2020-03-15, 14:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Nu sitter ju nästan hela världen fast i samma smitta så de nationella skillnaderna lär inte bli så stora. Sverige har på sitt pluskonto att inte vara så tättbefolkat som centraleuropa och kan kanske klara sig något bättre än det vi sett från Italien.
Visst, och dessutom ligger vi i utkanten av världen. Klarar vi oss lindrigt, så beror det på det, och inte på nåt annat.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Det är nästan surrealistiskt hur fakta förvrängs i den här tråden.

”Drabbats” blir till ”dödssjuk”.

”Kan smitta under inkubationstiden” blir till ”det smittar under inkubationstiden”.

”Även unga kan dö i vissa fall” blir till ”unga dör i samma utsträckning”.

”Kan teoretiskt ge testikelskador” blir till ”det ger testikelskador”.

Preliminär statistik på att 20% kräver sjukhusvård blir till ”20% kräver sjukhusvård”.

”Vissa tillfrisknade får permanenta lungskador” blir till ”man får permanenta lungskador även om man tillfrisknar”.

Inte för att jag är någon vidare anhängare av svenska myndigheter och politiker, speciellt inte Dan Eliasson. Men jag undrar om MSB inte har en viss poäng när de pratar om att man ska akta sig för desinformation och vara källkritisk.

Det fetmarkerade är korrekt. Båda är sanna påståenden. Om det kan smitta under inkubationstiden medför det att ”det smittar under inkubationstiden” är sant. Därför endast om det inte kan smitta under inkubationstiden skulle ”det smittar under inkubationstiden” vara falskt.
Citera
Medlem
Ok, ni som maniskt spammar om att det bara drabbar "äldre" och "riskgrupper". Ni inser väl innerst inne att ni bara gör det för att dämpa er egen ångest?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Haha. Det var helt dött på stan här igår kväll och flera städer rapporterar lugnaste kvällarna på akuten på evigheter. På en lördag dessutom. Folk är rädda, vilket är positivt ur smittsynpunkt.

Ja det är positivt. En del springer på akuten eller vårdcentralen vid minsta besvär så det är bra att alla håller sig hemma nu. Är det nånstans man kan dra på sig smittan så är det på dessa ställen.
Jag hoppas bara att det fortsätter såhär.
Citera
2020-03-15, 14:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Har du källa på dina siffror med permanenta lungskador?

Vi vet inte om skadorna är permanenta eller inte, vi vet dock att skaderisken föreligger eftersom skadorna inte är borta bara för att man är friskförklarad:

https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/radiol.2020200370

Det är direkt fånigt att anta att den här typen inte är permanent bara för att det inte finns några data som visar motsatsen när det inte finns några data som motbevisar det heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/qLdX9L/corona-i-flyktinglagren--en-mardrom-for-eu

Är den här människan på riktigt?

Hjälpa flyktingar som är drabbade av corona som sitter nere i Grekland? Vi kan inte ens hjälpa svenskar i Sverige?

Varför hamnar man aldrig öga mot öga och kan ha en diskussion med såna här människor
Ja man blir inte förvånad längre....
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.nytimes.com/reuters/2020/03/14/world/europe/14reuters-health-coronavirus-france-drug.html

France Warns Against Use of Anti-Inflammatory Drugs to Tackle Coronavirus
By Reuters
March 14, 2020

PARIS — France's health minister on Saturday said people should not use anti-inflammatory drugs if they have coronavirus-like symptoms because it could worsen their condition.

"Taking anti-inflammatory drugs (ibuprofen, cortisone ...) could be an aggravating factor for the infection. If you have a fever, take paracetamol," Oliver Veran said on Twitter.

Här är den artikeln jag läste om att man skulle ta Alvedon inte Ipren och givetvis har jag bara Ipren hemma. Så nu ska jag ut och handla Alvedon.

Tyvärr är artikeln bakom en betalvägg men det går att läsa början.
Citera
2020-03-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Verkar kunna ge permanenta lungskador, även hos yngre. Allt beror på hur ditt immunförsvar reagerar och om du har oturen att det sätter sig i lungorna.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3075165/coronavirus-how-sneezes-coughs-and-fevers-set-stage-brutal

Sluta sprid massa skitsnack. Inte en enda smittskyddsläkare eller epidemiolog har nämnt nånting om detta.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Precis det jag säger, undvik smitta för egen och andras skull men var inte hysterisk över din personliga risk att dö om du är ung och frisk.

Varför antar du att du inte kommer att smitta någon annan när R0 är såpass hög och vi vet att du smittar innan du visar symtom? Varför antar du att folk bara är oroliga för sin egen skull och inte för anhöriga som är mer utsatta?
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Det har klagats på att det inte finns tillräckligt med respiratorer. Serbiens president har funnit en bra lösning: antalet respiratorer är en statshemlighet.

http://rs.n1info.com/English/NEWS/a577940/Vucic-says-country-will-halt-export-of-basic-groceries-for-one-month.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Var hittar jag konkret regeringens beslut att tillfälligt avskaffa kravet på sjukintyg? Jag hittar flertalet artiklar som rapporterar detta men på samtliga låter det som att beslutet inte fattats än utan att det är något de siktar på. Någon som har bättre koll än mig?

Kolla försäkringskassan
Citera
2020-03-15, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Ja, du skrev att det 1) hade lugnat folket och 2) hade sänt signalen att regeringen agerar.

Men du... Jag är lugn, de flesta jag talar med är lugna. Och jag anser att regeringen agerar.
Tiden lär utvisa om de gjorde tillräckligt eller inte.

Till att börja med pratar jag inte om dig specifikt, men även om folk inte har panik ännu vilket de kommer få när rapporter från andra länder också börjar dyka in och tyvärr är det också då regeringen kommer utlysa åtgärder.

Ja och om de inte gjort det? Vad ska vi göra då? Bara konstatera att "jaha de gjorde fel"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in