2020-03-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Jag tror på riktade åtgärder som är rätt. Att säga: Nu ska alla vara hemma 1 månad och inte gå utanför dörren, det är inte rimligt. Det är som att säga att man ska förbjuda bilar för att det finns folk som dör och skadas i trafiken.

Rätt åtgärder är att isolera och minska risken för de som vi vet riskerar att drabbas hårt. Inte genom att folk som är unga och friska, som drar in pengar till samhället och som vill ha livskvalitet, att tvinga de att vara hemma.

Hur ska du isolera de gamla och sjuka när det råder fri smittspridning i samhället?
Citera
2020-03-14, 13:56
Bannlyst
Varje gång man hör lr ser en ambulans med blåljus och sirener tänker man, jaha ett Coronafall till 😷😷😷😷😷
Citera
2020-03-14, 13:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Hur många barn har föräldrar vilka båda jobbar inom vården? Det kan ju inte vara en särskilt stort antal.

Sen kan man ju tänka sig att det hade inte varit speciellt svårt att göra en koll på skolorna och samla ihop de barn vars båda föräldrar arbetar inom vården och göra en specialklass för dem. Det kan ju omöjligt röra sig om mer än en handfull ens på en stor skola.

Nej, det argumentet köper jag verkligen inte.

Frågan är inte hur många barn som har föräldrar som jobbar inom vården, utan hur många som jobbar inom vården som har barn, i åldern typ ett till tio år. Vad ska vi tro, 20-30 procent? Många gånger kan kanske mor- eller farföräldrar rycka in, men så fort barnet är lite snorigt (vilket är mer eller mindre standard i förskoleålder) så avråds ju det.

Tycker absolut att argumentet är relevant.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Nej. Du gissar precis lika mycket som alla andra.
Nejdå, har man en beredskapsplan ska man givetvis hålla dig till den oavsett vad fårskallar och kineser än gormar.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
England, vars strategi vi verkar dela, satsar på att 60% av befolkningen skall få smittan och därmed bildas flockimmunitet (vi kan vara snälla och säga att det funkar). Motsvarar i så fall 6 millioner svenskar. 1 till 4 % av de smittade (ej av befolkningen) beräknas dö. Dvs mellan 60,000 och 240,000. Jag hoppas innerligt att jag är en foliehatt och har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Kom hem nyss från köpcenter fullt med folk! Fanns toapapper att köpa , makaroner etc.. Ingen handsprit dock.
Många som handlar andra som sitter och äter lunch i restaurangen verkar inte vara någon panik här inte.

Panik behöver det inte vara. Men att t ex stänga skolor är en symbolhandling som är viktig får folk att inse allvaret. Många av de jag träffar vet att danskarna och norrmännen gör det och verkar tro att det är allvarligare i Da och No än här. Att vi har kontroll. Falsk trygghet alltså.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Dom vill ha upp spridningen till vad sjukvården klarar av, sen kommer kanrantän, skolstängninar osv för att få ner det till steady state. Detta för att uppnå herd immunity så snabbt som möjligt. Visst svinn får man räkna med.
"herd immunity"???

Har folk totalt missat att det inte finns någon immunitet mot detta virus? Det muterar i stort sett per värdkropp.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Sverige har antagligen tiotusentals smittade.

Två döda. Två IVA-fall.

Väntar spänt på undergången.

Ni som hävdat att 15-20% hamnar i respirator och 6-8% dör - när sker detta?

Eller så har folk överdrivet detta tama virus något ENORMT. Visst, det är dödligt hos äldre med underliggande sjukdom. Men inte för resten av befolkningen.

Isolera gamla med underliggande sjukdom. Stäng inte av ekonomin - mycket värre än vad detta virus någonsin kommer att vara.
Jag har iof inte uppgett dylika siffror, men utesluter ingenting.

Om ca 2 veckor kommer vi att se effekterna av den smittspridning som sker just nu.
Idag ser vi effekterna av den smittspridning som skedde för ca 2 veckor sedan.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Så vi ska tro på en tjomme på Internet, "JeffreyEpstein", reggad på FB sen ett par månader. Och som inleder sina inlägg med stor bokstav.

Suck, j-a tomteverkstad den här tråden blivit. Stäng ner.

Säger inte att det är.säkert det är en möjlighet dina fega idiot!
Haft rätt i alla mina beräkningar sen starten av tråden!!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Har Tegnell bliivit mutad, det han gör nu är ju att riskera hundratusentals redan sjuka och äldres liv. Kanske vill spara in på pensions och sjukpenningar nu när "VÄRLDENS BÄSTA LAND" börjar få slut på pengar..
I mina ögon är Sverige nu korrupt och en skurkstat värre än Kina. Tar pengar före sin egna befolkning... VAKNA SVERIGE!!
Strategin verkar vara flockimmunitet.
Det är inte vad som meddelas utåt i sann svensk demokratidk anda.
Och ja, den strategin innebär att man medvetet offrar dom svaga i befolkningen.
Citera
2020-03-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Vad behöver man i hemmet om läget förvärras?
Inga sarkastiska svar tack!!
Folk verkar köpa på sig allt från toapapper till Alvedon.
Vilka är de viktigaste varorna som är viktigt potentiellt att ha om läget förvärras?

Jag köpte Inget toapapper. Blir det kaos så kommer jag torka röven med händerna I handfatet/duschen.

Alvedon e nog bra men de e nog slutsålt.

Socker ska va bra också. Enligt min finska vinterkrigs-släkt så är socker en bra grej att ha i kris. Jag vet inte varför men köp socker.
Citera
2020-03-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Inte lika korkad som du uppenbarligen...har du ens läst in dig på fakta i ämnet?

De flesta får bara milda symptom, och det är bara ett fåtal som blir allvarligt sjuka.
Förr eller senare lär du också få COVID-19, det är bara att acceptera.

Men du kanske hellre svälter ihjäl när ekonomin klappar ihop?

Ja, det stämmer.
Men vad har det med saken att göra?
Alla som får cancer dör inte?
Alla som får hjärtsjukdom dör inte?
Skillnaden är dock att de sprider inte, COVID-19 smittar lätt och de i högriskgrupper dör.
Vem vet ens vad mörkertalet är. Bara pinsamt att du försvarar ett virus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in