2020-03-15, 15:59
Medlem
Smittan är fri ja, men regeringen och FHM har uppmanat alla som känner av minsta lilla symtom att stanna hemma. Alla som är friska och krya i grunden och inte kräver sjukvård låter sitt immunförsvar ta död på coronaviruset hemma hos varje enskild individ i karantän.

Om alla skolor, dagis och företag i hela landet hade jobbat på precis som vanligt så hade däremot smittan tagit fart av bara tusan vilket hade satt enorma påfrestningar på vården.

Vi kväver och saktar ner smittospridningen genom att agera på det här sättet. Det finns egentligen inget bättre sätt. FHM har tagit del av hundratals rapporter och data från WHO och runt om i världen om det här viruset och gjort bedömningen att de allra flesta klarar av detta virus självmant om man bara stannar hemma i minst 14 dagar. Det är helt ologiskt att testa corona på alla människor eftersom åtgärden (dvs stanna hemma isolerad) hade varit densamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
På vilket sätt blir det långsamt genom att släppa smittan fritt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Det gör man inte. Helt ogenomförbart i Sverige förstår du väl.

De gör allt för att rädda den jävla ekonomiska "tillväxten"
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Pressträff kl 16:40.
Bara statsministern och olika generaldirektörer (MSB, FHM, Soc).
Lär alltså bli något större som kommer nu.
Citera
Medlem
"Iran har registerat det högsta antalet dödsfall på en dag, enligt landets hälsoministerium.

Siffran över döda till följd av corona uppges nu ligga på 724.
"

Hur blir det med begravningar med så höga dödssiffror bara på en (!) dag? Tänker mest på Italien, hur gör man det med begravningar samt med anhöriga som befinner sig utomlands som måste flyga in för begravningen?
Citera
Medlem
Kan jag jobba på matvarulager imorgon eller hade ni undvikit det? Åker kollektivt och bor i Sthlm.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Du tror att alla som är registrerade i länder utom Kina, Italien, Iran, eventuellt Spanien, åker in och registreras i statistiken första dagen man blir sjuk? Nej självklart inte.

Jag tror verkligen inte att Sverige kommer bli som Italien. Vi kommer få stora problem, ja, men inga tiotusentals dödsfall tror jag absolut inte. Siffran vid årets slut landar väl på nånstans kring 3500-5000 döda enligt mig.

Tror du att Danmark och Sverige gör det när Italien inte gör det? Sverige räknar ju inte ens smittade. Sverige är väldigt nära Italien nu rent tidsmässigt och per capita, Danmark och Norge i princip värre räknat på samma sätt.
Citera
Bannlyst
Finns det någonting idag som är bättre än det var på 1980-talet förutom luftvärmepumpar?

Jag minns ingenting av virus och skräck och risk för död och däckade befolkningar. Nu inträffar det då och då med 10-årsperioder.

Är det inte globalist-helvetet man ska skälla på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Vi har en vårdkapacitet som är avsedd för en befolkning på 8 miljoner. Redan vid 8 miljoner hade det varit tufft men kanske hanterbart. Nu är vi 10 miljoner.

Vi har av någon anledning tyckt att det är en utmärkt idé att ta hit 2 miljoner afrikaner och araber utan att bygga ut sjukvårdens resurser i motsvarande mån.

Så för att svara på din fråga:

Ja. Det kommer att få stora följder på ett sätt "vi" inte har tänkt på?

Med "vi" menar jag våra politiker och journalister och annat pk-pack.

Det har gått rykten om att viruset är farligt för Kineser för att de har en skillnad i DNA-koden i sina lungor som vi med svenskt DNA-saknar här. Så utifrån din värdegrund kanske det blir bra i slutändan ändå. Alla invandrare får jätte problem med det här medan vi andra mer snorar lite och går i idé till hösten.
Citera
2020-03-15, 16:00
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Intressant artikel idag i Sydsvenskan om Sveriges strategi. Man låter Corona sakta men säkert smitta fler människor för att viss immunitet ska uppstå (dvs de unga o friska) på så sätt blir det ett långsamt förlopp som skyddar utsatta grupper o sjuka. Detta istället för att stänga gränser.
Äntligen en vettig förklaring, detta skulle Tegnell förklarar från början. Tycker detta låter bra och vettigt.

WHO tycker den ingången är helt befängd, och kraftigt kritisk till svensk hållning.
När alla andra länder kämpar mot viruset, så gör sverige sig själv till en plantskola för smittan.

De länder som får bukt på smittan (bör vara merparten sett till utvecklingen i kina och sydkorea) och deklarerat den borta, kommer se sverige som en evig no-go zon, inte en charmig långsiktig sits.
vi kommer drabbas hårdast av viruset och bli persona no grata för resten av världen.

Huvudskälet varför det är en dum ide, är pga viruset muterar hela tiden, förvisso långsamt sett till virus men tillräckligt för att göra immuniteten verkningslös andra gången smittan kommer förbi.
Flock-immunitet i den benämningen är därför bättre att se som tillfällig, nästa mutering kan mycket väl gå förbi det och bryta ut i ny allmän spridning.
Citera
Medlem
Skvistens avatar
Var ifrån kommer uppgiften om presskonferans idag 16:40?

Står inte på aftonbladet i alla fall.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Hoppas jag har fel. Jag verkligen hoppas att jag har fel. Hellre ha fel och skäms än att förlora nära och kära.
Man kan fortfarande ta viruset på allvar, vara för att kraftfulla åtgärder vidtas av regering och myndigheter, anta en större försiktighet, t.o.m. använda mask, handskar, bunkra mat och vatten, undvika att hälsa på anhöriga och umgås med vänner m.m. utan att för den sakens skull förstora upp virusets dödlighet till enorma proportioner.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det finns inga lager med skyddsmateriel att avvara i Europa. Kolla bara på sverige.

I kina har man däremot fabriker som ställt om och skalat upp produktion av skyddsmateriel. Elbilstillverkaren BYD är numera väldens största skyddsmaskfabrik, som producerar 500 000 skyddsmasker per dag.

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-03-13/buffett-backed-byd-says-it-s-now-the-biggest-maker-of-face-masks

Sverige måste börja med att bygga en jävla fabrik, för det finns ingen idag vad jag vet.

China och Taiwan stod innan utbrottet tillsammans för 70% av tillverkningen av skyddsmasker i världen.
Se:
http://www.nytimes.com/2020/02/06/business/coronavirus-face-masks.amp.html%3f0p19G=3248

Det finns, det är bara att Sveriges regering är fullkomligt inkompetent och i förra veckan ger man Socialstyrelsen i uppdrag att stå för upphandlingen.

Uvex i Göteborg tillverkar skyddsmasker, dessa skickade 250.000st till Kina i början av Februari (finns tidningsartikel om det).

Vi har Sundström som tillverkar världsledande skyddsmasker. Halvmask, helmask och friskluftsmasker med filterpaket på ryggen

Vi har ett företag som tillverkar respiratorer inrikes

Vi har möjlighet att underlätta för sjukvården rejält men inkompetens och att myndigheter bara lastar av ansvaret på varandra gör att vi inte kommer till skott förrän det är för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in