2020-03-15, 15:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag hänvisade till en skiss av krim.insp. Moberg. Han anger stänkriktning S uppåt 6m bort. Varför skall jag välja din version?

Edit: utbredningen svagt snett åt höger relativt Sveavägens riktning bekräftas av krim.insp. Kvibergs skiss 1986-03-20.
http://www.itdemokrati.nu/page35b.html

Men hur var det? Berodde inte blodflödet åt höger på att Sveavägens trottoar lutade ner mot Sveavägen? Har sett det nånstans, men minns inte var. Kanske i den tekniska rapporten.
Citera
2020-03-15, 15:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I denna utredning kan man inte vara tvärsäker på någonting.

Men uppenbarligen har flera vittnen sett tre personer stå upp på mpl direkt efter första skottet. Det leder mig till slutsatsen att Palme mördades med andra skottet.

Eftersom en människa rasar ihop på ca 0,5 sek efter att ha träffats av ett sådant skott.

Och skotten avlossades med 1-3 sek mellanrum.

Men, men jag drabbas inte av sorg om det efter någon form av teknisk bevisföring visar sig vara tvärtom.

Då behöver jag i så fall få sådan teknisk bevisning presenterad.

Min slutsats bygger uteslutande på vittnesmålen från mordplatsen och informationen om hur snabbt offret rasar ihop när ryggraden är avskjuten och alla förbindelser mellan hjärnan och övriga kroppen klippts av.

Att vissa vittnen säger att de tittade mot mordplatsen och såg en man ligga på marken förklaras då, enligt min teori, av att de båda skotten i vittnesögonblicket redan avlossats.
Susanne Larsson hörde två smällar och hann både titta ut genom bakrutan och vända tillbaka huvudet innan hon såg OP falla. Som jag sagt tidigare, det kan handla om hjärnspöken och man kan inte ta vittnena bokstavligt.
Citera
2020-03-15, 15:41
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Min poäng är att givet det som är känt så finns det inget rationellt skäl att tro att OP träffades av det andra skottet.
Jo, det finns skäl att vara osäker. Och när KP säger att OP träffades av första skottet bör man väl ta det på allvar?
Citera
2020-03-15, 15:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Susanne Larsson hörde två smällar och hann både titta ut genom bakrutan och vända tillbaka huvudet innan hon såg OP falla. Som jag sagt tidigare, det kan handla om hjärnspöken och man kan inte ta vittnena bokstavligt.

Nej det kan man inte, men då fungerar ju resonemanget åt båda hållen. Man kan inte avfärda andra skott-teorin med att vittnen lämnar osäkra uppgifter.

Om vittnen säger ungefär "jag hörde ett skott och tittade mot platsen varifrån ljudet kom och såg då en man stå och skjuta en annan person i ryggen". Vad är det i så fall, är det påhittat/missförstått av vittnet?

IM säger exempelvis att han uppfattade att GM sköt två skott i ryggen på Palme. Det är då inte möjligt eftersom Palme skulle ha fallit efter första skottet. Då borde GM först ha skjutit i ryggen och därefter skjutit mot den liggande kroppen. Vilket han inte gjorde.

Om vi börjar tolka vittnesuppgifter åt olika håll hamnar vi i problem. Då är det bättre, tycker jag, att utgå från vad vittnena faktiskt säger. Och de vittnen jag listade säger detta.
Citera
2020-03-15, 15:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Nej det kan man inte, men då fungerar ju resonemanget åt båda hållen. Man kan inte avfärda andra skott-teorin med att vittnen lämnar osäkra uppgifter.

Om vittnen säger ungefär "jag hörde ett skott och tittade mot platsen varifrån ljudet kom och såg då en man stå och skjuta en annan person i ryggen". Vad är det i så fall, är det påhittat/missförstått av vittnet?

IM säger exempelvis att han uppfattade att GM sköt två skott i ryggen på Palme. Det är då inte möjligt eftersom Palme skulle ha fallit efter första skottet. Då borde GM först ha skjutit i ryggen och därefter skjutit mot den liggande kroppen. Vilket han inte gjorde.

Om vi börjar tolka vittnesuppgifter åt olika håll hamnar vi i problem. Då är det bättre, tycker jag, att utgå från vad vittnena faktiskt säger. Och de vittnen jag listade säger detta.
Det fetade: Därav osäkerhet.

Jag tror att det krävs psykologisk expertis för att förstå vad vittnena egentligen säger.
Citera
2020-03-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spaningschef
Så han gjorde mer än hans melander?

Det vet inte jag för jag vet inte deras arbetsfördelning.
Citera
2020-03-15, 15:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
J http://www.itdemokrati.nu/page35b.html
....

Var kul-eländet då landade undandrar sig min bedömning.

Jag vet bara att IM på direkt fråga från förhörsledaren svarade att kulan gick snett in mot tunnelbanenedgången/Tunnelgatans södra husvägg. Hur den sen studsade eller inte studsade etc är jag inte mannen att avgöra.

Amatörfråga: Det kan inte vara så enkelt att kulan träffade gallret och flög/studsade ner bakom pelaren där den hittades?
Om du tittar på Foto 1 i länken samt Mobergs skiss så ser du att GM hade behövt komma bakifrån och höger för att kunna skjuta genom OP (som då är vänd c:a 45 - 8 grader åt vänster av okänd anledning) för att kulan skall träffa jalusiet. Han kan svårligen hunnit ut från Dekorima-hörnet i tid för att nå den positionen eftersom OP faller så nära hörnet.
Sedan har har vi blodstänken längs med gatan. Passar inte in.

Så är livet med MOP: många motsägelsefulla uppgifter. Jag har ingen förklaring till hur kulan hamnar bakom pelaren, men det faktum att den hittas av en privatperson som lämnar över den till polisen gör att jag bedömer det annorlunda än om den låt säga hade karvats ut ur husväggen.
Citera
2020-03-15, 15:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men hur var det? Berodde inte blodflödet åt höger på att Sveavägens trottoar lutade ner mot Sveavägen? Har sett det nånstans, men minns inte var. Kanske i den tekniska rapporten.
Helt riktigt, men det du menar är väl den stora blodpölen som rann mot gatan. Jag syftade på de ~50 blodstänk man hittade senare (jag förmodar att det var först i dagsljuset).
Citera
2020-03-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hos Remstam finns bra översikt var kulorna hittas i förhållande till mordplatsen. Lisbetkulan i rät linje mellan avfasningen och mordplatsen div i mördarens färdriktning. Att OP kulan sparkats ner längst Sveavägen och runt ett hörn in dit den hittas är en slags magisk kula teori. Naturligtvis måste man utgå från fyndplatserna och inte starta med en hypotes som skall föra dem dit trots att de borde vara någon annan stans. Det tror jag alla förstår.
Man måste nog se skottvinkeln genom kroppen för att räkna ut själva kroppsvridningen.

På sid 37 i den kriminaltekniska sammanställningen står att ”kulbanan avviker med ca 8 grader i förhållande till en linje dragen mellan kroppens bakre och främre mittlinje”.

Den låg ju också söder/bakom betongpelaren.
Det jag tänker mig är att den också borde gått söder (höger) om den, och då tycker jag att 53 grader verkar lite väl mycket.
Kan den teoretiskt ha hamnat där om den gått vänster om pelaren?

Det finns annars en vägg med en hissdörr som kan ha fångat kulan och fått den att studsa tillbaka till betongpelaren
Citera
2020-03-15, 16:18
Medlem
Citat:
Helt riktigt, men det du menar är väl den stora blodpölen som rann mot gatan. Jag syftade på de ~50 blodstänk man hittade senare (jag förmodar att det var först i dagsljuset).
Ska man utgå från att stänken uppstått i skottögonblicket eller finns en möjlighet att dom uppkommit då kroppen träffade marken?
Vinden kan ju annars vara en faktor.
Citera
2020-03-15, 16:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ska man utgå från att stänken uppstått i skottögonblicket eller finns en möjlighet att dom uppkommit då kroppen träffade marken?
Vinden kan ju annars vara en faktor.
Jag är nu ingen Dexter, men 5-6m vind-spridning längs gatan verkar väldigt mycket om skottet var riktat innanför pelaren. Om du kollar på Foto 13 i länken nedan så ser du både pölen och blodstänkens utbredning (röd kontur på marken)

Jag är heller inte ballistik-expert, men även för en lekman förefaller OP-kulan väldigt intakt och inte en som träffat ett ståljalusi eller liknande i hög hastighet...? Med tanke på den kraftiga laddingen och mantlingen tycker jag den borde haft åtskillig energi kvar. Så hur hamnade fanstyget bakom pelaren...? Ett av många mysterier.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxjGr2/sparet-till-mordaren
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-15 kl. 16:35.
Citera
2020-03-15, 16:37
Medlem
Citat:
Jag är nu ingen Dexter, men 5-6m vind-spridning längs gatan verkar väldigt mycket om skottet var riktat innanför pelaren. Om du kollar på Foto 13 i länken nedan så ser du både pölen och blodstänkens utbredning (röd kontur på marken)

Jag är heller inte ballistik-expert, men även för en lekman förefaller OP-kulan väldigt intakt och inte en som träffat ett ståljalusi eller liknande i hög hastighet. Så hur hamnade fanstyget bakom pelaren...?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxjGr2/sparet-till-mordaren
Jag gissar på att den gått höger om betongpelaren och studsat tillbaka mot väggen, men inte med någon större kraft.
Helt klart är ju ändå att den inte kan ha hamnat där utan studs mot något.
Jag tror inte heller att stänkbilden måste motsvara skottriktningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in