Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 11:22
  #29257
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Precis, varje dag måste 3-4 typer här i tråden försvara allt Greta gör. Om Greta var stor och mäktig så skulle hon inte behöva någon hjälp. Hennes handlingar skulle säga allt. Vad är hennes handlingar? Att hon synns i medierna, träffar kändisar, får priser och utmärkelser. Men man skriver aldrig om Gretas handlingar. Hennes sak (att sluta med allt fossilt nu på direkten) översätter man till att Greta gör klimatfrågan mera utbredd.

Greta är en informatör. Så hennes handlingar är bland annat:

- Hålla tal om klimatet inför stora folkmassor
- Uppmana och locka folk till stora klimatdemonstrationer
- Medverka i TV* och prata om klimatet
- Besöka parlament och konferenser mm, och hålla tal inför politiker och makthavare
- Vara aktiv på social media och posta inlägg om klimatet

Och det är sannerligen imponerande för en 15/16/17-årig flicka. Eller hur?


*) Kvaliteten skiftar lite här, men under kontrollerade former gör hon ett bra jobb. Som t.ex här:

https://www.youtube.com/watch?v=rsNskDfd5CM
https://www.youtube.com/watch?v=rhQVustYV24
2020-03-15, 14:00
  #29258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta är en informatör. Så hennes handlingar är bland annat:

- Hålla tal om klimatet inför stora folkmassor
- Uppmana och locka folk till stora klimatdemonstrationer
- Medverka i TV* och prata om klimatet
- Besöka parlament och konferenser mm, och hålla tal inför politiker och makthavare
- Vara aktiv på social media och posta inlägg om klimatet

Och det är sannerligen imponerande för en 15/16/17-årig flicka. Eller hur?


*) Kvaliteten skiftar lite här, men under kontrollerade former gör hon ett bra jobb. Som t.ex här:

https://www.youtube.com/watch?v=rsNskDfd5CM
https://www.youtube.com/watch?v=rhQVustYV24

Så hennes titel samt agenda ändras konstant beroende på effekt?
2020-03-15, 14:19
  #29259
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Så nu blir Greta "informatör".
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Så hennes titel samt agenda ändras konstant beroende på effekt?

Jag har alltid kallat Greta för en informatör. I stort sett sedan jag började skriva i tråden. Ett par exempel:

Juli 2019:

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"Man får se Greta som en informatör/kommunikatör. "Gamla tråkiga" forskare kan ha svårt att synas i det enorma mediebruset. Men Greta syns."

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Augusti 2019:

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"Greta är inte en forskare utan en informatör. Hon är ute efter att framföra ett budskap. Att nå så många människor som möjligt. Och där har hon väl lyckats rätt så bra?"

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)


Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men aktivist har hon ju betraktats som.

En aktivist är hon. Men man kan vara en aktivist på olika sätt. En del springer på gatan och gör olika saker. Greta föredrar att informera på ett stillsamt sätt, via tal mm (förutom i FN då).
2020-03-15, 14:29
  #29260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har alltid kallat Greta för en informatör. I stort sett sedan jag började skriva i tråden. Ett par exempel:

Juli 2019:



Augusti 2019:






En aktivist är hon. Men man kan vara en aktivist på olika sätt. En del springer på gatan och gör olika saker. Greta föredrar att informera på ett stillsamt sätt, via tal mm (förutom i FN då).

Komiskt med konstant förvrängning, hur många gånger har våra hus varit i lågor, förstört hennes barndom t.ex.?
Så hon är en informatör samt aktivist?
2020-03-15, 14:30
  #29261
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har alltid kallat Greta för en informatör. I stort sett sedan jag började skriva i tråden. Ett par exempel:

Juli 2019:

Augusti 2019:

En aktivist är hon. Men man kan vara en aktivist på olika sätt. En del springer på gatan och gör olika saker. Greta föredrar att informera på ett stillsamt sätt, via tal mm (förutom i FN då).
Men hon uppfattas allmänt som en aktivist. Det är fel. Hon läser tal framför kameror.

Hon gapar på som vanligt i EU. Men hon gör inget. Hon aktiverar inte sina följare. Hon är ju missnöjd med lagen. Då borde hon aktivera sig. (Hon talade i USA, men det som visades mest var när hon satt och svarade snällt på frågor.)

Hur gick det med TV-värdinnekarriären på BBC?
2020-03-15, 14:43
  #29262
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Komiskt med konstant förvrängning, hur många gånger har våra hus varit i lågor, förstört hennes barndom t.ex.?
Så hon är en informatör samt aktivist?
Det är precis som du säger. Hon är det som passar bäst för tillfället. Klimatexpert eller barn. Forskare eller med psyk-diagnoser.
2020-03-15, 14:51
  #29263
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Komiskt med konstant förvrängning.

Jag vet inte vad du syftar på, men som du ser av mina länkar och citat så har jag alltid kallat henne för en informatör. För det är så jag alltid har uppfattat henne. Så din antydan att det skulle vara något nytt, var fel.


Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men hon uppfattas allmänt som en aktivist. Det är fel. Hon läser tal framför kameror.

Hon gapar på som vanligt i EU. Men hon gör inget. Hon aktiverar inte sina följare. Hon är ju missnöjd med lagen. Då borde hon aktivera sig. (Hon talade i USA, men det som visades mest var när hon satt och svarade snällt på frågor.)

Det finns ingen motsägelse i att vara både en aktivist och en informatör. Som jag skrev i mitt förra inlägg kan man ha olika roller inom en sådan organisation.

Annars bör väl inspiratoeren vara bättre lämpad att svara på vad Greta gör bakom kulisserna, t.ex för att engagera andra. Jag vet egentligen bara det som är officiellt.

Men jag gissar att det i första hand är andra som organiserar demonstrationer och möten osv. Hur aktiv Greta är i dessa sammanhang vet jag inte. Men inspiratoeren vet det nog.


Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hur gick det med TV-värdinnekarriären på BBC?

Hon höll i ett program vid årsskiftet. Men en mer permanent karriär är ju knappast aktuell förrän hon är färdig med sina utbildningar.

Citat:
Greta Thunberg första svensk att programleda BBC Today

https://www.svt.se/kultur/greta-thun...leda-bbc-today
2020-03-15, 14:59
  #29264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte vad du syftar på, men som du ser av mina länkar och citat så har jag alltid kallat henne för en informatör. För det är så jag alltid har uppfattat henne. Så din antydan att det skulle vara något nytt, var fel.




Det finns ingen motsägelse i att vara både en aktivist och en informatör. Som jag skrev i mitt förra inlägg kan man ha olika roller inom en sådan organisation.

Annars bör väl inspiratoeren vara bättre lämpad att svara på vad Greta gör bakom kulisserna, t.ex för att engagera andra. Jag vet egentligen bara det som är officiellt.

Men jag gissar att det i första hand är andra som organiserar demonstrationer och möten osv. Hur aktiv Greta är i dessa sammanhang vet jag inte. Men inspiratoeren vet det nog.




Hon höll i ett program vid årsskiftet. Men en mer permanent karriär är ju knappast aktuell förrän hon är färdig med sina utbildningar.

Inom en sådan organisation, finns det någon titel eller är den svävande beroende på uppmärksamhet/följare?

Sedan kan vissa tolka det som väldigt skevt, att ni konstant höjer henne till skyarna, det handlar enbart om personen ifråga inte det hon försöker åstadkomma (vad den nu än är).
2020-03-15, 15:03
  #29265
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte vad du syftar på, men som du ser av mina länkar och citat så har jag alltid kallat henne för en informatör. För det är så jag alltid har uppfattat henne. Så din antydan att det skulle vara något nytt, var fel.

Det finns ingen motsägelse i att vara både en aktivist och en informatör. Som jag skrev i mitt förra inlägg kan man ha olika roller inom en sådan organisation.

Annars bör väl inspiratoeren vara bättre lämpad att svara på vad Greta gör bakom kulisserna, t.ex för att engagera andra. Jag vet egentligen bara det som är officiellt.

Men jag gissar att det i första hand är andra som organiserar demonstrationer och möten osv. Hur aktiv Greta är i dessa sammanhang vet jag inte. Men inspiratoeren vet det nog.

Hon höll i ett program vid årsskiftet. Men en mer permanent karriär är ju knappast aktuell förrän hon är färdig med sina utbildningar.

Tyvärr passar sällan denna tid på dygnet för mig att diskutera, så jag får ta lite paus. Men skall jag sammanfatta Greta så hoppar hon runt mellan olika roller som det passar: klimatexpert, aktivist, informatör, barn. När hon inte aktiverar sig mot EU-lagen så blir hon informatör. När hon inte vet något blir hon barn. Diagnoserna kryddas på med när det passar.

Jag menar att Gretas tillgång är skådespelarträning. Hon kan ta regi och läsa tal med inlevelse. Det är vad hon kan.

Innehållet i talen är en förskönad variant av:
Mer makt och pengar till EU.

Inga andra delar i världen behöver engagera sig. Vi i Europa behöver inte heller ändra något med energi eller konsumtion.

Måste tyvärr ta paus nu.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-15 kl. 15:07.
2020-03-15, 16:23
  #29266
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Budskap från Greta Thunberg!

Be kind. Help where you can. Support those at the front line of our societies. And listen to the experts!
If you use this as an opportunity to mock or oppress your opponents then that really shows your true worth.

Ignore the hate and ignorance. We're in this together.

Greta

#COVID19


Som ett budskap vi tar åt oss. Inte slösa tid på att bemöta hat. Frustrated motherfuckers.
Let 'em bleed!
2020-03-15, 16:44
  #29267
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta är en informatör. Så hennes handlingar är bland annat:

- Hålla tal om klimatet inför stora folkmassor
- Uppmana och locka folk till stora klimatdemonstrationer
- Medverka i TV* och prata om klimatet
- Besöka parlament och konferenser mm, och hålla tal inför politiker och makthavare
- Vara aktiv på social media och posta inlägg om klimatet

Och det är sannerligen imponerande för en 15/16/17-årig flicka. Eller hur?

Du måste försvara Greta. Greta gör allt det där.
Men varför nämner du inte vad hon egentligen vill och vad hennes enda syftet är???

Greta blir arg på såna som du. Greta är arg på tidningarna också att de inte upprepar hennes krigsrubriker ofta nog.

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Komiskt med konstant förvrängning, hur många gånger har våra hus varit i lågor, förstört hennes barndom t.ex.?
Så hon är en informatör samt aktivist?
Greta är en "Alarmist" och en domedagsprofet. Inget annat.
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-03-15 kl. 17:26.
2020-03-15, 17:04
  #29268
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har alltid kallat Greta för en informatör

Och vilken information har ni i tråden fått av "informatören" Greta?
Jag själv har fått denna information från de tal som jag har hört från Greta:

-Hon hotar politiker att dom inte gör tillräckligt
Men saknar förmågan att säga oss vad precis dom inte gör.

-Sverige och andra rika länder måste sänka sina CO2 utsläpp med 15%/år
Hennes TED-tal. Greta har dock aldrig informerat oss vad Kina släpper ut och att de enligt Paris-avtalet får öka sina utsläpp fram till 2030.

-Hon hotar alla andra att vi förstör deras barndom och att de äldre har svikit hennes generation
Att de måste strejka! Det är Rockström som förstörde hennes med hans retorik att vi har tid tills 2020.

-Hon skäller på att hon har ingen framtid och kommer att dö av klimatförändringarna
Ingen forskare gör det. Mediernas fel.

-CarbonBudget är snart fylld och då är vi körda
Vi har 8 år kvar med nuvarande fart enligt Gretas information.

-Koldioxid som vi människor tillför är ont
Sant, men det blir max 1C vilket är bra. Växterna mår ännu bättre av mer CO2.

-Koldioxid är den enda orsaken till uppvärmningen
Fel. Vi har haft istider och varmare klimat flera gg

-Klimatförändringarna är "man-made only" Människorna har skapat klimatförändringarna och nu ska vi stoppa dom helt!
Som hon skrev 2018 i Guardian. Det är det dummaste som Greta har informerat oss. Varför har vi haft istider och över 5gg större koldioxidhalt i atmosfären?

-De kommer att strejka tills vi lyssnar på dem
OK! Hela livet verkar det som.

-Bränderna i Australien beror på klimatförändringen
Hur är det med 200 som blev fast för att orsaka bränderna? Aborginierna har torrbränt sina skogar i hundratals år. Nu förbjöd man detta. Och Greta som ljuger om att urbefolkningen har rätt till sina liv.

-Snackat om "Klimaträttvisan"
Något som jag inte fattar alls vad hon menar. Greta får bestämma vad som är rättvist eller inte?

-Anklagat medierna att klimathotet inte är deras topprioritet
Dessutom 2gg har hon krävt att tidningarna slutar ta pengar från fossilindustrin. 2 tidningar har lyssnat på henne. (guardian + 1 okänd vänsterblaska från Sverige)

-Att vi ska lyssna på forskningen
Greta orkar aldrig förklara något själv (lite dåligt om man är informatör?), så det blir en helgardering med "listen to the science". Problemet är att grunden till allt hon "informerar" är klimatmodeller. Dessutom de värsta domedagsmodellerna som finns. De har inte stämt hittills så varför ska vi lita på dem och satsa gigantiska summor på något så osäkert?

-The Real Zero 2020
Greta tycker att allt hon har hört hittills, även EU:s klimatlagarna räcker inte. Inte ens nära vad Greta vill. I Davos krävde hon stopp för alla projekt och finansiering av fossil industri. Vi ska sluta använda fossila bränsle brant med början i år!

-People are suffering, People are dying...
Greta "informerar" dock aldrig var det sker.

-Kilmatförnekarna är desperata, och detta betyder att vi vinner
P.g.a ett klistermärke?? Och hur vinner ni? Att ett flygplats i England kommer inte att byggas ut?
Greta är dock ärlig och tweetar när hon förlorar som t.ex EU:s finansiering av gasindustrin.


Kanske jag har missat några, men dessa har hon sagt flera gg. Vilken jävla informatör! Att det hon säger stämmer inte spelar det ingen roll. Vi ska lyssna på Greta ändå!

Och -Info-! Du kan inte säga emot. Denna information har jag fått direkt av Greta och kan ge källan till allt. Hon säger det själv och det finns video/artiklar med hennes opinion till alla punkter som jag har nämnt (+ några tweets kanske)
__________________
Senast redigerad av Gretanol 2020-03-15 kl. 18:03.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback