Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 14:31
  #1
Medlem
BushwickBills avatar
Under veckan som gått har nationer världen över tävlat i vem som kan förhindra människors rörlighet mest, ingenting görs åt något annat utan det enda fokus som verkar finnas är att människor inte ska få röra sig. Vi har sett beslut som i princip tidigare bedömts omöjliga oavsett hot, ekonomin, från att alltid varit prio nummer ett, kollapsar i realtid och regeringar världen över rycker på axlarna. Vi slår världsrekord i börsnedgång och regeringen bemödar sig inte ens att kommentera det. Handeln har totalt imploderat och industrier världen över säger till sina regeringar att de är på randen till konkurs och ingen i något land verkar bry sig. Mig veterligen har ingen industri fått några former av bistånd. Finns det något företag som fått ens en krona av de utlovade 500 miljarderna? Vi som minns andra kriser kommer ihåg hur extremt viktigt ekonomin alltid har varit, ingenting får påverkan den och länderna tävlar om vem som kan subsidiera sina industrier mest, nu då? Ingenting! Inte en krona!

Varför? Varför väljer världen att gå in i en global karantän? Varför gör världens regeringar exakt samma sak? Är det på grund av viruset? Knappast, man hade aldrig tillåtit att ekonomin skulle kollapsa om det bara var ett virus som HÖGT räknat skulle slå ut sjukvården och döda 5-10% av jordens befolkning. Ingen politiker skulle någonsin byta ekonomin mot det, speciellt eftersom även det skulle vara en konsekvens vid kollapsad ekonomi, det måste vara något annat existentiellt hot som de förbereder sig för. Det är uppenbart att regeringarna världen över agerar i samstämmighet, man protesterar knappt mot övriga länders sanktioner utan verkar lugnt och metodiskt acceptera att nu kollapsar vi ALLT. Inga åtgärder förutom att förhindra mänsklig förflyttning görs, åtminstone officiellt. Vad det nu är man förbereder sig inför så är det tydligt att social oro är det man fruktar allra mest. Man förhindrar folksamlingar och gör allt i sin makt för att folk ska sitta hemma.

Men Sverige då, eller UK och Finland, vi har ju i princip inte gjort något? Nej men vi kommer genomföra exakt samma sak som övriga länder, vi är bara inte där än. Antagligen görs bedömningen att det skulle få för stora konsekvenser i form av social oro för oss om vi skulle genomfört detta under förra veckan, antagligen har detta existentiella hot en deadline och vi kommer vänta så länge vi kan. Vi måste dessutom ändra lite lagar för att genomföra detta och regeringen gör säkert bedömningen att det skulle bli en för stor grej att göra för tidigt. Det är uppenbart att det finns en diskrepans mellan FHM och regeringen, och jag är rätt övertygad om att det är samma i övriga länder. En pandemi är ett medicinskt problem men regeringar världen över behandlar det som ett existentiellt problem, eller snarare, vad det nu är man förbereder inför så anser man att kollapsa nuvarande system är ett pris värt att betala. Detta får mig att misstänka att coronaviruset bara är ett paraply man använder för att genomföra åtgärder detta existentiella hot kräver. Världen har aldrig reagerat så här vid en kris förut och om det enbart var Coronaviruset som hotade hade man antagligen agerat annorlunda.

Vad tror ni? Förbereder världens regeringar sig för någon händelse som inte är relaterat till Covid-19? Finansiella systemet ska resetas kanske?

Mina förutsägelser under närmsta två veckorna:
- Börsen kommer stängas ned
- Gränsen stängs
- Utegångsförbud på kvälls- och nattetid
- Ransonering på allt
Citera
2020-03-15, 14:59
  #2
Medlem
LostinDarknesss avatar
Svaret är att detta är en väckarklocka inför något än större.
Citera
2020-03-15, 15:12
  #3
Medlem
Svaret är ganska enkelt, vi har inte sett något liknande på 100 år, därför genomför man dessa åtgärder

1. Kvalificerade gissningar, från erkända virologer runt om i världen, är total dödlighet på 1% under förutsättning att vi kan ge vård. (detta stärks även av det konkreta utfallet på fartyget diamond princess i japan)

2. Allvarligare är att drygt 5% behöver vård.

3. Om vi inte kan ge vård höjs dödssiffran markant


Det är framförallt vårdbehovet (2) som driver åtgärderna, om du dom ansvarig kan göra dessa åtgärder och kanske spara 1-2 % av din befolkning gör du detta eller skiter du i det?

i Sverige pratar vi att du sparar livet på kanske 75 000 personer under 1 år, där kanske 10 000 är yngre friska.

Vilket val skall man göra tycker du?
__________________
Senast redigerad av obisvenkanobi 2020-03-15 kl. 15:14.
Citera
2020-03-15, 15:26
  #4
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Svaret är ganska enkelt, vi har inte sett något liknande på 100 år, därför genomför man dessa åtgärder

1. Kvalificerade gissningar, från erkända virologer runt om i världen, är total dödlighet på 1% under förutsättning att vi kan ge vård. (detta stärks även av det konkreta utfallet på fartyget diamond princess i japan)

2. Allvarligare är att drygt 5% behöver vård.

3. Om vi inte kan ge vård höjs dödssiffran markant


Det är framförallt vårdbehovet (2) som driver åtgärderna, om du dom ansvarig kan göra dessa åtgärder och kanske spara 1-2 % av din befolkning gör du detta eller skiter du i det?

i Sverige pratar vi att du sparar livet på kanske 75 000 personer under 1 år, där kanske 10 000 är yngre friska.

