2020-03-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man släppte misstankarna mot alla andra därför att Stefan var mest sannolik och allt krut lades på honom. Men det betyder ju INTE att försvaret inte kommer att anföra att det inte är uteslutet med annan gärningsman. Dessutom för ovanlighetens skull flera stycken.

Jag skriver om tvivlet inte var det finns mest i vågskålen. Särskilt inte därför att man ju lade bort alla alla andra misstankar tidigt. Utom frun då förstås men det visade sig också tunt när inte tillsammans och i samråd gick att bevisa.
Man släppte henne eftersom hon inte längre är misstänkt för mord. Men det är inget som säger att de inte tar upp en förundersökning gällande skyddande av brottsling och förhindrande av polisutredning. Skyddar man mördare, dvs att man faktiskt tror att personen är skyldig till mord så är det en straffsats på det. Vid grovt brott så är det 4 år i finkan som gäller. Klarar Hanna det tro? Eller kan hon börja bli samarbetsvillig och hoppas att det faller i god jord? Då kanske hon enbart får villkorligt. Det viktiga är att sätta dit mördaren, dvs SD, Hanna är ju småfisk. Om hon öppnar mun, så är det till fördel för henne.
Citera
2020-03-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja.
Hennes förhör är med i FUP.
Fantastiskt förhör.

Hennes begäran om stängda dörrar, har jag delgett tråden tidigare.

https://forumbilder.com/i/roj6
https://forumbilder.com/i/rojk

Judi"th förhör är i Aktbilaga 151.
Sidorna 204 - 214.
Underbar läsning.
Sug på den, Stefan.

Jodå, har läst. Inte hittat något som visar att han inte var hemma. Närmast spekulationer. Men visst, belysning och rullgardiner...
Citera
2020-03-15, 15:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rättvisan får ju ha sin gång men åklagarmyndigheten i Örebro skulle ju inte efter allt vatten som flutit i svartån begå publikt självmord genom att gå till tings med detta om det inte höll. Hennes ”älskare” är ju då redan avförda. Och dessa ”älskare” skulle ju då vara av en högst speciell mental beskaffenhet om de ska slå ihjäl henne med sjutton slag. Hur ofta hör man talas om det? Vartannat sekel? Givet antalet ”älskare” i farten under alla dessa sekel så är ju procentualiteten av en sjuttonslagsmördare bland dessa rätt anmärkningsvärd. ”Älskare” har en tendens att vandra till nästa blomma, inte grotta ner sig i en enda, det ligger liksom i sakens natur.

Med strax två år förflutet så har ju rättvisan sannolikt kommit närmare målet, inte längre ifrån. Och vad som ev. övrigt kan återstå får de väl då ha en plan för att lösa under själva rättegången. Det har mig veterligen inte luftats några särskilda känsliga punkter — även om jag inte har följt med i Wadköpingsbladet. Grabben sitter som en smeck, skulle jag gissa. Om inte, så får han väl gå fri då.

Jag tar gärna emot upplysning om vad som reellt kan stå på spel. Eller vad som reellt kommer att fälla honom.

Upprepar mig igen då. Naturligtvis finns det massor av sannolikheter i hinken som talar för att det är Stefan. Men färre hårda bevis. Och radar man då upp alla som kan bidra till rimligt tvivel vilka är ovanligt många så anser jag att åklagarna har ett skakigt fall.
Tror att tingsrätternas benägenhet att väga in känslor och vem de tycker sämre/bättre om så är hans förutsättningar bättre vid ett överklagande. Mer rent juridiska avvägningar.
Citera
2020-03-15, 15:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag får väl kolla på denna personer lite närmare, jag vet inget om Simpampen.

Nu har även HR gett avslag på anökan om att SD vill bli släppt ur häktet.

"Mannen överklagade häktningsbeslutet – men även hovrätten anser att 45-åringen är på sannolika skäl misstänkt för mordet."

https://www.na.se/artikel/mordmisstankte-45-aringen-ville-bli-slappt-men-forsvaret-fick-nytt-bakslag

Det finns rötägg överallt. Kvinnor som män. Rik som fattig.
Någon som har läst försvarets överklagande av häktningsbeslutet? Möjligt att det framgår tydligare av överklagandet på vilka grunder SD egentligen är/var misstänkt.
Citera
2020-03-15, 15:59
Medlem
notknapparens avatar
SDs förklaring till JG varför han måste sitta i förhör, frklaring vilket rott han har gjort och hans ursäkt till JG:

Aktbil 154, sid 14-15, Avlyssning:

Telefonsamtal Stefan - Jerry 2018-10-18, 20:46:44, PM, 2019-10-22 15:45 diarienr: 5000-K574218-18

"ST: Nej nej hon har svårt för mycket. Jag måste sätta mig och svara henne här nu. Litegrann.
JE: Aah det är klart.
ST: Aah. Men du, aah ledsen att jag sneknullade. Så du får sitta i förhör ...
JE: Att du, vad sa du? Att du?
ST: Sneknullade.
JE: Aah jaja, ja precis. Sneknullade.
ST: Eeh, det är mitt brott.
"
Citera
2020-03-15, 15:59
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har redan skrivit 20+ inlägg o tråden. Med ditt tunnelseende så har du kanske missat det.

Oj oj oj vilket party du skulle ha i en tråd om Jack the Ripper eller liknande person. Han dödade väl bara glädjeflickor. Du skulle ju implodera av upphetsning över brottsoffrens leverne.

Jag förstår om du menar att SD tyckte LW levde på ett speciellt sätt. Men du menar att han slog ihjäl henne för att göra oss alla andra män en tjänst och inte bli utsatta för henne?

Så nobelt av honom i så fall...
Jag är så tacksam.
Tack SD och tack Snor-Johan, djävulens juridikstudent.

Ni vet orden:
_Det var DU som började !!
I denna soppa så var det faktiskt SD som Började !
LW hade ingen aning om geocaching när hon råkade bo bredvid SD &HD ....
Hon sysslade med andra sporter innan ....
Sen när SD tjatade på henne att följa med och ta en cach ,och hon till slut gick med på det ,så blev hon fast i burkletandet ; lätt hänt ,vet jag ....

Sen vem som påbörjade puss o kram-sessionerna är det ju bara de själva som vet ....

Var ju aningens dumt att dessa två hamnade /såg till att hamna tillsammans ...utan några andra "förkläden" , så ofta i skog och mark ...visst ?!

"Frihet under ansvar " är ju en god regel att följa, så allt inte går åt fanders......

Kan tycka att det finns två goda regler att följa i denna soppa :

1. Att inte ligga med en gift man .
2. Att inte vara otrogen om man är gift .

Om nu dessa personer verkligen ville detta ; ligga!! så fanns det två saker att göra innan de började :

1. Båda två skulle frågat HD rakt ut ,om det var okej,INNAN de ens påbörjade liggandet? Så att de visste kontentan utav deras agerande...

2. Den som var gift skulle ha sett tll att skilja sig ,INNAN dessa ligganden skedde OCH LW skulle ha begärt skilsmässa mellan SD och HD ,INNAN hon ansåg sig värdig att ligga med SD.

Det är liksom detta som är meningen med giftermål ; att man gett sig till en viss person OCH om man ej är nöjd med detta ,SÅ är det ju bara att gå vidare och sluta vara gift ,IRL och på papperet.
Först DÅ är man "fri som en fågel" och kan kvittra runt i skog och mark på jakt efter pippande...

Vet att min gamle morfar sa jämt att :
ÖDMJUKHET är något man skall ha med sig hela livet ,OCH Gott Samvete är den bästa huvudkudden !

Så att lyckas vara nöjd med det man har - är nog väldigt viktigt i en människas liv ; att ta till sig det, och inte sträva efter att någon annan gräsmatta är grönare på andra sidan staketet....

Ger ingen större glädje; att inte vara ÖDMJUK inför vad man har ...
FÖRNÖJSAMHET är en bra känsla som gör oss människor till just GODA människor...

Hade ju varit bra för LW om hon blivit direkt informerad OM att NU är det seriöst snack om att det var skilsmässa på gång ,OCH att hon DÅ var tvungen att ta över hela ansvaret omkring SD:s liv ...man kan fundera på om hon då hellre flytt än illa fäktat !

Det hade varit bra för henne att inse den icke fantasieggande livsmönstret som detta hade medfört ,typ att få vara tvungen att ta hand om SD:s&HD:s döttrar varannan vecka inklusive sina egna barn ..och att det inte fanns någon som DÅ kunde sitta barnvakt för dessa tjejer när hon och SD skulle ut på geoletande....

Ingenting hade blivit på något sätt enklare med den konstellation som hon var ute efter - snarare mer komplicerat ;som bäddat för problem...

Vad hade hon trott i situationen ,SD: barn + hennes barn ihopblandade med varandra en fredagskväll ; när hon och SD gett sig ut i skogen ...hmm ...UW hade undrat ! LW:s barn hade kreverat och flyttat till UW ,och HD hade blivit utom sig och kanske fått höra ifrån döttrarna hur idiotiska helgerna tedde sig...

Känns som om hennes önskan hon hade ,var alldeles för ogenomtänkt och fantasifull...
Helt enkelt ogenomförbar -pga att så många andra individer med egna behov var inblandade i det hon försökte genomföra .

Bara en spekulation ,men ändå !
Senast redigerad av landbandy 2020-03-15 kl. 16:57.
Citera
2020-03-15, 16:04
Medlem
landbandys avatar
Det viktigaste är ju faktiskt att ens barn mår bra ,i situationer där saker och ting förändras ....

Så det gäller ju att fråga dem först ,när det gäller barn som ej fyllt 18 år än...
Senast redigerad av landbandy 2020-03-15 kl. 17:01.
Citera
2020-03-15, 16:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Att det saknas respons på loggremsan
kan vara att han tog det IRL eller
medvetet valde att inte bry sig om
hennes hot.

Han skrev till henne på morgonen efter
att NW kontaktat honom.
Han såg att hon inte läst meddelandet så
då visste han att hon inte hade tillgång till
telefonen.

Han misstänkte att hon höll sig undan för
att stoppa USA-resan. Han var van vid
hennes draman för att få som hon ville.

Hur vet du att det var hot från L*enas sida??

Har du sett att HD loggade den cachen ("Ord som beskriver världen") igen?
Det enda jag har hittat hittills är att L*ena tog bort loggen eftersom HD inte varit där själv.
Citera
2020-03-15, 16:24
Medlem
Snor-Johans avatar
Aktbilaga 168 Facebook Messenger del E (sid 3412-4043) (2) pdf sid 1-2.

Konversationen mellan Lena och Stefan under år 2017 i Messenger utgör ca 9,700 sidor
i PDF-format. Utifrån materialets omfattning är det inte möjligt att presentera det i sin
helhet. Till följd av det kommer kommunikation från ett dygn fr
ån respektive månad under året att presenteras.

-Sammanfattningsvis kan konversationen beskrivas bestå av
perioder med tät daglig kontakt samt perioder då kontakt helt saknas. Perioderna av
kontakt avslutas/påbörjas på ett sätt som indikerar att kontakten i övrigt inte varit bruten
mellan Lena och Stefan under de perioder som saknar kommunikation i Messenger.

-Snarare tycks kontakten, då den återupptas efter en period utan kontakt, ha fortskridit
oförändrad vilket skulle kunna förklaras genom exempelvis att kommunikation raderats,
att kommunikationen skett på annat sätt eller i annat kommunikationsforum.

Månadsvis presentation av kommunikationen i Facebook Messenger mellan
Lena Wesström och Stefan Davidsson

2017
Januari - kontakt samtliga dagar.

Februari-kontakt samtliga dagar.

Mars - kontakt samtliga dagar.

April - endast kontakt 1 april. Ingen kontakt övriga datum.

Maj - daglig kontakt 12 - 31 maj. Ingen kontakt övriga datum.

Juni-daglig kontakt I - 12 juni. Ingen kontakt övriga datum.

Juli - daglig kontakt 9 - 31 juli. Ingen kontakt övriga datum.

Augusti - kontakt samtliga dagar.

September - endast kontakt I september. Ingen kontakt övriga datum.

Oktober- endast kontakt 14 - 15 oktober. Ingen kontakt övriga datum.

November - kontakt saknas helt denna månad.

December - kontakt saknas helt denna månad.

2018
Januari-kontakt saknas helt de,ma månad.

Februari-daglig kontakt 15 - 18 februari. Utöver det skriver Lena ett meddelande 27:e
som inte besvaras.

Mars - Lena skriver ett meddelande I 3 mars som inte besvaras
.

April - kontakt saknas helt denna månad.

Maj - kontakt saknas helt denna månad.

Övriga meddelanden

Efter Lenas död skickar Stefan ett meddelande i november -18 samt fyra meddelanden
under år 2019 i konversationen.

-------------
Kanske finns ett visst värde i en drönarbild över (FB) kommunikationen LW/SD

Värt att notera är att tidigt 2017 var då som SD gjorde klart för LW att HD var den han ville leva sitt liv med och då hoten att "rasera hans liv" genom att berätta för HD startade vilket som senare föranledde dödshoten visavi LW.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-15 kl. 16:33.
Citera
2020-03-15, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon fick en viss respons - efter mordet:

23:00:55 SD skickar: kom precis Svarar på jobbmail.
23:00:55 LW skickar loggremsan hon fotat 20180514_230055.jpg - Aktbil.164 del C, s. 1219
23:01:02 SD skickar: Har lite måsten
23:01:13 LW skickar: Bild på loggremsa till cachen https://www.geocaching.com/geocache/GC677JM_ce15-ord-som-beskriver-varlden Media 446327302 105344
(Bild daterad 14 maj 2018, kl. 23:00.) - Det är den gamla loggremsan hon skickar; den nya hade hon 13 maj placerat i trädet (den fotades senare av LÅ som klättrat upp i trädet; Aktbil. 162, s. 49ff).
Media446327302_105344> har tagits emot av SD kl. 23:01:13; Aktbil. 164 Del C, s. 1219
23:21:41 LW skriver sitt sista inlägg i Norge-chatten
23:22:02 LW besvarar JJ:s inlägg 23:21:38 - men har inte hunnit läsa JJ:s inlägg 23:22:38

Mellan 23:22:02 och 23:22:38 bör något extraordinärt ha hänt. Det förefaller osannolikt att LW hux flux bara skulle ha fått ett infall och rest sig från köksbordet.
23:23:01 LW lämnar bostaden - Detta uppges vara en c:a-tid men bör med ledning av övriga data stämma ganska bra.

Hon sticker fötterna i ett par väl använda terrängskor och lämnar bostaden; dörren fick stå lite på glänt eftersom hon räknade med att vara borta högst, säg en kvart. - Sonen A kan dock ha hört när hon gått ut; se förhör med sonen A, Aktbil. 146, s. 21, 51f). - Den gröna huvtröjan brukade hon ha på sig inomhus; se Aktbil. 164, Del 3, s. 1221 resp. Aktbil.157 Del A s. 3.

Efter mordet (15 maj)
00:02:58 SD skickar: Fint
00:03:08 SD skickar: Blir för sent
00:03:14 SD skickar: Avslutar strax
00:07:54 Data GPG - 180 - 46705909622 - Hjalmar Bergmans väg 54 NV, 300
00:07:57 Data GPG - 180 - 46705909622 - Hjalmar Bergmans väg 54 NV, 300
00:47:19 Data GPG - 39.37 - 46705909622 - Hjalmar Bergmans väg 54 NV, 300
01:41:38 Data GPG - 93.72 - 46705909622 - Hjalmar Bergmans väg 54 NV, 300 - LW:s mobil stängs av - eller batterislut*
05:23:56 Inloggning på LW:s dator från annan enhet - Inloggning via mail.one.com
05:51:04 SD skickar: Morrn. Vad händer? Somnade ifrån igen?
07:03:24 SD skickar: Helluuuu
07:03:45 SD skickar: Noa ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu.

* 21:30:00 LW 97% batteri kvar, tio min senare: 94% (Aktbil. 145, s. 97f) - 3%/10:e min innebär att det kl. 01:41:38 skulle finnas drygt 20% kvar av batteriet. Mobilen har i så fall stängts av manuellt av mördaren.

Tack!L*ena har alltså lagt dit en ny loggremsa.
Enligt HÅ, reviewer, var remsan inte fulltecknad eller förstörd.
Hon tyckte också att om L*ena ville motkolla loggremsan mot loggningsremsan, kunde hon gjort det via mobilen som hon brukade.

Har du några tankar om vad L*ena kan ha menat med bilden på loggremsan hon skickade till SD?

Jag är glad att du är tillbaka med dina intressanta inlägg!
Sjukt träffande analyser du gjorde tidigt i tråden, som visat sig stämma ruggigt bra efter att man har läst i FUP.
Citera
2020-03-15, 16:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
00:03:14 SD skickar: Avslutar strax

05:51:04 SD skickar: Morrn. Vad händer?

SD sov drygt två timmar ska man tolka det som?
Han levde ett aktivt liv men behövde inte mer sömn än så?
Det verkar allmänt omvittnat att han inte sov så många timmar per natt. Mordnatten var dessutom fylld med allehanda aktiviteter, bl.a. bevattning, cykling, tröjtvätt och översyn av packning. I väntan på att tröjan skulle bli klar hade han lagt sig en stund och då tyvärr somnat ifrån vattenspridaren. Tack vare att en snäll granne stängt av nämnda vattenspridare hade huset räddats från översvämning.

Så om man tänker sig att han "avslutade" 00:05:00 och att vattenspridaren, robotgräsklipparen och tvättmaskinen var i gång 00:15:00 så fick han i alla fall drygt fem och en halv timmes sömn - avbruten endast av då han vaknat (fram emot två, tre, fyra...) och kom på att han glömt spridaren. - Tur att han hade snälla grannar som bevakade hans gräsmatta även nattetid.
Citera
2020-03-15, 16:55
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du pekar på en viktig punkt.
Jag uppfattar det som att de har pratat om detta innan.

Och jag misstänker att det är SD som är den drivande i den här frågan. Och att JG avrapporterar till SD vad han gör.

Att det ska finnas tre personer som är drivande i mordfrågan har jag svårt att tro på.
Citerar:

Aktbil 154/27

"JE: Va .. vad jag ... vad jag anade, alltså jag anade liksom vid det här två timmers ... att dom
skulle ta min telefon. Jag liksom, jag anade det. Jag fick nån känsla liksom. Och .. och då,
eeh ... eeh jag fick inte .. dom här tidigare förhören då har jag liksom plockat fram mobilen
hela tiden och, och visat dom ... bilder och så vidare och så vidare.
ST: Mmh.
JE: Men den har.. den fick jag inte ens ha på idag. Eeh ...
ST: Nehej.
JE: Men ja glöm .. jag glömde .. jag glömde mitt ID-kort men, eeh ... så att när jag gick på
toan, jag tänkte jag .. jag skicka bara till dig att jag radera och sen gjorde jag det. Och sen
stängde jag av mobilen.
ST: (skrattar) vet du? (skrattar) det finns ett meddelande från, från mig där. Okej, svarar
jag.
JE: Aja men den har jag .. den .. den är eeh .. den finns .. den kanske finns i mobilen nu, ja.
ST: Ja det gör den säkert. För.. för jag har raderat.jag har raderat (ohörbart) också så jag
kan inte gå in och radera i efterhand nu.
JE: Men det.. det kan inte, det kan inte ... jag tror att om jag minns vad du säger. Jag,jag tror
inte att jag har sett att det stått okej i datorn, när jag sett på datorn. Men,jag radera i
telefonen men allting som var i dator, allting som fanns i Ipaden, den var inte raderat.
ST: Nej precis, nej det stämmer.
JE: Aah men det gjorde mig väldigt orolig, sådär. Men ok står kvar, men jag kommer bara
säga till dom det.. jag .. jag sa till dom att.. att .. för det.. det.. det var såhär Stefan. Eeh dom,
alltså dom har .. dom har .. dom har ställt så många frågor och i så många vinklar, jag kommer
inte ihåg allting som är ställt men. Men dom frågade mig alltså hur mycket kontakt har jag,
hur mycket kontakt har du och jag. Och .. och aah hur har ni kontakt och, och då sa jag att
aah vi .. vi, vi prata .. vi pratar nästan aldrig i telefon. Eeh och dom få gånger som vi har
pratat med rös/meddelande då har vi säkert ringt via, via Facetime .. eller vad heter det ..
ST: Facebook
JE: Facebook
ST: Messenger
JE: eller sådär, Mes .. Messenger. Men det är nästan uteslutande Messenger. Men sen det är
klart, det.. de, jag har Telegram sa jag. Eeh, Jaha aah, och sen .. Var .. varf. varför använder
ni telegram? Ja, för jag har säker .. saker som jag vill sä . .pratat med Stefan om som .. och jag..
jag har misstänkt att ni .. ni, ni .. vad sa jag nu, ni ... ni har honom på span, sa jag eller vad jag
sa .. jag kommer inte ihåg vad jag sa.
27
Telefonsamtal Stefan -Jerry 2018-10-2 8, 19:23:19, PM, 2019-10-2116:11 diarienr: 5000-K574218-18
ST: Aah, aah, aah. Nått. ..
JE: Och, vad jag pratar med Stefan om,jag tycker det inte har med er att göra. Det har inte
med polisen att göra (skral/ar). Och den borde jag fan inte sagt men ... men ..
ST: Det är ju sanningen.
"

Det är chockerande att de inte tror att svensk lag gäller just dem. Och att DE kan avgöra vad Polisen har med att göra, eller inte. Detta är inga grova gängkriminella, men de uppför sig precis så.

En universtets-anställd, djupt kristen (?) man, en besiktningsman (ingenjör?) på ett stort företag och en sjuksköterska på USÖ. De uppför sig som etablerade gangsters, slingrar, ljuger, hittar på, får "minnesluckor, raderar sina telefoner under polisförhör och tror uppenbarligen att de står över lagen i alla situationer.

Efter SD, så hoppas jag att ALLA inblandade får sitt straff.

#TeamÅsaHiding
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in