Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Susanne Larsson hörde två smällar och hann både titta ut genom bakrutan och vända tillbaka huvudet innan hon såg OP falla. Som jag sagt tidigare, det kan handla om hjärnspöken och man kan inte ta vittnena bokstavligt.
Nej det kan man inte, men då fungerar ju resonemanget åt båda hållen. Man kan inte avfärda andra skott-teorin med att vittnen lämnar osäkra uppgifter.
Om vittnen säger ungefär "jag hörde ett skott och tittade mot platsen varifrån ljudet kom och såg då en man stå och skjuta en annan person i ryggen". Vad är det i så fall, är det påhittat/missförstått av vittnet?
IM säger exempelvis att han uppfattade att GM sköt två skott i ryggen på Palme. Det är då inte möjligt eftersom Palme skulle ha fallit efter första skottet. Då borde GM först ha skjutit i ryggen och därefter skjutit mot den liggande kroppen. Vilket han inte gjorde.
Om vi börjar tolka vittnesuppgifter åt olika håll hamnar vi i problem. Då är det bättre, tycker jag, att utgå från vad vittnena faktiskt säger. Och de vittnen jag listade säger detta.