Vilket val skall man göra tycker du?

Jag köper det, MEN åtgärderna är systemhotande, konsekvenserna av det är långt värre än 100t döda. Jag tycker även det är konstigt att ingen regering kommunicerar att de gör något aktivt för att förhindra ekonomisk kollaps utan det enda som verkar betyda något är total isolation. Hur länge klarar systemet av en sådan påfrestning? Någon vecka?

Politikerna agerar som att det inte finns någon morgondag.
Citera
2020-03-15, 16:56
  #5
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Jag håller med, det är en överdriven och väldigt öppen dialog som spelar ut sig. Precis som om de vill rikta ögonen på det här medans någonting annat händer.

Hur många dör i rökning årligen?
Hur många dör av dålig luft i kina årligen?

Kikar du på sånna siffror och jämför hur regeringar agerar mot att inte folk ska dö, så inser man att corona-eventet är en hoax av något slag. Är absolut inte konspiratorisk, men det luktar liksom skunk här..


Politiker bryr sig inte om att folk dör av olika andra anledningar, men plötsligt nu är det 100% all in panik. Ingen myndighet har sagt att man bör bunkra osv, men attityden och feamhållningen som visas; ger tydliga besked *var förberedd eller riskera att dö på egen risk*

Vad i helvete betalar jag skatt för? Att migranter ska bli ekonomiskt oberoende och leva gratis lyxliv? På vår bekostnad och uppenbart på bekostnad av förberedande åtgärder.

Se nu alla senaste kriserna vi haft i landet senaste åren, -bränderna, -vården, -bostadsmarknaden, mfl mfl... det är mycket som inte prioriterats där människor dött eller fått leva ett sämre liv, bara för ekonomiska migranter ska ”leva”.. va? Alltså.. jag tror det kommer ske ett enormt uppvaknande efter denna krisen, folk inser att våra pengar BARA räcker till oss inom våra gränser. Vi måste bygga många förberedande saker för framtiden och det får kosta den helt onödiga ekonomiska migrationen som sker.

Du sitter på öppet hav i en båt, med din son och en främling. Båten kommer sjunka om inte en person kastas av. Vem väljer du? Helt uppenbart och korrekt att det blir främlingen.

Du som vill ha ekonomiska migranter i landet, får allt öppna egen plånbok och finansiera det i framtiden.

Det är helt uppenbart och glasklart att vi inte ens har solidaritet inom EU under en kris.

Detta är droppen.
__________________
Senast redigerad av MexicanTacoLord 2020-03-15 kl. 17:05.
Citera
2020-03-15, 17:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Finansiella systemet ska resetas kanske?


Jag tror att du svarade på alla dina frågor där.
Citera
2020-03-15, 17:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Jag tror att du svarade på alla dina frågor där.


Det är ju då märkligt att man fortsätter att pumpa in ännu mer pengar från olika centralbanker, det är snarare så att man pumpar upp det ännu mer just nu.

Så någon reset är det inte frågan om...
Citera
2020-03-15, 17:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Det är ju då märkligt att man fortsätter att pumpa in ännu mer pengar från olika centralbanker, det är snarare så att man pumpar upp det ännu mer just nu.

Så någon reset är det inte frågan om...


Och hur länge håller det tror du ?
Citera
2020-03-15, 17:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Och hur länge håller det tror du ?

Det håller ända tills människor tappar tilltro till valutan i fråga.
Citera
2020-03-15, 17:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Och hur länge håller det tror du ?

Det håller ända tills människor tappar tilltro till valutan i fråga.

D.v.s man vill inte ha lön i denna eller handla med denna, som Zimbabwe ...

Man kan fortfarande blåsa upp sinnessjukt mycket. Den stora skadan är utarmningen av löntagare och medelklass i västländerna. Man transfererar tillgångar från medelklass till 1% som sitter på alla tillgångar. Detta är extremt skadligt då medelklassen är de som bär samhället och kulturen, som bryr sig om miljön och ett tryggt hyfsat rättvist samhälle.

Jag har ju en extremt konservativ syn på det mesta och detta oroar mig djupt.
__________________
Senast redigerad av obisvenkanobi 2020-03-15 kl. 17:57.
Citera
2020-03-15, 18:03
  #11
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag köper det, MEN åtgärderna är systemhotande, konsekvenserna av det är långt värre än 100t döda.

Knappast.
Jag har visserligen inte läst någon vetenskaplig publikation om detta, men det verkar ingen annan heller ha gjort så. Kina stängde ned ett kvartal. Nu är deras ekonomi igång igen.

Vi kommer ha en massa sjuka människor som smittar varann hit och dit. En stor osäkerhet kommer ligga över samhället. Det blir svårt att planera saker. Man vågar inte genomföra vissa projekt av rädsla för att bli smittade. Nyckelpersoner dör plötsligt. Det kommer bli ett fett avbräck för Sveriges ekonomi.
Jag tror alltså att det hade varit bättre, även i nationalekonomiskt hänseende, att göra som Kina, Taiwan, Ryssland och Östeuropa.
Citera
2020-03-15, 18:20
  #12
Moderator
Unitys avatar
Politik: utrikes --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback