Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-14, 11:55
  #29245
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du gör som trollen som stöder pressen och politikerna. Du kallar andra debattörer för löjliga och försöker få igång personkonflikter mellan debattörer. Så'nt skall man hoppa över. Det beteendet avslöjar bara trollen.

Det intressanta är vad som händer runt Greta.

En vuxen person, Benjamin Wagner påstår att han såg Gretas Instagram första strejkdagen. Då bestämde han sig omedelbart för att strejka dagligen, tillsammans med Greta under tre veckor. Han trodde han skulle förlora jobbet pga detta.

Så gör knappast någon människa. Han förefaller ha varit där för att övervaka situationen. På någon bild från vintern ser det även ut som om han kan vara med. Vill man veta mer om vem som kontrollerar Greta är det därför intressant att veta mer om honom.
Fast jag skriver inte att du är löjlig.
Det jag skriver är att din åsikt/uppfattning, att tänka att en oerfaren 15-åring som sitter utanför riksdagshuset behöver övervakning, är löjlig (i betydelsen tramsig, fånig, fjollig, hönsig) Rät stor skillnad, eller hur?

Jag ber om ursäkt om du jag var otydlig tidigare, har ingen anledning att skapa en personkonflikt.
2020-03-14, 12:20
  #29246
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En vuxen person, Benjamin Wagner påstår att han såg Gretas Instagram första strejkdagen. Då bestämde han sig omedelbart för att strejka dagligen, tillsammans med Greta under tre veckor. Han trodde han skulle förlora jobbet pga detta.

Så gör knappast någon människa. Han förefaller ha varit där för att övervaka situationen. På någon bild från vintern ser det även ut som om han kan vara med. Vill man veta mer om vem som kontrollerar Greta är det därför intressant att veta mer om honom.
Trots att Greta fått en del erfarenhet under året klarar hon ofta inte ens av enkla frågor på presskonferenser. Det har länkats video av det i tråden.

Greta är en ren produkt av massmedia. Första dagen hon strejkade gjorde Aftonbladet reportage. Tänk om något annat medium såg det och gick och gjorde reportage med Greta. Hon sitter ensam och har ett par dagars erfarenhet av situationen.

Hela projektet skulle kunna sluta i katastrof om Greta själv måste redogöra för klimatidéerna och det publiceras.

Det är ett stort projekt som säkerligen involverar internationella nätverk. Annars blir man inte Årets Person.

Jag är övertygad om att hon ständigt har övervakare när hon är tillgänglig för frågor. Det har ju visats lustig video där det verkar som om hon signalerar efter hjälp genom att ta av sig mössan.
Första tre veckorna verkar övervakaren ha varit denne Wagner.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-03-14 kl. 12:46.
2020-03-14, 16:04
  #29247
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Poängen är att inga normalt funtade föräldrar hade låtit sin 16-åriga dotter, dessutom med åratal av svåra mentala problem bakom sig, oerfaren och klart mindre fysiskt stark än en normal tonårstjej, sitta helt solo i Stockholms centrum, ute på trottoaren och utan någon bekant att hålla ett öga på henne. Hela dagarna i tre veckor. Ain't gonna happen, men tidningar och media har konstant beskrivit det som om Greta var helt ensam i sin demonstration vid riksdagen, eftersom det ger en bättre hjältinna och en bättre story.

Jag skulle nog säga att wwr har rätt i sak, men å andra sidan är Malena (i synnerhet hon) ingen vanligt funtad förälder.
Varför är ni så rädda av er?
Vad tror ni är så farligt för Greta Thunberg utanför riksdagshuset?

Jag vet att det finns många "skitnödiga" föräldrar, men det tror jag inte är bra för barnen.
2020-03-14, 16:19
  #29248
Medlem
invisuss avatar
Tänk så förnedrande att vara en nickedocka? Jag hade inte klarat av det...
2020-03-14, 16:53
  #29249
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför är ni så rädda av er?
Vad tror ni är så farligt för Greta Thunberg utanför riksdagshuset?

Jag vet att det finns många "skitnödiga" föräldrar, men det tror jag inte är bra för barnen.

Bortsett från att hon kan få urinvägsinfektion och bli förkyld, så borde det väl ite vara några problem för Greta att sitta intill Riksdagshuset. Ärigt talat, kan inte jag se något som helst problem med det, bara hon byltar på sig ordentligt.
2020-03-14, 16:56
  #29250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför är ni så rädda av er?
Vad tror ni är så farligt för Greta Thunberg utanför riksdagshuset?

Jag vet att det finns många "skitnödiga" föräldrar, men det tror jag inte är bra för barnen.

Suck. De flesta storstadsföräldrar idag är betydligt mer medvetna om säkerhetsfrågor än du, och särskilt när det handlar om deras egna barn på vift helt på egen hand i stan under flera timmar, utan någon man känner i närheten.
2020-03-14, 17:24
  #29251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du gör som trollen som stöder pressen och politikerna. Du kallar andra debattörer för löjliga och försöker få igång personkonflikter mellan debattörer. Så'nt skall man hoppa över. Det beteendet avslöjar bara trollen.

Det intressanta är vad som händer runt Greta.

En vuxen person, Benjamin Wagner påstår att han såg Gretas Instagram första strejkdagen. Då bestämde han sig omedelbart för att strejka dagligen, tillsammans med Greta under tre veckor. Han trodde han skulle förlora jobbet pga detta.

Så gör knappast någon människa. Han förefaller ha varit där för att övervaka situationen. På någon bild från vintern ser det även ut som om han kan vara med. Vill man veta mer om vem som kontrollerar Greta är det därför intressant att veta mer om honom.

Att Greta Thunberg har många runt sig som "drar i tråderna", tror jag på. Benjamin Wagner är/var nog en av dom.
https://www.facebook.com/benjamin.wagner.7509
2020-03-14, 19:33
  #29252
Medlem
Inom c:a 50meters radie står minst två civilklädda livvakter hos Greta vid riksdagshuset, så om du bråkar med henne kommer de och boxar dig i magen och säger "fuck off". Räcker att du är kanadensisk journalist för rebel news och vill ställa frågor. Box i magen+ fuck off!
2020-03-14, 19:38
  #29253
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Hela projektet skulle kunna sluta i katastrof om Greta själv måste redogöra för klimatidéerna och det publiceras.

Det är ett stort projekt som säkerligen involverar internationella nätverk. Annars blir man inte Årets Person.

Jag är övertygad om att hon ständigt har övervakare när hon är tillgänglig för frågor.

Precis, varje dag måste 3-4 typer här i tråden försvara allt Greta gör. Om Greta var stor och mäktig så skulle hon inte behöva någon hjälp. Hennes handlingar skulle säga allt. Vad är hennes handlingar? Att hon synns i medierna, träffar kändisar, får priser och utmärkelser. Men man skriver aldrig om Gretas handlingar. Hennes sak (att sluta med allt fossilt nu på direkten) översätter man till att Greta gör klimatfrågan mera utbredd.
2020-03-15, 00:31
  #29254
Avstängd
Budskap från Greta Thunberg!

Be kind. Help where you can. Support those at the front line of our societies. And listen to the experts!
If you use this as an opportunity to mock or oppress your opponents then that really shows your true worth.

Ignore the hate and ignorance. We're in this together.

Greta

#COVID19
2020-03-15, 02:55
  #29255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Det som fascinerar mig är hur äldre tappar konceptet, verkligheten försvinner av någon anledning.
Märkligt hur enkelt det är att påverka via media, att det verkligen finns så pass många som är inkapabla att tänka på egen hand.
Greta påminner pensionärer om när de kravallade 1968,m medelålders tänker på proggen eller när de var punkare. För barn och tonåringar är hon egentligen bara en väluppfostrad flicka som gör det vuxna vill, även om hon ger dem en acceptabel ursäkt att slippa skolan. Vuxna blir charmerande av barnstjärnor medan jämnåriga snarast tenderar till att bli avundsjuka. De enda unga man ser tillsammans med Greta är politikerbroilers som vill gynna sin karriär.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den här artikeln i Guardian (26/11 -18) var förmodligen Gretas första text i en engelskspråkig dagstidning, och den publicerades bara några dagar innan DN gjorde sin första riktigt långa intervju/profil på Greta, i sin glossy helgbilaga. Alla som tror att en sådan kraftfull och synkad exponering i de kanske tyngsta vänsterliberala dagstidningarna i respektive land är något som Greta kunde jobba sig fram till på egen hand bör fundera på att uppsöka läkare: både innehållet i dessa båda artiklar och själva den genomtänkta lanseringen är delar av en proffsigt genomförd PR-kampanj med resurser och goda kontakter.

https://www.theguardian.com/commenti...nts-should-too

Både DN och Guardian håller ångan uppe för Greta, som ni vet.
Det måste man vara riktigt borta för att tro eftersom det har har varit offentligt länge att skolstrejken inte var Gretas idé:

"Under förra våren jobbade Bo Thorén, genom föreningen Fossilfritt Dalsland, för att mobilisera unga i klimatfrågan.

I samband med det sökte han upp Greta, efter att ha läst hennes debattartikel om klimatfrågan i Svenska Dagbladet.

– Jag lade då fram ett förslag att arrangera en skolstrejk före valet, den idén tände Greta på, säger han."
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7127615

Greta kan betraktas som en barnstjärna i Hollywood, osannolikt att någon av dem skulle klara av att vara manusförfattare eller ressigör, men vilket barn som helst hade inte klarat barnstjärnerollen eftersom det fodras en speciell talang (eller snarare funktionsnedsättning då barnstjärnor sällan blir lyckliga vuxna) för att axla den rollen. En annan helig jungfru Jeanne d'Arc måste ha varit betydligt mer begåvad än Greta eftersom hon klarade av att leda trupper i strid vilket är mycket krävande, men även henne gick det illa för.
2020-03-15, 10:01
  #29256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Greta påminner pensionärer om när de kravallade 1968,m medelålders tänker på proggen eller när de var punkare. För barn och tonåringar är hon egentligen bara en väluppfostrad flicka som gör det vuxna vill, även om hon ger dem en acceptabel ursäkt att slippa skolan. Vuxna blir charmerande av barnstjärnor medan jämnåriga snarast tenderar till att bli avundsjuka. De enda unga man ser tillsammans med Greta är politikerbroilers som vill gynna sin karriär.

+10

Citat:
Det måste man vara riktigt borta för att tro eftersom det har har varit offentligt länge att skolstrejken inte var Gretas idé:

"Under förra våren jobbade Bo Thorén, genom föreningen Fossilfritt Dalsland, för att mobilisera unga i klimatfrågan.

I samband med det sökte han upp Greta, efter att ha läst hennes debattartikel om klimatfrågan i Svenska Dagbladet.

– Jag lade då fram ett förslag att arrangera en skolstrejk före valet, den idén tände Greta på, säger han."
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7127615

Greta kan betraktas som en barnstjärna i Hollywood, osannolikt att någon av dem skulle klara av att vara manusförfattare eller ressigör, men vilket barn som helst hade inte klarat barnstjärnerollen eftersom det fodras en speciell talang (eller snarare funktionsnedsättning då barnstjärnor sällan blir lyckliga vuxna) för att axla den rollen. En annan helig jungfru Jeanne d'Arc måste ha varit betydligt mer begåvad än Greta eftersom hon klarade av att leda trupper i strid vilket är mycket krävande, men även henne gick det illa för.

Jo, jag känner till Bo Thoréns roll sedan tidigare, men även med honom ombord hade storyn naturligtvis inte rullat rakt in i media så starkt och så snabbt utan betydligt kraftfullare dragkarlar inom finmedia själva. T ex Björn Wiman på DN, som redan hade utsett klimatfrågan till en av sina viktiga profilfrågor.

Liknelsen mellan Greta och Hollywoods barnstjärnor är bra - och att jämföra Greta med Malalah Yosoufzai, som en del i media har gjort, är direkt förolämpande. Malalah har utmanat verkliga fiender och gått i bräschen för en viktig fråga i sitt hemland - hon blev utsatt för ett mordförsök för att hon ville gå i skolan! Malalah's kamp utspelade sig i verkligheten, Gretas till 99% i och via PK-media.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback