2020-03-15, 14:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, han skulle bara ha dissat henne och
inte låtit henne provocera honom.

Det förstår han säkert nu och önskar att
han gjort så istället.
Han var rädd för att sanningen skulle komma fram; både till HD och till omgivningen i övrigt. - LW var inte rädd för sanningen - och hon ville inte bli satt i karantän och utestängas från olika geo-aktiviteter.
Citera
2020-03-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MGM ljuger om blod, han ljuger om vattenspridare, han ljuger om fasadbelysning... Han ljuger om praktiskt taget allt för att dölja det verkliga händelseförloppet; skarvar och fabulerar; anpassar lögnerna i takt med att fakta presenteras honom.

Vattenspridaren:
Aktbil. 147, s. 90, 205ff - MTM lämnar t.o.m. öppet för tre timmars vattenspridning. - Snart minns han ingenting.

Han vet att han cyklade, s. 209ff. - Och fasadbelysningen var också på; s. 213. - Sedan är det minnesblottor som gäller.

Större lögnhals får man leta efter: Han ljuger om praktiskt taget allt som hänt från det att LW lämnat bostaden och fram till dess att mordet sker - och allt som dessförinnan utspelat sig.

Cykelsadel: Aktbil. 157 Teknisk undersökning Del B, s. 399, spräcker ytterligare en av MGM:s vid det här laget oräkneliga lögner; i detta fall är lögnen mätbar.

MGM lägger ut texten: Aktbil. 147, s. 450ff - och han skonar inte heller sina barn; är endast ute efter att svartmåla LW.

Ja, det kan mycket väl visa sig vara lögnerna som till sist fäller honom. Hans svaghet.
Citera
2020-03-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr

Jodå, det finns det.
Vänta bara tills Grannen Judi"th skall lämna sitt vittnesmål.
Underbar kvinna.
Jag hoppas verkligen att rätten lyssnar på henne och finner henne som synnerligen trovärdig.
Hon fick igenom sitt önskemål att vittna inför stängda dörrar och med Stefan i ett medhörningsrum.
En härlig krukväxt-indian som hade stenkoll på Stefan.
Gillar henne skarpt.

Aha, missat. Finns det i hennes förhör? Är ju jätteviktigt i så fall.
Citera
2020-03-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Här är ett inlägg som iaf gav mig lite bra koll på hennes iakttagelser.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-03-15, 14:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hammare hur vet man det?

Här har man ju tycker jag ett antal älskare och andra som tänkbart har ett horn i sidan till den mördade ovanligt många rimliga tvivel i antal, så att säga.

Men visst är det mycket konstigt och sannolikt som gör den åtalade starkt misstänkt i många juridiskt oskolades ögon. Ska bli intressant att se hur det åberopas. Det kan ju inte vara som i tråden att det som i mångas ögon är skumt och konstigt är bevis eller indicier.

Många har ju även dömt frun. Hon är konstig, beter sig underligt, säger inte rätt. Är en häxa helt enkelt, släng henne i Svartån så flyter hon som en kork.

Rättvisan får ju ha sin gång men åklagarmyndigheten i Örebro skulle ju inte efter allt vatten som flutit i svartån begå publikt självmord genom att gå till tings med detta om det inte höll. Hennes ”älskare” är ju då redan avförda. Och dessa ”älskare” skulle ju då vara av en högst speciell mental beskaffenhet om de ska slå ihjäl henne med sjutton slag. Hur ofta hör man talas om det? Vartannat sekel? Givet antalet ”älskare” i farten under alla dessa sekel så är ju procentualiteten av en sjuttonslagsmördare bland dessa rätt anmärkningsvärd. ”Älskare” har en tendens att vandra till nästa blomma, inte grotta ner sig i en enda, det ligger liksom i sakens natur.

Med strax två år förflutet så har ju rättvisan sannolikt kommit närmare målet, inte längre ifrån. Och vad som ev. övrigt kan återstå får de väl då ha en plan för att lösa under själva rättegången. Det har mig veterligen inte luftats några särskilda känsliga punkter — även om jag inte har följt med i Wadköpingsbladet. Grabben sitter som en smeck, skulle jag gissa. Om inte, så får han väl gå fri då.

Jag tar gärna emot upplysning om vad som reellt kan stå på spel. Eller vad som reellt kommer att fälla honom.
Citera
2020-03-15, 15:04
Bannlyst
Citat:

Ja.
Hennes förhör är med i FUP.
Fantastiskt förhör.

Hennes begäran om stängda dörrar, har jag delgett tråden tidigare.

https://forumbilder.com/i/roj6
https://forumbilder.com/i/rojk

Judi"th förhör är i Aktbilaga 151.
Sidorna 204 - 214.
Underbar läsning.
Sug på den, Stefan.
Citera
2020-03-15, 15:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon menar att HD inte loggat på plats
och att LW raderar hennes loggning om
inte SD genast kommer och äter
hjärtformad kladdkaka.

L*ena hade ju redan raderat HDs nätloggning då hon ansåg att HD ej varit där (Cachen "Ord som beskriver världen") själv. Hon var välkommen att logga den när hon själv hade varit på plats.

Aktbil 150/693,
förhör med HÅ, reviewer
:
"Lena har raderat Hannas loggande av cachen."

Jag kan inte se att det skulle vara så att HD har loggat om denna?

Reviewern HÅ som förhörs menar att det inte finns något fel på loggremsan eller att det saknas plats för att logga.

Hennes spekulation är att det har med S*ysterhax och S*oftpochahontas konflikt om nätloggningen efter att HD splittat kontot med SD. T ex kan man se att LW raderade cachen Nötknäckarkalendrn för HD, som efter L*enas död loggat den på nytt.

Aktbil 150/702:

"Ang GC6777 "Ord som beskriver världen", så har jag tänkt lite tillsammans med Lars. Rimligt eller ej, men det enda skäl vi kunde komma på till att L W själv skulle ha tagit in den där loggremsan, trots att den inte var i "formellt" (sett till riktlinjerna för geocaching) behov av att bytas ut är den rätt...infekterade loggdispyten som fanns mellan softpocahontas/L W och systerhax/HD"

Aktbil 150 sid 693:
Nörknäckarkalendern

"I den arkiverade loggen framgår att Hanna loggade cachen 9 april -I 8 med en utförlig text
kring kontosplitten från TeamDavidsson till SysterHax och HerrTeamDavidsson (se
förhörsbilaga 3). Denna logg har sannolikt Lena raderat. Den I 0:e juni loggade "SysterHax"
åter cachen med ett nytt meddelande i loggen ( se förhörs bilaga 4). Helena har hört från flera
andra att det fatum att Hanna loggat Lenas cacher efter hennes död anses vara magstarkt
utifrån att Lena själv tog bort Hannas loggar. Om man inte har reviewerfunktionen ser man
inte tiden för då Hanna loggat cachen.
"

Aktbil 150 sid 702:

"Softpocahontas var i början av april i år tydlig i sin kommunikation med systerhax (se skärmdumpar från geocaching.com Message Center+ chathistorik från s 80 i min tidigare inskickade "Chatthistorik Messenger L W-HÅ") att hon ville att systerhax skulle ta bort de nätloggar på cacher [ägda av softpocahontas] som hon själv inte fysiskt närvarat på. När hon gjort ett eget besök var hon välkommen med en egen logg. Syterhax å sin sida var angelägen om att föra över loggarna från de gemensamma kontot till sitt eget. Jag såg loggar komma och gå på några cachesidor och fick känslan av att båda ville ha "sista ordet" i frågan, Utifrån detta skulle man kunna tänka sig att L W tagit in loggremsorna till de cacher som det handlat om för att kontrollera saken (se om systerhax nick verkligen fanns där). Sannolikt har hon bytt ut dessa loggremsor till nya utan att kommentera i någon nätlogg. "

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------

För mig som inte är insatt i geocahingen och som inte har eget konto där, kvarstår frågan; vad menade L*ena med att skicka en bild på loggremsan till SD.
Citera
2020-03-15, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Innan jag tappar bort det...
Låter såååå bekant:

aktbil 154, sid 11.
Avlyssning SD-JG:

"ST: Aah allt .. allt.. allt handlade om att jag råkade, (hostar) ha otur när jag tänkte länge.
JE: Vad sa du?
ST: Allt grundar sig i att jag eeh var oskicklig.
"
Citera
2020-03-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MGM ljuger om blod, han ljuger om vattenspridare, han ljuger om fasadbelysning... Han ljuger om praktiskt taget allt för att dölja det verkliga händelseförloppet; skarvar och fabulerar; anpassar lögnerna i takt med att fakta presenteras honom.

Vattenspridaren:
Aktbil. 147, s. 90, 205ff - MTM lämnar t.o.m. öppet för tre timmars vattenspridning. - Snart minns han ingenting.

Han vet att han cyklade, s. 209ff. - Och fasadbelysningen var också på; s. 213. - Sedan är det minnesblottor som gäller.

Större lögnhals får man leta efter: Han ljuger om praktiskt taget allt som hänt från det att LW lämnat bostaden och fram till dess att mordet sker - och allt som dessförinnan utspelat sig.

Cykelsadel: Aktbil. 157 Teknisk undersökning Del B, s. 399, spräcker ytterligare en av MGM:s vid det här laget oräkneliga lögner; i detta fall är lögnen mätbar.

MGM lägger ut texten: Aktbil. 147, s. 450ff - och han skonar inte heller sina barn; är endast ute efter att svartmåla LW.

Jag håller med dig helt och fullkomligt i detta fallet, St*fan Davidss*n ljuger värre än en häst galopperar vilket också sagt är väldigt tydligt och uppenbart att så är fallet, detta bör man vid det här laget ha genomskådat inom rätten, det vill säga, att St*fan Davidss*n slirar rejält på sanningen.

Jag hoppas att nya vittnen kommer att kunna stärka upp detta pågående mordfallet ytterligare, för att sålunda få St*fan Davidss*n att till sist ljuga fast sig själv riktigt ordentligt i försök att frånta sig sitt ansvar för sin begångna gärning, detta sagt med anledning av, att det finns ingenting som tyder på att St*fan Davidss*n är oskyldigt utpekad för mordet på L*na Wesström.

Mvh/ @JokerMannen

Team/Åsa Hiding
Senast redigerad av JokerMannen 2020-03-15 kl. 15:37.
Citera
2020-03-15, 15:33
Medlem
Citat:
Att det saknas respons på loggremsan
kan vara att han tog det IRL eller
medvetet valde att inte bry sig om
hennes hot.

Han skrev till henne på morgonen efter
att NW kontaktat honom.
Han såg att hon inte läst meddelandet så
då visste han att hon inte hade tillgång till
telefonen.

Han misstänkte att hon höll sig undan för
att stoppa USA-resan. Han var van vid
hennes draman för att få som hon ville.
Klart han visste att hon inte hade mobilen. Den hade ju han lagt rabarber på. Ligger på botten i en dagvattenbrunn, tillsammans med hennes hörlurar.
Citera
2020-03-15, 15:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Det är en del saker. Till att börja med saknas mordvapen. I och med att hennes mobbe försvann kan man inte utesluta att det fanns kommunikation i den som kunnat förändra bilden av det som hände. Man har inte kunnat knyta den misstänkte till platsen vid tiden för mordet. Han säger ju att han var hemma och man har inte kunnat visa motsatsen.

I utredningen har man dammsugit BOs omgivning för att hitta personer som kan ha haft motiv och tillfälle utan att hitta fler än två (tre?). En av dessa har man släppt misstankarna mot, vilket jag tolkar som att det finns något i de sekretessbelagda delarna av FUP som utesluter henne. Hur starkt är detta? Jag har en gissning om vad detta kan vara och det är då antagligen inte solitt. Vill inte gå in på detta.

BO verkar ha varit en person som av en del kunde uppfattas som provocerande och som inte lätt lät sig skrämmas. Hon hade ett mycket stort kontaktnät. Kan utredningen ha missat någon?

Målet bygger således på att man har en person med motiv och tillfälle som tidigare hotat henne ett flertal gånger. MGM är dock tidigare ostraffad. Han har inte utsatt någon för allvarligare våld i närtid och har visat behärskning i situationer där han använt minimalt med våld när han känt sig tvingad att avlägsna BO ur sin bil.

Någonstans i allt detta kan rätten finna ett sätt att formulera rimligt tvivel, och erfarenheten visar hur oerhört svårt det är att få någon fälld för mord i våra domstolar, som ser en ära i att hellre fria än fälla. Domarna bygger ofta på ett halmstrå. Därför tror jag MGM frias i första eller andra instans.

Samtidigt finns det ju påtagliga tecken på skuld och med tillgängligt underlag känns åtalet i högsta grad befogat. De personer i tråden som tvivlar på MGMs skuld har inte kunnat lyfta fram något som pekar åt annat håll. Så trots åtskilligt med arbete har ingen annan rimlig GM hittats.

Man släppte misstankarna mot alla andra därför att Stefan var mest sannolik och allt krut lades på honom. Men det betyder ju INTE att försvaret inte kommer att anföra att det inte är uteslutet med annan gärningsman. Dessutom för ovanlighetens skull flera stycken.

Jag skriver om tvivlet inte var det finns mest i vågskålen. Särskilt inte därför att man ju lade bort alla alla andra misstankar tidigt. Utom frun då förstås men det visade sig också tunt när inte tillsammans och i samråd gick att bevisa.
Citera
2020-03-15, 15:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Att det saknas respons på loggremsan
kan vara att han tog det IRL eller
medvetet valde att inte bry sig om
hennes hot.
Hon fick en viss respons - efter mordet:

23:00:55 SD skickar: kom precis Svarar på jobbmail.
23:00:55 LW skickar loggremsan hon fotat 20180514_230055.jpg - Aktbil.164 del C, s. 1219
23:01:02 SD skickar: Har lite måsten
23:01:13 LW skickar: Bild på loggremsa till cachen https://www.geocaching.com/geocache/GC677JM_ce15-ord-som-beskriver-varlden Media 446327302 105344
(Bild daterad 14 maj 2018, kl. 23:00.) - Det är den gamla loggremsan hon skickar; den nya hade hon 13 maj placerat i trädet (den fotades senare av LÅ som klättrat upp i trädet; Aktbil. 162, s. 49ff).
Media446327302_105344> har tagits emot av SD kl. 23:01:13; Aktbil. 164 Del C, s. 1219
23:21:41 LW skriver sitt sista inlägg i Norge-chatten
23:22:02 LW besvarar JJ:s inlägg 23:21:38 - men har inte hunnit läsa JJ:s inlägg 23:22:38

Mellan 23:22:02 och 23:22:38 bör något extraordinärt ha hänt. Det förefaller osannolikt att LW hux flux bara skulle ha fått ett infall och rest sig från köksbordet.
23:23:01 LW lämnar bostaden - Detta uppges vara en c:a-tid men bör med ledning av övriga data stämma ganska bra.

Hon sticker fötterna i ett par väl använda terrängskor och lämnar bostaden; dörren fick stå lite på glänt eftersom hon räknade med att vara borta högst, säg en kvart. - Sonen A kan dock ha hört när hon gått ut; se förhör med sonen A, Aktbil. 146, s. 21, 51f). - Den gröna huvtröjan brukade hon ha på sig inomhus; se Aktbil. 164, Del 3, s. 1221 resp. Aktbil.157 Del A s. 3.

Efter mordet (15 maj)
00:02:58 SD skickar: Fint
00:03:08 SD skickar: Blir för sent
00:03:14 SD skickar: Avslutar strax
00:07:54 Data GPG - 180 - 46705909622 - Hjalmar Bergmans väg 54 NV, 300
00:07:57 Data GPG - 180 - 46705909622 - Hjalmar Bergmans väg 54 NV, 300
00:47:19 Data GPG - 39.37 - 46705909622 - Hjalmar Bergmans väg 54 NV, 300
01:41:38 Data GPG - 93.72 - 46705909622 - Hjalmar Bergmans väg 54 NV, 300 - LW:s mobil stängs av - eller batterislut*
05:23:56 Inloggning på LW:s dator från annan enhet - Inloggning via mail.one.com
05:51:04 SD skickar: Morrn. Vad händer? Somnade ifrån igen?
07:03:24 SD skickar: Helluuuu
07:03:45 SD skickar: Noa ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu.

* 21:30:00 LW 97% batteri kvar, tio min senare: 94% (Aktbil. 145, s. 97f) - 3%/10:e min innebär att det kl. 01:41:38 skulle finnas drygt 20% kvar av batteriet. Mobilen har i så fall stängts av manuellt av mördaren.
Senast redigerad av letsdoit 2020-03-15 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in