om att blodstänken uppstått senare, i synnerhet inte 5 m S-SO.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-15 kl. 17:13.
Citera
2020-03-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är flera olika källor. Ett flertal människor hanterar OP och det är inte stänk frår kulans träff i kroppen. Med andra ord inte grund för att bedömma skottvinkeln.
Håller med. Stänkbilden säger oss ingenting.
De han ha uppstått i fallet och folk har trampat omkring.
Vad händer när man blåser luft i en punkterad lunga t.ex?
Citera
2020-03-15, 16:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Och din källa till det fetade är...?

Det är inte anteckningarna i Mobergs skiss iaf.
Citera
2020-03-15, 16:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Helt riktigt, men det du menar är väl den stora blodpölen som rann mot gatan. Jag syftade på de ~50 blodstänk man hittade senare (jag förmodar att det var först i dagsljuset).

Yes, jag menar den stora blodpölen.
Citera
2020-03-15, 16:54
Medlem
Citat:
Om man antar att OP går rakt framåt längs gatan så räcker nog de ~8 grader till vänster du (?) talade om för att träffa kakelväggen (se Foto 13 samt Mobergs skiss, utgå ifrån blodpölens östra ände).
Voila: ditt förslag fungerar! Ett mysterium mindre.
Och med tanke på att Olof gick ganska nära husväggen så behövs kanske inte mycket mer än 8 grader.
Citera
2020-03-15, 16:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

OP var vinterklädd.
Citera
2020-03-15, 16:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Och med tanke på att Olof gick ganska nära husväggen så behövs kanske inte mycket mer än 8 grader.
Precis. Det är mycket vi inte vet men var han föll vet vi på någon dm när.

Det är iofs ett mysterium i sig (påtalat av Borgnäs tror jag?) eftersom han ser ut att ha varit på väg rätt mot vägskylten för Brunkebergstunneln.
Citera
2020-03-15, 17:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
OP var vinterklädd.
Nu förstår jag inte?
Citera
2020-03-15, 17:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nu förstår jag inte?
Det blir nog inte en massa stänk från en kula när den beskjutne bär en tjock rock.
Citera
2020-03-15, 17:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det blir nog inte en massa stänk från en kula när den beskjutne bär en tjock rock.
OK. Var menar du att stänk upp till 5 m bort med upp till en 10-örings storlek kom ifrån? De finns bara i en riktning (mot vinden) så någon annan förklaring har jag inte.

Personligen tycker jag att det är naturligt att en kula genom kroppspulsådern drar med sig en skvätt blod ut genom hålet.
Citera
2020-03-15, 17:26
Medlem
Citat:

Det är mycket små stänk över ett stort område. Jag tror du kan förstå att blod som följer med kulan som går igenom kroppen ger kraftigare mer koncentrerade linjeformade blodspår. Det här är små droppar som skvätt i låg hastighet över ett stort område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in