2020-03-15, 11:31
Medlem
Nu har tydligen länken till studien om skador på testiklarna tagits bort.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3074945/coronavirus-hubei-government-deletes-report-claiming-covid-19

Verkar dock som att man inte kan utesluta att det kan leda till skador på testiklarna.
Citera
2020-03-15, 11:32
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Om det krävs 60% spridning för flockimmunitet, så är priset i antal döda vid olika antaganden om dödlighet, så här:

Dödlighet i % - antal döda

0,1 - 6000

0,5 - 30 000

1 - 60 000

Ett normalår dör det ungefär 90 000 människor i Sverige.
Citera
2020-03-15, 11:33
Medlem
”Gör som Sydkorea och visa var smittade finns”
https://www.dn.se/asikt/gor-som-sydkorea-och-visa-var-smittade-finns/
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Har inga problem med åsikter, men tråden ligger under - Vetenskap_ Konspirationsteorier och dylikt , håll borta.

ATt påstå att FHM mörkar och ljuger,är ju trams.

Skulle gissa att en del i tråden inte tror att man kan vara så jävla dum så att man gör de påståendena och uttalandena som DR Tengele gjort och samtidigt ha någon form av utbildning.

Det är bara att välja...
1. Han ljuger och mörklägger
2. Han är en schizofren psykopat som älskar sina virus.
3. Han är så jävla dumm så han förstår inte bättre...

De går väll lista massor av påståenden och välja och vraka efter egen tolkning....

En sak är dock säker, någonting mycket konstigt pågår inom den svenska administrationen......
Bara ett sådant faktum att man nekar sjukvård, polis och räddningstjänsten tillgång till sveriges 750 000 gasmasker säger allt och lite till.............
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hur länge överlever viruset på hårda ytor?

Imorgon ska jag köra en bil som en Corona-smittad körde i fredags.

För det har min arbetsgivare sagt...
Sprita, sprita, sprita.
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Det är helt klarlagt att Covid-19 inte smittar särskilt lätt hos barn. Upp till 9 år är det bara 1% som blir smittade vilket talar för immunitet hos barn. Även upp till 19 år är siffran mycket låg. The Gardian har en bra artikel om det.

Svenska myndigheter kan ha en poäng i att det kan vara smart att sprida smittan under mer kontrollerade former. Om vi inte uppnår viss immunitet i samhället blir det svårt. Man kan ju inte hålla hela befolkningen hemma i omgångar i 1-2 år.
Kan det inte vara så att barn, särskilt små barn, inte utvecklar symptom i någon högre grad och att siffran en procent smittade därför kan vara falskt låg då de inte testas?
Citera
2020-03-15, 11:34
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
De kan dö av influensa också. 700 000 dör i influensa per år i världen. Går ni runt och är oroliga för det också?

Det här är bortom all rim och reson.

Kollapser vården i Italien varje år på 1 månad av influenza?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Din chef har rätt. Det finns inget som tyder på att Corona skulle vara värre än vanlig influensa. Det som gör det farligare är att äldre och sjuka inte är vaccinerade, och därför har risk att drabbas.
Alltså titta på sådana här inlägg gott folk. Har man inte tagit in vad som händer i Italien och snart i en moske nära oss? Ser det verkligen ut som italien har drabbats av en liten influensa epidemi???

Skriver man för att övertyga sig själv?
Citera
Medlem
zzahirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Flashback vänner! Jag behöver er hjälp...

Jag jobbar på ett större företag, med cirka 400 anställda. Vissa delar av verksamheten är samhällsviktig 112-verksmhet.

Vi har en chef som just nu återvänt från norra Italien (skidresa) och denne börjar jobba imorgon. Jag lyfte med högsta chefen inom organisationen ifall vi inte ska ha 14 dagar karantän för samtliga som återvänder från vissa utlandsresor.

Högsta chefen ifrågasatte mig om det fanns någon forskning som visade att viruset är värre än en vanlig influensa. Om inte kunde resenären återgå till jobbet, om denne inte visar symtom.

Jag kunde inte argumentera mot honom, för denne person verkade helt ointresserad av den fakta jag la fram. Innerst inne ville jag slå in tänderna på honom, dessvärre löser våld inget

Imorgon återvänder chefen till jobbet, och på torsdag återkommer en kollega frågan Miami (kryssningsfartyg 2 veckor).

Vad fan ska jag göra?

Fan vad oansvarigt av den högsta chefen. Det är ju hans arbetsplats som kommer få en massa sjukskrivningar om chefen som varit i Italien smittar er andra. Ibland är fan fel person på fel plats, det ingår ju även i hens jobb att ta beslut som inte kan skada personal på något sätt. Suck
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Stod i någon tidning att 13 låg i respirator och 2 i Ecmo men det är några dagar gammal information. Tror det var i Expressen
Vi har väl max 8 ECMO i hela landet. Hur många respiratorer har vi?
Citera
2020-03-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Nu har tydligen länken till studien om skador på testiklarna tagits bort.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3074945/coronavirus-hubei-government-deletes-report-claiming-covid-19

Verkar dock som att man inte kan utesluta att det kan leda till skador på testiklarna.

Det är mycket troligt att viruset infekterar alla områden med ACE2 receptorer, testiklar är en av dem.
Här är en publicerad studie om Covid-19 och ACE2 receptorer:
https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/acschemneuro.0c00122

Se figur 1:
"Shown are lungs, heart, kidneys, intestines, brain, and testicles that are well-known to express ACE2 receptors and are possible targets of COVID-19."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Din chef har rätt. Det finns inget som tyder på att Corona skulle vara värre än vanlig influensa. Det som gör det farligare är att äldre och sjuka inte är vaccinerade, och därför har risk att drabbas.

Precis. Även om man själv inte är rädd för sjukdomen så blir det farligare och farligare för multisjuka och riskgrupper, i takt med att det blir fler och fler som sprider smittan. Sjukvården är heller inte dimensionerad för den mängd fall av intensivvård som kommer krävas.

Jag anser att med respekt för riskgrupperna som nu inte kan vaccinera sig, men som gör det mot vanliga influensa, ska göra allt vi kan för att motverka spridningen. Där tycker jag i ditt fall att din arbetsgivare är ansvarslös och verkar pengarkåt.
Citera
Medlem
Fler som känner för att fly fältet (alt. låsa in sig) och se händelseförloppet de närmsta månaderna på håll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in